וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יין הקיץ המושלם

עודכן לאחרונה: 15.6.2022 / 19:39

יינות יקב וורטמן החיפאי מוצלחים, מלאי אופי ורבים מהם לא שגרתיים ומתאימים, רובם ככולם, גם האדומים, לקיץ הישראלי

יקב וורטמן. בן פרשיץ, תמונות גולשים
יקב ורטמן/תמונות גולשים, בן פרשיץ

וורטמן, היקב המשפחתי השוכן בעיר חיפה הוא מהסימפטיים והאיכותיים מבין היקבים הקטנים בתעשייה המקומית. מרכז המבקרים היפה שלו שוכן בשכונת מגורים על הכרמל, בבית המשפחה המשקיף לים. כרם אחד שלו שוכן ממש למרגלות בית המשפחה ואחרים בעמק שפיה, למרגלות הכרמל. את האופרציה עצמה מפעיל היינן והבעלים, חי וורטמן, בעיר התחתית.

יינות וורטמן הם ים תיכוניים במוצהר, עם הסתייגות ברורה מעשיית יינות "בורדו" אדומים והעדפה ברורה גם לזנים דרום צרפתיים במקור, גם בלבנים. העשייה של וורטמן קורנת איפוק, נאנמנות לזן ולטרואר והיינות שלו מוצלחים, מלאי אופי ורבים מהם לא שגרתיים ומתאימים, רובם ככולם, גם האדומים, לקיץ הישראלי. יותר מכדאי להתוודע ליינות האלו למי שטרם פגש. את היינות אפשר להשיג באתר היקב. לחיים!

וורטמן, הר כרמל 2017. יח"צ,
וורטמן, הר כרמל 2017/יח"צ

וורטמן, הר כרמל 2017

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 53% מרלו, 27% קריניאן ו-20% פטי ורדו מכרם בעמק שפיה. תסיסה קצרה בנירוסטה. חלק מהיין שהה 10 חודשים בחביות עץ אלון ולקו במיכלי נירוסטה. צבע אדום בוהק. באף פרי אדום, שחור, תבלינים ועשבים. גוף קל-בינוני. 13% כוהל בנפח.

כמה? 80 שקלים.

הכי מתאים ל: אוכל ים תיכוני מכל סוג, "על האש".

דבר המבקר: מעין "יין פתיחה" לאדומים של וורטמן שיש בו קלות, נעימות ונגישות רבות. הוא מעוגל יחסית (מרלו) ומתובל למיד (קריניאן) ויש בו, לצד הנגישות, גם מידה של חיספוס כפרי אדמתי כייפי, שהופך אותו, למרות הכל, ליין לא באמת חנפני. אפשר ליהנות ממנו אבסולוטית גם בימים חמים ממש אפילו כשהוא מקורר.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאד).

בשלוש מילים: אדום של קיץ.

עוד בוואלה!

סקירת יין: יקב פיקו מקריו

לכתבה המלאה
וורטמן, סמיון 2020. יח"צ,
וורטמן, סמיון 2020/יח"צ

וורטמן, סמיון 2020

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 85% סמיון בצירוף 15% סוביניון בלאן מכרם אורגני בעמק שפיה. 12 שבועות תסיסה טבעית על שמרי הבר והתיישנות בת תשעה חודשים בחביות עץ אלון צרפתי והונגרי, תוך ערבוב ידני של המשקעים. צבע זהוב קש. באף פרי לבן, הדרים ופרחים. גוף בינוני. 12% כוהל בנפח.

כמה? 95 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים ופירות ים. כל ארוחה חלבית.

דבר המבקר: לבן יבש מצוין ממש עם מידה מפתיעה של מינראליות, מגע הרב דה פרובנס בחיך, דבשיות מה ורמז עישון. סמיון זני מצוין ממש.

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת).

בעשר מילים: לבן רב קסם שיתאים לכל הקשר בקיץ שתיכף מתרגש עלינו.

וורטמן, לבנט לבן 2021. יח"צ,
וורטמן, לבנט לבן 2021/יח"צ

וורטמן, לבנט לבן 2021

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 60% רוסאן ו-40% קלארט. 12 שבועות תסיסה טבעית, משותפת לשני הזנים וסה"כ ארבעה חודשי חבית. צבע זהוב קש. באף מינראליות ופרחוניות. גוף בינוני. 12% כוהל בנפח.

כמה? 110 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים ופירות ים.

דבר המבקר: יותר מינראלי מפירותי, פרחוני מאד, מבושם משהו, נגיש יחסית וטעים מאד מאד.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בארבע מילים: לבן מינראלי, פרחוני ומבושם.

וורטמן, לבנט אדום 2018. יח"צ,
וורטמן, לבנט אדום 2018/יח"צ

וורטמן, לבנט אדום 2018

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 50% קריניאן, 36% גרנאש ו-14% מורבדר מכרם אורגני שפיה למרגלות הכרמל. תסיסה בת שבועיים במיכלי נירוסטה תוך ערבוב ידני. 14 חודשי התיישנות בחביות עץ גדולות (400-500 ליטר). צבע אדום כהה מאד. באף פרי אדום ושחור, תבלינים (פלפל שחור!) ופרחים. גוף בינוני. 13% כוהל בנפח.

כמה? 110 שקלים.

הכי מתאים ל: סטייקים, "על האש".

דבר המבקר: מורכב וים תיכוני מאד, עם שפע תיבול, פרי מאופק ומידה ברורה של כפריות אדמתית בחיך. לעיתים ניכרים אפילו רמזים לטפנאד. אלגנטיות ברורה שלא מבטלת את מידת החספוס. יין כפר ים תיכוני אמיתי שבצרפת היו מכנים "יין ביסטרו" במיטבו. הנאה גדולה.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאד).

בחמש מילים: יין ביסטרו ים תיכוני אמיתי.

וורטמן, פט נאט רוזה 2021. יח"צ,
וורטמן, פט נאט רוזה 2021/יח"צ

וורטמן, פט נאט רוזה 2021

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: רוזה מבעבע טבעי על בסיס ענבי פטי ורדו. הפרדה מוקדמת של המיץ מהקליפות. 1 שבועות תסיסה טבעית בנירוסטה. ביקבוק תוך כדי תסיסה והמשך וסיום שלה בבקבוקים. סה"כ 8 חודשים במיכלים ובקבוקים בטרם השחרור לשוק. צבע ורדרד. באף פירותיות, מינראליות ופאנקיות ברורה. גוף בינוני. 12% כוהל בנפח.

כמה? 120 שקלים.

הכי מתאים ל: ארוחות על בסיס דגים ופירות ים אבל גם ארוחות בשרים מסוימות - אוכל מן המטבח הגלילי-ערבי יהנה מהיין הזה מאד.

דבר המבקר: "טבעי" משמעו יין שתסס על שמרי הבר ללא תוספת גופרית כלל. זו השיטה העתיקה שמקורה בלימו שבדרום צרפת. "פט נאט" פירושו בצרפתית תסיסה טבעית. יינות פט נאט בד"כ אינם נענים לחוקי הטעם הקלאסיים אלא נחשבים פאנקיים. את הפאנקיות הזו ניתן לחוש, כאמור, כבר בהרחה של היין הזה. היא נמשכת בחיך. הוא שונה לחלוטין מרוזה. הרבה יותר פרוע אבל כרגיל בעבודתו של היינן חי וורטמן, עם מידה של איפוק ואלגנטיות. לא יין לכל חיך אבל אלו שאוהבים יינות כאלו, ימותו עליו.

תמורה לכסף: 2.5/5 (ריאלית).

בחמש מילים: "פט נאט", ורסיית הר הכרמל.

  • עוד באותו נושא:
  • יין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully