וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדויק וחסר פשרות - לא להאמין שאת היין הזה מייצרים בישראל

עודכן לאחרונה: 2.2.2022 / 13:09

בציר 2020 של יקב ספרה מגבעת ישעיהו שבעמק האלה, חושף חמישה יינות מצוינים, חוסר פשרה ואיכות יוצאת דופן

יקב ספרה. כרמים. אילן נחום,
הכרמים של יקב ספרה/אילן נחום

טעימת היינות החדשים של יקב ספרה (Sphera) מגבעת ישעיהו שבעמק האלה, משמחת תמיד מראש. בשנות קיומו הלא רבות של היקב המשפחתי הזה, שמייצר יין לבן בלבד, הוא הפך לאמת מידה המסמנת חוסר פשרות ואיכות. היינן דורון רב הון ואשתו סימה, אשר על הניהול והשיווק, העמידו יקב שמראשית ימיו מייצר יינות לבנים שאין דרך להאמין שנעשים בישראל. תפיסת העולם מתרכזת אמנם בטרואר של עמק האלה, וספציפית בגבעת ישעיהו, על המיקרו אקלים הספציפי המתקיים בו; אבל תפיסת הייננות קלאסית, אירופאית של עולם היין, מדוייקת, חסרת פשרות. רב הון משחק עם שיטות גידול ונטיעה שונות בשלושת הכרמים שבגבעת ישעיהו. הוא עורך בצירים מוקדמים ועובד באיפוק ומתינות מכוונים עם חביות עץ האלון, כך שתהיינה נוכחות מינימלית בתוצאה הסופית - כגורם מתבל בעדינות, לא יותר.

בציר 2020 של ספרה, הנסקר ברשימה זו חושף, כרגיל, חמישה יינות מצוינים. שלושה זניים - סוביניון בלאן, שרדונה וריזלינג - ושני בלנדים: "פירסט פייג'" הבסיסי ו"ווייט סיגניצ'ר" הגבוה. ככלל, נדמה שגוף ו"משקל" היינות קצת יותר מאסיביים בהשוואה לבצירים קודמים של ספרה. הסוביניון הוא מופת של יובש, ניקיון וחדות; השרדונה קלאסי ממש, בורגוני שכזה, עם חומצה מדהימה, מינראליות ואפילו רמזי מליחות בסיומת (מי אמר שאבלי ולא קיבל?). מבין הזניים, הריזלינג מוחצן יותר, מעושן משהו וגם היחידי שלא לגמרי נפתח בהשוואה לאחרים. נראה שחמישה-שישה חודשים יבהירו טוב יותר את אופיו.
"פירסט פייג'", בלנד הבסיס השתנה בשנה שעברה, אז שולב בו רוסאן במקום פינו גרי והוא כעת פירותי פחות, מתובל ופרחוני יותר, וקורץ גם ללוגמים מנוסים פחות. "ווייט סיגנצ'ר" מבוסס הסמיון הוא לבן יבש מורכב, רב ניואנסים ומרשים במיוחד. ללא ספק מטובי היינות הלבנים שנוצרו בשנת הבציר הנוכחית בישראל.

ביחד מאיירים היינות האלו פרופיל מרשים מאד של יקב רציני, שכשיצא לדרכו לפני כמעט עשור, כולנו חששנו: לבנים בלבד? בישראל? מסתבר שאיכות צרופה, בצירוף ניהול ושיווק ברמה גבוהה ותהליכי הבשלה של השוק המקומי, מאפשרים לספרה לא רק לשרוד, גם להצליח. שרק ימשיכו ככה. לחיים!

Sphera, White Concepts, First Page 2020. יח"צ,
Sphera, White Concepts, First Page 2020/יח"צ

Sphera, White Concepts, First Page 2020

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: בלנד לבן יבש על בסיס שנין בלאן, רוסאן וסמיון. כל זן תסס והתיישן בנפרד בחביות עץ אלון צרפתיות 10 חודשים. צבע זהוב. אף ארומאטי מאד. גוף בינוני. 13% כוהל בנפח.

כמה? 104 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים ובשרים לבנים.

דבר המבקר: מאז הוחלף הפינו גרי ברוסאן, שינה הבלנד הבסיסי של ספרה את אופיו מאד. החיבור בין זן בורדולזי במקור (סמיון), שנין בלאן (לואר) ורוסאן חובר ליין היותר קומוניקטיבי בפורטפוליו של ספרה, כזה שגם לוגמים מנוסים פחות יהנו בקלות ממנו. הרוסאן מביא מגע תיבול ופרחוניות, על חשבון הפירותיות שהביא בעבר הפינו גרי. הסה"כ רך, מאוזן, גסטרונומי וכייפי, גם למבינים.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאד).

בתשע מילים: יין הפתיחה של ספרה, ללוגמים מנוסים וגם לאלו שפחות.

במדור הקודם

הולי מולי: ורמוט מקומי שאתם חייבים להכיר

לכתבה המלאה
Sphera, White Concepts, Sauvignon Blanc 2020. יח"צ,
Sphera, White Concepts, Sauvignon Blanc 2020/יח"צ

Sphera, White Concepts, Sauvignon Blanc 2020

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% סוביניון בלאן מכפר שמאי. תסיסה במיכלים שונים בתנאים שונים (טמפרטורות שונות ועוד). התיישנות בת שבעה חודשים במיכלי נירוסטה. צבע זהוב בהיר. באף פרי טרופי והדרים. גוף בינוני. 12.5% כוהל בנפח.

כמה? 109 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים וצדפות.

דבר המבקר: גוף ומשקל מעט יותר נוכחים בהשוואה לסוביניונים קודמים של ספרה. כבעבר, יובש ניכר, ניקיון, חדות, איזון פרי-חומצה וארומאטיות ברורה ניכרים. סוביניון בלאן שבטעימה עיוורת יכול להיות קצת קשה להאמין שיוצר בישראל.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בחמש מילים: סוביניון בלאן מקומי, שמרגיש מיובא.

Sphera, White Concepts, Chardonay 2020. יח"צ,
Sphera, White Concepts, Chardonay 2020/יח"צ

Sphera, White Concepts, Chardonay 2020

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: ענבי שרדונה משני כרמים בגבעת ישעיהו. הענבים נבצרו בשלושה בצירים שונים. כל יין תסס והתיישן בנפרד כשבעה חודשים (50% בנירוסטה, 50% חביות עץ אלון צרפתיות). צבע זהוב. באף הדרים ומינראליות. גוף בינוני. 12.5% כוהל בנפח.

כמה? 109 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים, בשרים לבנים.

דבר המבקר: גוף מאסיבי קצת יותר מהמוכר ביינות שרדונה של רב הון. חומציות בולטת מאד, מצוינת, שהפרי שני לה. מינראליות ניכרת. נגיעת מליחות בסיומת. מזכיר במידה רבה יינות מבוססי שרדונה איכותיים מבורגון. לפיכך, קלאסי מאד.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בשש מילים: שרדונה קלאסי של ממש, בורגון סטייל.

Sphera, White Concepts, Riesling 2020. יח"צ,
Sphera, White Concepts, Riesling 2020/יח"צ

Sphera, White Concepts, Riesling 2020

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% ריזלינג מכרם בגבעת ישעיהו. תסיסות שונות במיכלי נירוסטה ומועדי בציר שונים. צבע זהוב. באף הדרים ומינראליות. גוף בינוני. 12% כוהל בנפח.

כמה? 115 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים, אוכל ים תיכוני ואסיאתי מתובל וחריף, בשרים לבנים.

דבר המבקר: מוחצן יחסית לקודמיו, עם ארומאטיות שנוטלת את הפיקוד ולצידה מידה של חדות. יש גם מגע מעט מעושן. מהנה ביותר ללגימה כבר עתה אבל מכל יינות הטעימה מבציר 2020, נראה שזה הנוכחי יהיה במיטבו באמת בעוד חמישה-שישה חודשים.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בתשע מילים: ריזלינג עם קצוות מעט מעושנים, שזקוק לעוד כחצי שנה.

Sphera, White Signature 2020. יח"צ,
Sphera, White Signature 2020/יח"צ

Sphera, White Signature 2020

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% סמיון. שתי תסיסות שונות בחביות עץ אלון צרפתי, 10% מהן חדשות. 10 חודשי התיישנות בחביות. אף ארומאטי מאד, פטרולי. גוף מלא. 13.5% כוהל בנפח.

כמה? 149 שקלים.

הכי מתאים ל: ארוחות מושקעות על בסיס דגים, פירות ים ובשר חזיר.

דבר המבקר: גוף משמעותי, מורכבות רבה, מינראליות חד משמעית ופחות פרי, שפע ניואנסים. יין שיש בו כל מה שצריך ועוד לליווי ארוחה רצינית באמת. פוטנציאל התיישנות בן חמש שנים, בתנאי אחסון טובים. נהדר כבר עכשיו אבל מרתק יהיה לחלוץ ממנו פקק בעוד שנה או שנתיים.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה. יקר אבל מרשים).

בארבע מילים: לבן יבש מרשים באמת.

  • עוד באותו נושא:
  • יין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully