וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנתוני בורדיין: השף ששרד את מלחמת לבנון ה-2 "חזר לחיים", ואשתו זועמת

18.7.2021 / 6:00

שלוש שנים לאחר ההתאבדות שטילטלה את עולם האוכל, מהלך מעורר מחלוקת מאיים להביא אמוציות נוספות

התאבדות השף אנתוני בורדיין/עריכת וידאו: ניר חן צילומים: רויטרס,cnn

גדול מהחיים, גדול מהמוות: שלוש שנים לאחר ששם קץ לחייו, מוסיף אנתוני בורדיין לטלטל את עולם האוכל והתרבות, למתוח גבולות ולהפיל מלמעלה סימני שאלה, אתגרים וסוגיות מורכבות ובלתי ניתנות לפיצוח. והפעם: "קול מן המתים" שמעורר זעם בקרב החיים, בתוך סרט שחוגג את החיים וקורא תיגר על המוות. מסובך? רק אם אתם בוחרים לסבך את זה, כנראה.

לעמוד האינסטגרם הטעים של וואלה! אוכל

השף המיתולוגי, רוקסטאר של ממש בעולם שמתעקש להכניס את דמויותיו לתבניות תחומות ומוגבלות, עומד במוקד "RoadRunner", דוקו חדש על חייו, ועל מותו. המרואיינים הרבים מנסים לפענח מעט ממה שהניע אותו, כשבאוויר מרחפת שאלה אחת כואבת - מדוע בחר להתאבד והאם אפשר היה למנוע את המעשה?

אחד האמצעים הדרמטיים: שימוש בטכנולוגיית AI שעיבדה דגימות קול של בורדיין, לכדי מונולוגים "חדשים". ובעולם של היום, מדובר בסערה מושלמת שרק הייתה זקוקה לנפץ. עכשיו הוא הגיע.

"לא יהיה כאן סוף טוב". הטריילר ל-RoardRunner:

בורדיין סיים את לימודיו ב-CIA (Culinary Institute of America) ב-1978, והמשיך משם לקריירה משגשגת בעולם המסעדות האמריקני. הוא עבר ברבות וטובות ממסעדות ניו יורק, אך זכה לתהילה גלובלית חוצת עולמות תוכן כשפירסם את ספרו הראשון, Kitchen Confidential, ספר שהתבסס היטב בתודעה הציבורית כשפרק ממנו התפרסם בניו יורקר תחת הכותרת "אל תאכל לפני שאתה קורא את זה".

משם, הדרך הייתה סלולה (ומוצדקת) לקריירה אדירה ששילבה את ידע האוכל העצום שלו, תאוותו הבלתי מסופקת להרפתקאות, והמנטרה הבסיסית שעמה טייל בעולם - אל תהיה תייר, אלא מטייל. "הבית שלך אינו מקדש אלא פארק שעשועים", חתר תמיד תחת המנטרה, "אז כדאי שתיהנה מהנסיעה".

פרידה מרוקסטאר

מדוע אנתוני בורדיין שם קץ לחייו?

לכתבה המלאה
אנתוני בורדיין. Giphy
על הקצה. בורדיין/Giphy
אחד הרגעים המפורסמים של בורדיין הגיע כשנחת עם צוותו בביירות בשנת 2006, רק כדי לגלות 24 שעות מאוחר יותר שהתזמון היה מעט מסוכן

בורדיין עמד במוקד כמה מתוכניות הטיולים - אם אפשר לכנות אותן כאלה - הטובות בהיסטוריה. הקונספט, כהגדרתו המשוחררת-תמידית, היה פשוט - "אני מטייל בעולם, אוכל הרבה חרא, ובאופן כללי עושה כל מה שאני פאקינג רוצה".

הוא החל באופן טבעי בערוץ האוכל האמריקני, המשיך באופן טבעי עוד יותר לערוץ הטיולים, וסיים, באופן הכי טבעי שאפשר, עם שש שנים מדהימות ב-CNN, שכללו ארוחה וויטנאמית מפורסמת עם ברק אובמה, למשל, אך גם פרקים בלתי נשכחים בלוב ובטקסס, בניגריה ובטוקיו.

אחד הרגעים המפורסמים של בורדיין, עם זאת, הגיע דווקא קרוב לגבול הישראלי, כשנחת עם צוותו בביירות בשנת 2006, רק כדי לגלות 24 שעות מאוחר יותר שהתזמון היה מעט מסוכן. "אני אוהב אותה", סיפר שנים לאחר תום מלחמת לבנון השנייה, "למרות הכול, אני אוהב אותה".

"עיר נפלאה, עיר דפוקה". צפו בבורדיין חוזר לביירות:

"החיים שלי די דפוקים עכשיו", הקריא בורדיין המלאכותי, "אתה מצליח ואני מצליח, אבל תוהה - אתה מאושר?"

הדוקו החדש על בורדיין מנסה לאגד הכול - את התהילה והקריירה, הנפש הסוערת, המרדף אחר האושר וההתאבדות - לכדי איזשהו פיענוח מניח את הדעת, הקלה שתאפשר לו ולרבים מחבריו להיפרד בשקט. במקום זה, הכותרות האחרונות עושות בדיוק ההיפך.

ימים ספורים לאחר יציאת הסרט, הודה הבמאי מורגן נוויל כי הוא עשה שימוש בטכנולוגיית אינטליגנציה מלאכותית כדי ליצור קטע ובו מקריא בורדיין עצמו אימייל שכתב לחברו, האומן דיוויד צ'ו. "מדובר בשלוש שורות. יצרתי קשר עם חברת תוכנה וסיפקתי לה כ-12 שעות הקלטה שלו. היא שלחה לי בחזרה את הקטע", שיחזר.

"החיים שלי די דפוקים עכשיו", הקריא בורדיין המלאכותי בדוקו, "אתה מצליח ואני מצליח, אבל תוהה - אתה מאושר?". על פי נוויל, "אם אתה צופה בסרט, סביר שלא תדע להבדיל בין השורות האלה ובין כל שאר ההקלטות של טוני".

ובכל זאת, סערה.

אנתוני בורדיין. GettyImages
"אתה מאושר?". בורדיין/GettyImages

נוויל תיאר את המהלך כ"טכניקה מודרנית של סטורי-טלינג", אך נדרש בכל זאת להסברים מאוחרים, שסיבכו עבורו את העסק עוד יותר.

"בדקתי עם אלמנתו ועם מקורביו, רק כדי לוודא שאנשים בסדר (COOL) עם זה", סיפר ל-Variety, "הם אמרו לי שטוני היה קול עם זה. לא שמתי מילים בפיו, רק רציתי לגרום להן להיוולד".

התלונות על הזיוף המכוון, וההנחה שגורסת כי מדובר בפשטות במשפטים שבורדיין מעולם לא באמת אמר, גובו ב-15 מילים לקוניות אך זועמות מצד אלמנתו אוטאביה. "אני בהחלט *לא* הייתי מאותם אנשים שאמרו שטוני היה קול עם זה", הגיבה.

אלמנתו של בורדיין מגיבה:

"עדיין קשה לי לדבר על המוות שלו, ועוד לא המשכתי הלאה", אמר בסוף השבוע דיוויד צ'אנג, תוך שהוא מפציר באנשים הזקוקים לעזרה נפשית ומנטלית לבקש כזאת.

צ'אנג, חבר קרוב של בורדיין ושל נוויל, הגדיר את האחרון כאחד האנשים הבודדים בעולם שהיה יכול לעמוד במשימה המורכבת של "עשיית צדק" עם השף. "היו נדרשות כנראה 25 שעות לפחות כדי למצות את החיים הללו", הודה, "אך התוצאה הנוכחית היא הטובה ביותר האפשרית".

וכך, סרט שניסה ליצור קלוז'ר יש מאין על חייו ומותו של בורדיין, עושה בערך את ההיפך, תוך שהוא מציב את דמותו במוקד דילמה מודרנית מעולמות הטכנולוגיה והמוסר.

בזמן שכולם רבים וסוערים, בורדיין עצמו בוודאי היה אומר על זה בפשטות את מה שאמר תמיד - "אל תשקר. עשית טעות, תודה בזה ותמשיך הלאה, רק אל תעשה את זה שוב"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully