וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלמים עם עצמם: היינות החדשים של סגל

מירה איתן, סנהדרינק

עודכן לאחרונה: 22.8.2021 / 17:20

היקב וותיק השיק שלושה יינות חדשים שנעשו בטכניקה עתיקה: תסיסה של של אשכולות הענבים בשלמותם. מירה איתן חושבת שלפחות אחד מהם ראוי לעלות על שולחן החג שלכם

'סגל' הוא יקב נפרד הפועל במתחם יקב ברקן ומאפשר ליקב המסחרי הגדול לפעול בצורה שונה. למעשה מדובר במעין יקב קטן המייצר יינות שונים, יצירתיים, ורחוקים מבחינת התפיסה מיינות הזרם המרכזי המיוצרים ביקב האב.

משפחת סגל החלה את הקשר עם עולם האלכוהול כבר בשנת 1787, ברוסיה הלבנה. אומנויות התסיסה והזיקוק עברו במשפחה מדור לדור, במשך שבעה דורות. בשנת 1925 עלו האחים סגל לארץ והקימו את המפעל הראשון בארץ לזיקוק אלכוהול במושבה הגרמנית שרונה. פה החלו לנצל את הידע שנצבר גם לייצור יין. היינות הראשונים נקראו 'יינות אשקלון', על שם אזור גידול הענבים. עם השנים השם שונה ל'יין של סגל'. עם רכישת המותג על ידי יקב ברקן עברו יינות סגל למתחם ברקן, פה התפעול הוא כיקב עצמאי עם כרמים נפרדים, רובם מהגליל העליון, ודרך ייצור יין שונה ששומרת על אופיו המיוחד של היקב.

יינות שלא פוגשים בכל מקום

עידו לוינסון, היינן הראשי של יקב ברקן-סגל, הוא זה ששומר היום על שיטות הייצור המיוחדות, שברובן מבוססות על מינימום התערבות. העשייה נוטה לשיטות מסורתיות במטרה לשמור על האותנטיות המקסימלית של הענבים, או במילותיהם של אנשי היקב: לייצר יינות פראיים. עידו, שנראה כאילו קיבל מגרש משחקים ענק ומלא אפשרויות, מייצר ביקב יינות ייחודיים, חדשניים ולעתים אפילו ביזאריים במידת מה. סדרות יין שונות שלא פוגשים בכל מקום. אחת מהן היא סדרת 'אשכולות שלמים', יינות אניגמטיים במקצת, בהתססה פראית, עם שם מוזר ותווית מסתורית, שמותירה מקום לדמיון, יינות לקהל שונה.

יקב סגל. יקב סגל,
חדר החביות ביקב ברקן-סגל/יקב סגל

אופי אחר, שונה ומרתק

בסדרת 'אשכולות שלמים' נעשה שימוש בטכניקת עשייה עתיקה. טכניקה זו עדיין נפוצה אצל חלק מהיצרנים הקטנים והמסורתיים באזור בורגון ובעמק הרון הצפוני. שזרת האשכולות לא מופרדת מהענבים והם תוססים בשלמותם. כך יצרו פעם יין, הבציר היה ידני, שזרות הענבים לא הופרדו ולא נמעכו. בתסיסה בסדרת 'אשכולות שלמים' הגרגר נשמר שלם, ללא מעיכה, והיין שנוצר בתסיסה כמעט ולא סופח מהחרצן טאנינים ומרירות. החרצן נותר מוגן תחת קליפת הענב, והוא לא בא במגע ממושך עם האלכוהול. הגרגרים התוססים בשלמותם נותנים ליין אופי אחר, שונה ומרתק. המטרה הראשית היא להקליל את היינות ו'להצנין' אותם, כך שבטעימה יהיו ארומות מתובלות וירקרקות שמגיעות לרוב מאקלימים קרים יותר משלנו. והתוצאה היא, היינות לרוב מעודנים, בעלי טאנינים רכים ועגולים ומבחינה ארומטית מתקבלים יינות פרחוניים, מתובלים ואלגנטיים.

הסדרה כוללת שלושה יינות: סירה, פינו נואר וקריניאן, שלושתם מבציר 2018.

עוד בוואלה!

טעימת יין: יקב סגל וברקן

לכתבה המלאה

סגל, אשכולות שלמים, פינו נואר 2018

ענבי הפינו נואר מגיעים מהרי יהודה, מכרם יחידני בבית נקופה בגובה של כ-720 מטרים. הכרם גדל על אדמת טרה רוסה גירנית עם מרבצי סלע ועם מעט מאוד אדמה. התוצאה היא כרם מרוסן ובעל יבול טבעי נמוך. היין מיוצר מכל אשכול הענבים עם השזרה והחרצנים, על מנת לשמור על יותר טעמים טבעיים. יין רך, קליל ונעים מאוד, ניחוחות של פרחים לבנים, פירות שחורים עדינים וקלייה. הגוף בינוני, עם חמיצות מרעננת ותיבול עדין וטוב בפה. פינו נואר מפתיע, אלגנטי וקריר. המחיר: 99 שקלים.

סגל, אשכולות שלמים, קריניאן 2018

ענבי הקריניאן מגיעים מהרי יהודה, מכרם יחידני בעין חמד בגובה של כ-700 מטרים. הכרם סובב גבעה בעלת הרכב קרקע גירני עם מעט טרה רוסה. חלקה בעלת מפנה צפון מזרחי וכיוון נטיעה מזרח-מערב, שמקטין את החשיפה לשמש הקופחת. היין מיוצר מכל אשכול הענבים עם השזרה והחרצנים, על מנת לשמור על יותר טעמים טבעיים. ניחוחות פרי אדום ושחור, פרחוניות עדינה ותיבול ים תיכוני אופייני. בפה גוף בינוני עד מלא, טאנינים מעודנים, חמיצות מרעננת, פירותיות ותבלון נעים. יין מורכב, חלק ונעים. המחיר: 99 שקלים.

סגל, קריניאן אשכולות שלמים 2018. יח"ץ,
ניחוחות פרי אדום ושחור, פרחוניות עדינה ותיבול ים תיכוני אופייני/יח"ץ

סגל, אשכולות שלמים, סירה 2018

ענבי הסירה מגיעים מהרי יהודה, מכרם יחידני בעמק קטן בקרית ענבים. הכרם אינו מושקה והיבול נמוך במיוחד באופן טבעי. היין מיוצר מכל אשכול הענבים עם השזרה והחרצנים, על מנת לשמור על יותר טעמים טבעיים. יין אלגנטי ורך יחסית, ניחוחות פרחוניים ומתובלים, פלפל שחור, לבנדר, קפה קלוי, זיתים שחורים ואגוזיות מסוימת. בפה גוף די מלא, חמיצות מרעננת ופלפליות נעימה. יין שמח ומהנה. המחיר: 99 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully