וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד לא ידע: אוהבי הז'אנר הים תיכוני צריכים להזמין את היין הזה בארגזים

9.3.2022 / 11:30

אבי אפרתי סוקר 5 יינות מיקב הבוטיק עביה, מהמעניינים הפועלים בישראל בשנים האחרונות

יקב עביה. שרה מולא,
יקב עביה/שרה מולא

יקב הבוטיק עביה, הפועל בגן התעשייה תפן, הוא מהמעניינים הפועלים בישראל בשנים האחרונות. מאחוריו עומד יוסי יודפת, מהייננים היותר מקוריים שפועלים כאן. יודפת שיקם והחזיר לחיים כרמים נטושות ומעמיד יינות שבביסם המחשבה על הזן והטרואר, עם טיפול טבעי מקסימלי ומניפולציות יינניות מינימליות. כחלק מתפיסת העולם הזו מנסה יודפת לבדוק אופציית ייצור יינות ללא תוספת של ביסולפיט, מתוך מחשבה שהדרך הנכונה ביותר להתפתחותו של יין תהיה ללא התערבות זרה וללא ביסולפיט יצליח להתאזן בכוחות עצמו.

בטעימה הנוכחית חמישה בקבוקים של עביה, ארבעה אדומים, כולם מבוססי קריניאן - הזן הים תיכוני שידע בעשור האחרון תחייה מרהיבה בישראל - וכתום אחד, מבוסס קולומבארד. כל האדומים הם יינות "עולם ישן" טיפוסיים, בסגנון דרום צרפתי - יש בהם פרי טבעי, עשיר אבל לא מרוכז, הודות לאיפוק המבורך בו נוקט יודפת בעבודה עם העץ. הם מתובלים, אינם מעובי גוף וחלקם אף עם אחוזי אלכוהול נמוכים יחסית. הכתום הוא יין פאנקי ומרתק, לאוהבי הז'אנר.

טעמתי מכל יינות הסקירה הזו בשתי ורסיות: עם ובלי ביסולפיט. הבחירה של יודפת לבדוק את אופציית הויתור על תוספת הביסולפיט מרתקת אבל גם ביינות בהם נעשית תוספת שלו, המינונים הם כה נמוכים (20-30 מ"ג לליטר) שההבדלים בין היינות נראים זניחים למדי.

האדומים שונים זה מזה כנגזרת של השוני בכרמים וגם של משך ההתיישנות אבל סגנונם מובהק. אלו הם יינות אדומים אלגנטיים אך מאופקים, עם נטייה לדקות מה, תיבול מצוין ואיזון יפהפה. הכתום מורכב, רב ניואנסים, אניגמטי ופאנקי, כמו שכתומים במיטבם צריכים להיות. לכל היינות מקדם גסטרונומי גבוה ואיכות בלתי משתמעת.

את יינות עביה ניתן להשיג בחנות היקב. לחיים!

עביה, פרולטאר 2020. יוסי יודפת,
עביה, פרולטאר 2020/יוסי יודפת

עביה, פרולטאר 2020

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: ענבי קריניאן מכרם סנונית בבקעת הנדיב, המאופיין בגיר רך. תסיסה ספונטנית של שמרי בר במיכלים פתוחים. כשליש מהיין התיישן 4 חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות (300 ליטר). השאר התיישן זמן דומה במיכלי נירוסטה. למהדורה המכילה so2 הוספו 20 מ"ג לליטר לפני הביקבוק. צבע אדום סגלגל. באף פרי אדום, שחור ותבלינים. גוף קל. 10.5% כוהל בנפח.

כמה? 89 שקלים.

הכי מתאים ל: טרטר וקרפצ'יו בקר, "על האש", עוף.

דבר המבקר: "פרולטאר" הוא הקל מיינות עביה, שלגביו נעשה גם מאמץ ניכר לתמחרו במחיר נגיש ואפשרי. כל גנום העבודה של יודפת נמצא ביין הזה. יש בו פרי נהדר, חמיצות מצוינת, מגע תבלינים ברור וניקיון יוצא מן הכלל. לא ניכרת בו כל פשרה באיכויות. 10.5% הכוהל בנפח הופכים אותו זמין ללגימה גם בימי חום ישראליים טיפוסיים, באמצע היום, אפילו מעט מקורר.

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת ממש).

בשמונה מילים: יין שאוהבי הז'אנר הים תיכוני אמורים להזמין בארגזים.

עוד בוואלה!

10 יקבים מושלמים לבילוי

לכתבה המלאה
עביה, סנונית 2019. יוסי יודפת,
עביה, סנונית 2019/יוסי יודפת

עביה, סנונית 2019

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: ענבי קריניאן מכרם סנונית בבקעת הנדיב. תסיסה ספונטנית של שמרי בר במיכלים פתוחים. 12 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון צרפתיות (300 ליטר). במהדורה המכילה so2 הוספו 30 מ"ג לליטר לפני התסיסה ו-20 מ"ג לפני הביקבוק. צבע אדום מעט סגלגל. 12.5% כוהל בנפח.

כמה? 120 שקלים.

הכי מתאים ל: מינוט סטייק, צלעות טלה, קדירות טלה, סטייקים.

דבר המבקר: קריניאן במלוא הדרו, על מאפייניו המקומיים המובהקים. פרי מקסים, לא עמוס מידי; תבלינים רבי נוכחות, לא עוקצניים מידי; חמיצות כובשת, נימה קטיפתית, אלגנטיות ומימד של קלות שהופך אותו למלווה נהדר לאוכל.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בשמונה מילים: קריניאן לא יומרני אבל עשוי היטב, נגיש ומצוין.

עביה, Moonways 2020. אייל קרן,
עביה, Moonways 2020/אייל קרן

עביה, Moonways 2020

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: ענבי קולומבארד מכרם סנדיאני בבקעת הנדיב (קרקע בהירה עם שברי צור, על סלע אם-קירטון). תסיסה ספונטנית של שמרי בר. היין שהה על קליפותיו 31 יום לפני הסחיטה. לאחר מכן התיישן 11 חודש בחביות עץ אלון צרפתיות. למהדורת ה-so2 נוספו 20 מ"ג לליטר טרם הביקבוק. צבע זהוב-כתמתם. באף פרי לבן, הדרים, פטרוליות, גליצרוליות. 13.5% כוהל בנפח.

כמה? 150 שקלים.

הכי מתאים ל: פירות ים וצדפות. בשרים לבנים ובשר עגל.

דבר המבקר: הכתום של עביה, שצבעו ניתן לו הודות למגע עם הקליפות (skin contact) הוא יין טבעי לא פחות מנהדר מסוגו. הוא קל יחסית, יש בו יובש גורף וחמיצות דומיננטית מאד. האפקט הכללי בחיך הוא של עכירות מה ומורכבות רבה. יינות כתומים נחשבים פאנקיים ומתאימים אך ורק לחובבי הז'אנר, שהם תמיד לוגמים מנוסים עם טעם מגובש ומובחן. במילים אחרות - זה ממש לא יין לכולם אבל אוהבי הסגנון יעופו עליו. פונטצאיל התיישנות בן חמש שנים לפחות.

תמורה לכסף: 2.5/5 (ריאלית. לא זול אבל ראוי מאד).

בשמונה מילים: לא בדיוק יין לכולם אבל אוהבי הסוגה יתענגו.

עביה, שוני 2018. יוסי יודפת,
עביה, שוני 2018/יוסי יודפת

עביה, שוני 2018

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: ענבי קריניאן מכרם שוני (קרקע חרסית עמוקה). תסיסה ספונטנית של שמרי בר במיכלים פתוחים. 12.5 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון צרפתי ישנות (300 ליטר). 30 מ"ג so2 נוספו לפני התסיסה ו-20 מ"ג לפני הביקבוק. צבע אדום עמוק, נוטה לכהה. באף פרי שחור ותבלינים. גוף בינוני. 11.5%.

כמה? 160 שקלים.

הכי מתאים ל: מנות על בסיס טלה. סטייקים ונתחים על עצם.

דבר המבקר: אם "סנונית" שנסקר ממעל היה הורסיה הידידותית והנגישה ליינות הקריניאן של עביה, "שוני" מתגלה כקצת אחר. יש בו את החיספוס, העוצמה והכפריות של קריניאן דרום צרפתי במיטבו. האדמתיות הזו, שלפעמים מעיפה לאף ניחוחות תערובת ענבי פרובנס, ולעיתים מעלה לחיך זית שחור, טפנאד אפילו, היא הכייף הגדול בקריניאן ים תיכוני במיטבו. מאידך, לא תמצאו כאן עומס על החיך, פרי מוגזם ונוכחות יתר שמקורה בשימוש בעץ. זה אומר שהמקדם הגסטרונומי של היין הזה גבוה מאד וכל בשר יהנה מנוכחותו מאד.

תמורה לכסף: 2.5/5 (ריאלית. יקר אבל שווה ביותר).

בחמש מילים: קריניאן מקומי במופעו האמיתי והיפה.

עביה, אום תות 2018. יוסי יודפת,
עביה, אום תות 2018/יוסי יודפת

עביה, אום תות 2018

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: ענבי קריניאן מכרם אום תות בעמק שפייה(קרקע טרה רוסה) על סלע אם-גיר (limestone). תסיסה ספונטנית של שמרי בר במיכלים פתוחים. 12 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון צרפתי ישנות (300 ליטר). 30 מג" לליטר so2 נוספו לפני התסיסה ו-20 מ"ג נוספים לליטר לפני הביקבוק. צבע אדום כהה. באף פרי שחור ותבלינים. גוף בינוני-מלא. 13.5% כוהל בנפח.

כמה? 160 שקלים.

הכי מתאים ל: סטייקים, נתחי בקר מיושנים על עצם, מנות על בסיס טלה.

דבר המבקר: אף עשיר, חיך מורכב אבל לא שופע. זה יין ששפע הניואנסים שלו והמורכבות הרבה שבו אינם הופכים למכבידים ואין בו כל מימד של חנפנות. העושר והאלגנטיות ניכרים אבל יש המון איפוק. כמו שאר אדומי עביה - המקדם הגסטרונומי גבוה מאד. יין מצוין שיותר מכדאי לשמור שנתיים לפחות.

תמורה לכסף: 2.5/5 (ריאלית. יקר אך נפלא).

בשמונה מילים: מטובי האדומים שנוצרו כאן בשנים האחרונות. יין למבינים.

  • עוד באותו נושא:
  • יין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully