וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שפים מובילים זועמים על דירוג 50 המסעדות: "הכל אישי, זה משחק מכור"

עודכן לאחרונה: 10.2.2022 / 17:30

לצד הפרגון הרב שזכו לו השפים שהתברגו לרשימת 50 המסעדות הטובות במזה"ת, בימים האחרונים החלו להישמע גם לא מעט קולות של כעס, מצד שפים בכירים, שנותרו מחוץ לרשימה, ולטענתם - לא מהסיבות הנכונות. "מאכזב שעד שיש דבר כזה, בסוף הרשימה מכורה"

השפים הישראלים שנכנסו לרשימת 50 המסעדות הטובות. יח"צ סן פלגרינו,
האם אלה השפים הטובים בישראל?/יח"צ סן פלגרינו

דירוג 50 המסעדות הטובות במזה"ת של סן פלגרינו שהתקיים שלשום באבו דאבי, ואליו נכנסו שש מסעדות ישראליות, עורר לא מעט הדים בקולינריה המקומית. רק שלא כולם חיוביים. לא מעט שפים, שעומדים מאחורי מסעדות שנחשבות לטובות ביותר בארץ, מצאו את עצמם מחוץ לדירוג והביעו כעס ותמיהה על הבחירה.

אחד מהם אמר לנו אתמול "מי שהיה שם ענק, יש כאלו שאני מקנא ביכולות שלהם, יש אחד שרציתי לקום וללכת באמצע ארוחה מרוב שהוא היה טוב, אבל בסופו של דבר רשימות כאלה, אם זה טיים אאוט או מישלן, או 50 המסעדות של סן פלגרינו, זה עניין של קליקות".

הבנתי שלעוד שפים הייתה ביקורת על הרשימה
"ברור, למלא, יש אנשים שאני ממש לא מבין איך נכנסו, הבחירות היו כל כך ברורות שזה מביך. אי אפשר להגיד שלא היו שם שפים טובים. אבל רואים שזאת רשימת 'חברים של'".

רז רהב זוכה. יח"צ סן פלגרינו,
רז רהב זוכה בתואר המסעדה הטובה בישראל/יח"צ סן פלגרינו

שף בכיר נוסף אמר לנו בתגובה על הרשימה כי "קודם כל חשוב לי מאוד להבהיר שמי שנבחר בהחלט ראוי, יש לי טענות אחרות שכולם מדברים עליהן - יש מספיק מסעדות ראויות וראויות יותר שצריכות גם הן להיות ברשימה, אני מייצג אחת. אני חושב שזאת טעות לחשוב שהפוקוס הוא ים תיכוני, מה עוד שמסתכלים על הרשימה, בעשרים הראשונות כולן אסיאתיות או יפניות שלא לדבר על המבוכה הגדולה שהמסעדה הראשונה היא כמו זוזוברה, ובמקום השני זומה, שזאת בכלל רשת, ומסעדה שלא רלוונטית כבר עשור".

"העניין השני שקשה להתעלם ממנו", לטענתו, "הוא שכולם יודעים מי השופטים, וחלקם נגועים באינטרסים, בסופו של דבר זאת בחירה מאוד בעייתית בהקשר המקומי. איך עושים רלטיביות אם השופטים הם מקומיים? איך מחליטים באיזה מקומות ישראל מתברגת? אני הבנתי שמראש החליטו על מקומות וצריך היה רק להכניס שמות של מסעדות במקומות הרלוונטים".

"אני כבר לפני ארבעה חודשים ידעתי מה הבחירות שנעשו ושהמסעדות שלי לא בפנים. זה מייצר תסכול, אנחנו חווים פה תחושות לא נעימות, זאת פתאום הופכת להיות רשימה פופוליסטית, זה כמו בכנסת, אין פה שום דבר אמיתי".

אבל אם המסעדות שלך עובדות ומלאות, זה באמת משנה?
"בסופו של דבר זה מאכזב כי אתה כן רוצה לקבל הכרה על מה שאתה עושה, מישלן אין לנו בארץ, אז עד שיש דבר כזה, שיכול לתת במה למי שמגיע לו, בסוף הרשימה מכורה".

עוד בוואלה!

בפעם הראשונה: 6 מסעדות ישראליות ברשימת ה-BEST 50 היוקרתית

לכתבה המלאה
דג מטוגן. דן פרץ,
"הגענו לשם והיינו בשוק שטאיזו לא בפנים". מנה במסעדת טאיזו/דן פרץ

שף נוסף, בעלים של מספר מסעדות מצליחות בארץ אמר לנו: "ברמה האישית זה מעצבן, מרגיש שהשפים שנכנסו לרשימה זה עניין אישי. אני מודה שאני ממש לא הייתי בעניינים של זה, לא ידעתי שזה משהו שקורה ולא כיוונו לשם, אבל ברגע שזה התפרסם, התקשרו אליי מלא אנשים לשאול איך המסעדות שלי לא בפנים, לא ידעתי מה להגיד, זאת הייתה רשימה שלא נראה שיש בה היגיון".

עוד המשיך ואמר "הרי אם הרשימה הזאת הייתה אמיתית היו צריכות להיכנס 30 מסעדות מישראל, ולא 6, כי אנחנו יודעים מה רמת המסעדות בדובאי ובאיזור, לעומת הרמה בארץ".

אחד האנשים שנכחו בטקס באבו דאבי אמר לנו "הגיוני שיהיה מרמור, הרשימה תמוהה, אין ספק, מוזרה, אז זה לא מפתיע. כמו שזה נראה, בשנה הבאה כבר יהיה לה אופי אחר. כבר כשהגענו וראינו מי השפים הנוכחים הופתענו, נגיד למה טאיזו לא בפנים? אמרו שבטח בגלל שזה מטבח אסיאתי, ובסוף תראי כמה מסעדות אסיאתיות אחרות נכנסו לרשימה". עוד הוסיף ואמר כי "אכלנו באבו דאבי במסעדה שהגיעה למקום ה-25 ברשימה, אני יכול להגיד לך שאכלתי בעשרים וחמש מסעדות יותר טובות ממנה בתל אביב".

רועי ירושלמי. אבנר חג'בי, מערכת וואלה! NEWS
רועי ירושלמי, נציג השופטים הישראלי בתחרות/מערכת וואלה! NEWS, אבנר חג'בי

השם שעולה שוב ושוב בטענותיהם של השפים הכועסים הוא שמו של עיתונאי האוכל רועי ירושלמי, מי שהיה נציג השופטים של ישראל בתחרות, ומי שאמור היה למנות את צוות השופטים, לשקלל את קולותיהם, אך לטענת השפים, היה לבחירותיו והעדפותיו האישיות, משקל רב (מדי) בתוצאות הסופיות.

אחד השפים הבכירים בארץ אמר היום כי הוא חושב שצריך לחשוף מי בחר את המסעדות ולפי איזה פרמטרים. שפים נוספים טענו כי המסעדות שנבחרו הן בסופו של דבר של חברים ומקורבים של ירושלמי, והסיבה שמסעדות שמצאו את עצמן בחוץ, כאלה שנמצאות בשורה הראשונה של המסעדות בישראל, נובעת מנקמנות אישית שלו.

"לא נעים לדעת שאתה לא שם", אמר לנו אחד השפים שהתראיינו לכתבה "אבל בסוף אם זה הבן אדם שהארגון נותן לו כזה כוח, אז אני גם ככה לא רוצה להיות חלק מזה".


וויליאם דרו, מנהל התוכן, של ארגון 50 Best מסר בתגובה לדברים:
"ראשית, ברצוננו לציין שהתפקיד של חברי האקדמיה, הוא לא לבחור או אפילו להשפיע על ההחלטות של רשימת ה-50 המסעדות הטובות במזה"ת וצפון אפריקה; יתרה מכך, מבנה ההצבעה לא מאפשר להם לעשות זאת. יש לנו אמון מלא ביושרה של אדון ירושלמי ואנו מפריכים מכל וכל את ההאשמות לפיהן העדפותיו האישיות קבעו מי יהיו המסעדות הישראליות שהופיעו ברשימה. אם האשמה כזאת נעשית ללא הוכחה ראויה, אנו מבקשים לבטל אותה.

נסביר איך מערכת ההצבעה שלנו עובדת: הדירוג הראשוני של 50 המסעדות הטובות ביותר במזרח התיכון וצפון אפריקה (MENA) משקף את חוויות המסעדות הטובות ביותר על סמך הצבעות של כמעט 250 מצביעים, המורכבים ממומחים אנונימיים למסעדות (כולל שפים, מסעדנים, עיתונאי אוכל ומטיילים חובבי גורמה) מ-19 מדינות ברחבי האזור כולו. חברי ארגון 50 Best אינם מצביעים ואינם שולטים בהרכב הרשימה; זה התפקיד הקולקטיבי של הצבעת האקדמיה. המשמעות היא שמסעדות לא יכולות להגיש בקשה להיכלל ברשימה ולאף נותן חסות אין השפעה על הרשימה.

האקדמיה מחולקת לשישה אזורים: המפרץ; ערב הסעודית; לבנט פלוס; ישראל, צפון אפריקה (מזרח) וצפון אפריקה (מערב). לכל אזור יש פאנל חברים משלו הכולל יושב ראש מקומי. כל יו"ר בוחר בפאנל הצבעה, שמבטיח מבחר מאוזן של מבקרים, שפים, מסעדנים, עיתונאי אוכל וחובבי אוכל. בשנת 2022, כל חבר באקדמיה של MENA הצביע עבור שבע מסעדות, כאשר לפחות אחת מהן ממוקמת מחוץ למדינה שבה הם נמצאים. ההצבעה מתבצעת באופן פרטני וסודי לחלוטין באתר מאובטח, ונשארת חסויה לפני פרסום הרשימה. לפיכך, אף אחד מראשי האקדמיה אינו מודע לאילו מסעדות בחרו הבוחרים באזוריהם, ואינו משפיע עליהם. תפקידו של כל יו"ר הוא לבחור פאנל הצבעה, הם אינם בוחרים או אפילו משפיעים על אילו מסעדות מופיעות ברשימה, מעבר לעובדה שהם מצביעים בעצמם; לקולותיהם יש משקל זהה לזה של כל 250 המצביעים הבודדים האחרים ברחבי האזור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully