וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגברים של מוזיאון הוויסקי

מירה איתן, סנהדרינק

עודכן לאחרונה: 12.9.2021 / 15:26

כמה נשים הגיעו לסדנת הטעימות של גלנמורנג'י במוזיאון הוויסקי? פחות ממספר הביטויים שנטעמו. מירה איתן חושבת שיש עוד לאן לשאוף, וחולקת רשמים

וויסקי אף פעם לא נחשב בעיני למשקה אידיאלי של אמצע הקיץ הלוהט, אבל כשהזמינו אותי לסדנת מאסטר קלאס של גלנמורנג'י במוזיאון הוויסקי לא יכולתי לסרב. אז הצטרפתי אל מועדון החברים של המוזיאון לטעימה מודרכת. ציפיתי לפגוש כעשרה גברים מסוקסים, כת סודית ואליטיסטית של חובבי וויסקי כבדים, שאוצרים מותגים מיוחדים ועלומים במרתפים הפרטיים שלהם. להפתעתי, הקבוצה מנתה לא פחות מ-40 אנשים בגילאים שונים, ששתו בצמא גם את הסברי המדריך וגם הוויסקי. רק נתון אחד עוד לא השתנה במשך השנים. לצערי, היו רק 2 נשים בקהל חוץ ממני. יש עוד לאן לשאוף. המועדון מציע סדנאות בנושאים משתנים, בהן משתתפים לרוב 15 איש, בעלות של כ-200 שקלים למשתתף.

הגברים של טאין

עולם הוויסקי הסקוטי רחב ומגוון להפליא ובעיקר כשמדובר במותגי סינגל מאלט. שפע של מזקקות מציגות שלל משקאות בגילים שונים, טעמים וסיומות מיוחדות. אחת המעניינות שבמזקקות היא גלנמורנג'י. המזקקה נוסדה על ידי היילנדר סקוטי בשם ויליאם מאת'סון, שלמד לייצר ויסקי במזקקות האזור ובשנת 1843 הגשים את חלומו והקים לעצמו מזקקה בעיירה הקטנה טאין שבהיילנדס הסקוטי. שם המזקקה הראשון היה Morrangie farm ובהמשך שונה ל- Glenmorangie שפירושו בגאלית סקוטית עמק השלווה.

בשנת 1918 נרכשה המזקקה על ידי משפחת מקדונלד ובשנת 2004 עברה לידי תאגיד מוצרי היוקרה LVMH שהשיק מיתוג מחדש של כל המוצרים. במשך קרוב ל-180 שנים עבדו בייצור הוויסקי הגברים של טאין, תושבי העיירה הסמוכה, שהעבירו את המסורת והניסיון בתוך משפחותיהם. לאורך השנים גדל מספר עובדי הייצור וחלק מהם הגיע מחוץ לעיירה, אך המזקקה עדיין מתייחסת אליהם כאל "הגברים של טאין".

דודי הזיקוק של גלנמורנג'י ובקבוק. IBBLS,
ג'ירפות. דודי הזיקוק הגבוהים בסקוטלנד/IBBLS

שימוש פורץ דרך בחביות

המזקקה מתהדרת בדודי הזיקוק הגבוהים ביותר בסקוטלנד, כשצוואר הדוד גבוה כגובהה של ג'ירפה בוגרת. אנשי המזקקה טוענים כי בזכות גובה הדודים הוויסקי חלק, פירותי ופרחוני וטעמיו עמוקים יותר. אך התהליך החשוב ביותר בו גאים אנשי המזקקה, ובראשם ד"ר ביל לומסדן, המאסטר בלנדר, הוא התמחותם, במשך 30 שנים, בתחום היישון בחביות והשימוש פורץ הדרך במגוון חביות דוגמת חביות שרי, פורט, ברבן, סוטרן, בורגון ואחרות.

עוד בוואלה! סנהדרינק

וויסקי באוגוסט? כן, זה אפשרי

לכתבה המלאה

זווית ראיה שונה

ביל לומסדן, המאסטר דיסטילר של גלנמורנג'י, הוא אדם יצירתי בעל גישה וזווית ראייה שונות. לפני כל ייצור ויסקי חדש הוא מציב בפני עצמו את השאלה "מה אם?" (What if). שאלה שמתאימה לכל תהליך קריאטיבי בחיים, בעבודה או באמנות. לומסדן שואל את עצמו: מה אם אייצר את הוויסקי בדרכים שונות ואצור טעמים אחרים? מה אם אצליח להנציח את ריח הקפה, שדה הבר או עוגת יום ההולדת בתוך הוויסקי? וכך יצרו במזקקה סדרת גימורים מיוחדת, כשהוויסקי המתיישן בחביות המיוחדות מקבל בין היתר גם את טעמי המשקה הקודם שנספגו בעץ.

Glenmorangie The Original

ספינת הדגל של מזקקת גלנמורנג'י. וויסקי שהחל דרכו כבר לפני למעלה מ-175 שנים ויוצר על ידי מייסד המזקקה. עובר יישון של 10 שנים בחביות ברבן שעברו מילוי כפול. ויסקי חלק, עגול ועדין. ניחוחות של הדרים, אפרסקים, דבש, וניל. בפה מתקתקות של וניל וטופי, פירות יבשים ושוקולד. וויסקי נעים ועדין ליומיום. המחיר: 130 - 150 שקלים.

גלמורנג'י. יח"צ חו"ל,
הגלנמורנג'י המקורי/יח"צ חו"ל

Glenmorangie Lasanta

פירוש המילה לסנטה הוא מקור חמימות, או חום ותשוקה. הוויסקי הוא פרי ניסיונו של ד"ר ביל לאצור בבקבוק את קסם השקיעה, ממנה אפשר ליהנות בכל מקום בעולם, הוא התיישן 10 שנים בחביות אקס ברבן וחלק ממנו עבר התיישנות נוספת בחביות שרי אולורוסו או בחביות פדרו חימנז במשך שנתיים. ויסקי עמוק ועשיר עם מבנה רך ועדין, ניחוחות מתקתקים וחמימים עם תיבול ירקרק קל, שוקולד, אגוזים, צימוקים, קינמון, דבש וטופי. וויסקי קלאסי, רך ומלטף. מהחביבים עלי ביותר. מחיר: 240 - 270 שקלים.

שקיעה בתל אביב, 22 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
קסם השקיעה בבקבוק/ראובן קסטרו

Glenmorangie Quinta Ruban 14

אחד ה'פינישים' הוותיקים של גלנמורנג'י. יישון של 10 שנים בחביות אקס ברבן ויישון נוסף בחביות פורט רובי. פה רצה ד"ר ביל לסמל את אהבתו למסעות בלתי צפויים ולהנציח יער אפל בו הרוחות שורקות. התוצאה, וויסקי קשוח במקצת, סמיך, מורכב ומאוזן, ניחוחות מתקתקים של שוקולד מריר, מנטה דוקרת, הדרים, אגוזים וסיומת פלפלית מתובלת. שילובי טעמים חושניים של תפוזים, אגוזים, שוקולד מריר, מרשמלו ואגוז מוסקט. המחיר: 250 - 280 שקלים.

Glenmorangie Nectar D'Or

הוויסקי, שהתיישן 10שנים בחביות ברבן, ושנתיים נוספות בחביות סוטרן צרפתיות. נולד בראש המזקק מזיכרון הכניסה לראשונה לקונדיטוריה, כשהריחות החושניים המתקתקים מציפים את כל החושים. ניחוחות של שוקולד, קרם לימון, קוקוס וקרמל, מאפה שקדים ותמרים, סוכריות חמאה, דבשיות, ג'ינג'ר וטראפלס. בפה איזון, רכות ותבלון נעים. אחד המוצלחים ביותר בסדרה. המחיר: 270 - 300 שקלים.

Glenmorangie 18 YO

וויסקי משיי ופירותי שהתיישן 15 שנים בחביות אמריקאיות, חלקו הועבר לחביות שרי אולורוסו, ועורבב שוב עם הוויסקי הראשוני. כאן ניסה המזקק לאצור את השעות האחרונות של יום סתיו מושלם וזהוב. ניחוחות פרחוניים ופירותיים מתקתקים, דבש, תאנים ותפוזים מקורמלים, ריבה עשירה ועישון קל מאוד. בפה רכות וקטיפתיות, חום נעים ועושר רב. המחיר: 450 - 500 שקלים.

שלכת עצי דובדבן בגולן. גיל ברנר, מערכת וואלה!
יום סתיו מושלם/מערכת וואלה!, גיל ברנר

Glenmorangie Signet

הוויסקי העשיר ביותר מבית גלנמורנג'י. שילוב של הסינגל מאלט המבוגרים ביותר במזקקה, המתיישנים בחבית הטובות ביותר. עליו חשב ד"ר ביל כשנהנה מכוס הקפה הג'מייקני המועדף עליו, כשטעמי האספרסו מוקה מערפלים את מחשבותיו וסוחפים אותו לאספרסו בר איטלקי. ניחוחות מוקה, שוקולד מריר, טירמיסו, שרי מתקתק ועץ חרוך קלות. בפה קטיפתיות נעימה מאוד וטעמים עשירים. המחיר: 800 - 900 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully