וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא זול, אבל כיפי: יינות קלאודי ביי

עודכן לאחרונה: 27.4.2022 / 18:08

ליינות הניו-זילנדים יש לא מעט אוהבים כאן. אלו ימצאו ביינות קלוודי ביי את מיטב הז'אנר. לחיים

ניו זילנד

ניו זילנד. ShutterStock
ניו זילנד/ShutterStock

יקב קלוודי ביי (Cloudy Bay) הוקם במרלבורו, ניו זילנד, ב-1985. הוא נחשב לאחד מחלוצי תעשיית היין בניו זילנד, שמאז הלכה וצברה נפח והכרה עולמית. היקב המודרני והמתועש נודע בשני זנים עיקריים עליהם הוא שם דגש: סוביניון בלאן ופינו נואר. מקורותיו של זן הסוביניון בלאן בעמק הלואר בצרפת. פינו נואר הוא, כמובן, מלך בורגון. הלואר ובורגון הם איזורי גידול קרים. במרלבורו תנאים אחרים לגמרי. בצרפת עושים יינות ברוח עולם היין הישן, כלומר עם מינימום התערבות וכבוד לטעמי הבסיס של הזן ולטרואר. ניו זילנד בכלל וקלוודי ביי בפרט שייכים, מן הסתם ל"עולם חדש". זה אומר שלצד ביטויי הזנים הטבעיים, ניכרת ביינות התערבות ברורה של היינן, כדי לעצב את טעמם.

יינות קלוודי ביי הם ללא ספק יינות "עולם חדש". זה ניכר בבירור בלבנים מבוססי הסוביניון, כמו גם גם בשרדונה, שנסקר כאן אף הוא. שני יינות הפינו נואר הנסקרים כאן מפתיעים באיפוקם היחסי. אלו אינם יינות בורגון כלל ועיקר אבל הם אינם מוחצנים, מוגזמים ושופעים כמו יינות ניו זילנדיים טיפוסיים.
כל היינות בסקירה הנוכחית עשויים ללא רבב. אוהבי העולם החדש ימותו על שלושת הלבנים, בעיקר על יין הסוביניון בלאן הבסיסי וגם על "טה קוקו" הגבוה. שני האדומים יפתיעו מאד לטובה גם את מי שאינם חובבי הז'אנר הניו זילנדי.

יינות ניו זילנד יקרים מאד, בכלל ובפרט כאן, עם כל מערך המיסוי ההיסטרי. לגימתם איננה עניין זול ובשורות גדולות במונחי תמורה לכסף אינם מעניינה של סקירה זו, לפיכך. אבל ליינות האלו יש לא מעט אוהבים כאן. אלו ימצאו ביינות קלוודי ביי את מיטב הז'אנר. לחיים!

Cloudy bay, Sauvignon Blanc 2020. יח"צ,
Cloudy bay, Sauvignon Blanc 2020/יח"צ

Cloudy bay, Sauvignon Blanc 2020

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% סובינין בלאן מכרמים באיזור מרלבורו. תסיסה במיכלי נירוסטה. ללא התיישנות בחבית. צבע זהוב. באף פרי טרופי והדרים. גוף בינוני-מלא. 13.5%כוהל בנפח.

כמה? 129 שקלים.

הכי מתאים ל: סביצ'ה, טרטר וקרפצ'יו דג.

דבר המבקר: אשכולית וליצ'י רבי נוכחות, חמיצות חדה, חדות; סוביניון בלאן ניו זילנדי קלאסי, שמקדש על ראש שמחתו את המוחצנות והנגישות. עשוי טכנית בצורה מושלמת, נטולת כל פגם. יין טוב מסוגו.

תמורה לכסף: 2.5/5 (ריאלית).

בשש מילים: סוביניון בלאן מוחצן, ניו זילנד במיטבה.

עוד בוואלה!

המדריך השלם והשווה ביותר לקניית יין

לכתבה המלאה
Cloudy Bay, Chardonay 2019. יח"צ,
Cloudy Bay, Chardonay 2019/יח"צ

Cloudy Bay, Chardonay 2019

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% שרדונה מארבעה גושי כרמים(בברנקוט, פיירהול, בן מורבן ו-ווייראו ואליי). 50% מהיין תסס על המשקעים ו-21% עבר תסיסה מאלולקטית. 11 חודשי חביות עץ אלון צרפתי (20% מהן חדשות). צבע זהוב קש. באף פרי לבן, הדרים, תבלינים. גוף מלא. 13.5% כוהל בנפח.

כמה? 129 שקלים.

הכי מתאים ל: עיקריות דגים ופירות ים. בשרים לבנים.

דבר המבקר: יסוד הפרי דומיננטי, מרגישים היטב את עבודת העץ שמעניקה מימדי עומק, רוחב ומידה של מורכבות. חמיצות טובה. רמזי מליחות ומינראליות מעודנים. לא, זה לא שרדונה של בורגון, יסודות העולם החדש ברורים כאן אבל מכל לבני הטעימה ביין הזה יש גם אזכור מה לשרדונה של היבשת הישנה.

תמורה לכסף: 3/5 (לא רעה).

בשמונה מילים: הכי פחות "עולם חדש" מכל יינות הטעימה הנוכחית.

Cloudy Bay, Pinot Noir 2018. יח"צ,
Cloudy Bay, Pinot Noir 2018/יח"צ

Cloudy Bay, Pinot Noir 2018

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: ענבי פינו נואר משלושה כרמים דרומית לעמק וייראו. 7% מהענבים מוכנסים לתסיסה בשכולות שלמים. שמירה על מגע עם הקליפות במהלך התסיסה. 11 חודשי התשיינות בחביות עץ אלון צרפתי (35% מהן חדשו). צבע אדום שקוף. באף פרי אדום ושחור. גוף קל-בינוני. 13.5% כוהל בנפח.

כמה? 175 שקלים.

הכי מתאים ל: טרטר בקר, קרפצ'יו בקר, מינוט סטייק.

דבר המבקר: פינו נואר קל יחסית, עם נוכחות דומיננטית לפרי שחור ועקצוץ תבלינים מוחשי. חמיצות נעימה מאד. יין ראוי מאד מסוגו, כסוג של יין ביסטרו, בראסרי או בר יין למזיגה בכוסות, לצד נשנושים ראויים. יקר למדי יחסית לאיכותו אבל כייפי.

תמורה לכסף: 2/5.

בשש מילים: כייפי גם אם קצת יקר מידי.

Cloudy Bay, Te KoKo 2016. יח"צ,
Cloudy Bay, Te KoKo 2016/יח"צ

Cloudy Bay, Te KoKo 2016

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: ענבי סוביניון בלאן מכרמים באיזור רפאורה וברנוויק. 8% מהיין תסס בחביות עץ אלטון צרפתיות. תסיסה ראשונה נמשכה 4 חודשים. 15 חודשים נוספים של התיישנות בחביות. צבע זהוב. באף פרי טרופי מרוכז. גוף מלא. 13% כוהל בנפח.

כמה? 252 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים, צדפות, בשרים לבנים ובשר ורוד (עגל).

דבר המבקר: פרי מרוכז ודחוס, תבלינים, נוכחות ניכרת לעץ, המוחצנות כאן ניכרת מן הסתם גם היא אבל היא מווסתת, אסופה. היא איננה מבטלת את מידת המורכבות שיש ביין הזה.

בשש מילים: לבן גבוה של עולם היין החדש.

Cloudy Bay, Pinot Noir 2017. יח"צ,
Cloudy Bay, Pinot Noir 2017/יח"צ

Cloudy Bay, Pinot Noir 2017

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: ענבי פינו נואר מכרמים במרכז אוטגו. השריה קרה (22% מהענבים באשכולות שלמים), תוך מגע מירבי עם הקליפות. שמרי בר נוספו לתסיסה. 14 חודשי התיישנות בחביות עץ אלטון צרפתי (35% מהן חדשות). צבע אדום ארמגני. באף פרי שחור ושפע תבלינים. גוף מלא. 13.5% כוהל בנפח.

כמה? 279 שקלים.

הכי מתאים ל: סטייקים, נתחים מיושנים על עצם.

דבר המבקר: פינו נואר גבוה עם פרי מוצלח במיוחד, חמיצות מאזנת טובה, שפע תיבול והמנעות מבורכת מטעמי פרי דחוס, מרוכז או בשל. יין-יין להבדיל מיין-ריבה, שלא ישתלט על הבשר אלא ייטיב ללוות אותו. לא פינו נואר של בורגון אבל יין איכותי מאד מסוגו.

ב-13 מילים: פינו נואר ניו זילנדי שאפשר ללגום לצד בשר ללא חשש שיהפוך למנה העיקרית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully