וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תחממו מחדש אורז בלי חשש שתחטפו קלקול קיבה

עודכן לאחרונה: 29.5.2022 / 23:44

שירות הבריאות הלאומי הדגיש מספר צעדים פשוטים לאריזה וחימום מחדש של אורז כך שישאר טעים ובטוח לאכילה

הדרך הנכונה להכין אורז מושלם/צילום: יוסי ציפקיס בימוי: גיא גורן

הכנת אורז אולי נשמעת כמו מלאכה פשוטה אבל היא עשויה להטעות רבים, כשכוס אורז לא מבושל הנראית לנו בעין כמנה ממוצעת לאדם - הופכת לאחר הבישול למנה לשניים ויותר. אז מה עושים עם כל האורז שנשאר? מכניסים למקרר ומחממים למחרת כמובן. אולם, מתברר ששיטת האיחסון והחימום של האורז עשויה להיגמר בקלקול קיבה אם לא עושים זאת נכון.

על פי סוכנות הבריאות הבריטית ,ה-NHS, והסוכנות לתקני מזון, אורז יכול לגרום להרעלת מזון רצינית - גרועה כמו בשר, אפילו. בסוכנות לתקני מזון מסבירים: "זה דווקא לא החימום החוזר שמהווה בעיה, אלא האופן שבו האורז אוחסן לפני החימום".

אורז. Giphy
אורז/Giphy

אורז מכיל נבגים של חיידקים שעלולים להזיק בשם Bacillus Cereus. אלו הם תאים קטנים שמסוגלים להתרבות במהירות ולגרום לכם לחוש ברע. כמה רע? לפי משרד הבריאות הישראלי, החיידק זה עלול לגרום לאחת משתי מחלות עקב יצור רעלן. הראשונה, מחלה הקאתית, מאופיינת בבחילה והקאות, עייפות כללית ולעיתים גם שלשול. השנייה, הינה מחלה שלשולית, המאופיינת בשלשול מימי והתכווצויות מעיים, המלוות לעיתים בבחילה ובהקאות.

אם האורז נשאר עומד בטמפרטורת החדר זמן רב לאחר הבישול, נבגים אלה עלולים להפוך לחיידקים המזיקים הללו ולייצר רעלים הגורמים להקאות ו/או שלשולים. אלה צפויים להיווצר בדרך כלל בין שעה ל-5 שעות לאחר הבישול.

מסקנה: אם תשאירו אורז זמן רב מדי בטמפרטורת החדר - כך גדל הסיכוי שתחלו. לאחר בישול האורז, עדיף לאכול אותו מיד - אך את כל מה שנשאר הכניסו במהירות למקרר. שימו לב שמומלץ לקרר אותו מהר, אך לא מיד לאחר הבישול, כדי שיתקרר לו קצת בטמפרטורת החדר. ה-NHS ממליץ להכניס את שאריות האורז למקרר עד שעה לאחר הבישול. כך תוכלו ליהנות מהאורז ביום למחרת ואפילו לאחר מכן.

אז איך מחממים אורז בצורה נכונה?

כמו כל אוכל מבושל, אורז מחומם מחדש חייב להיות 'לוהט ומהביל'. ה-NHS מדגיש כי אין לחמם אורז יותר מפעם אחת. "הדרך הטובה ביותר לחמם מחדש אורז מבושל היא באמצעות המיקרוגל", הסבירה צ'י-יו סמית', בעלת בלוג האוכל "I Heart Umami". לדבריה, כל מה שצריך לעשות הוא לשים את האורז בקערה מתאימה למיקרו ולכסות אותה בניילון נצמד או במכסה מותאם כדי שהחום והלחות יעשו את פעולתם בין גרגירי האורז. "חממו במשך כדקה, ערבבו, ואז חממו עוד 30 שניות. אתם תקבלו בתמורה אורז רך ואוורירי". בתיאבון!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully