וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הסיבה המסוכנת בגללה חייבים להפסיק לשלוח פיצות בקרטון

13.2.2023 / 0:20

אולי הגיע הזמן לשינוי? בחנו את היתרונות והחסרונות של מארזי הפיצות הנמצאים בשימוש מאז שנות ה-90 והגענו למסקנות נחרצות

טריק לקיפול מגש פיצה/@ccsmilezz/TikTok / @Nateandgran

עולם משלוחי המזון השתנה מאוד מאז שנות ה-60, אך נראה שכשזה מגיע לפיצה - דבר לא השתנה. קופסת הקרטון המרובעת כל כך מזוהה עם הפיצה, עד שאי אפשר לדמיין בכלל את האחת ללא השנייה. מאמר של סאהיל דסאי ב"אטלנטיק" העלה את השאלות - האם קופסת הקרטון בכלל ראויה לשרוד כל כך הרבה שנים? ו- האם זה נכון שהיא למעשה רק מזיקה לפיצה? התשובות הנחרצות לשאלות הללו, לפי המאמר, הן "לא" ו"כן" בהתאמה.

דסאי טוען שקופסת הקרטון של הפיצה לא עושה עבודה טובה במיוחד בשמירה על טריותה. זה מדאיג בהתחשב בכך שלמטרה זו היא יוצרה. דסאי ציין במאמרו שקרטון הפיצה המובהק שהופיע לראשונה בשנת 1966 ומאז לא השנתה - חייב להשתנות. הוא ציין כמה חסרונות הנוגעים לקרטון הפיצה, כשבמרכזן עניין האידוי. הפיצה פולטת אדים וקופסת הקרטון למעשה לוכדת את האדים האלו וגורמת לפיצה להיות רטובה יותר. במקביל עולה השאלה האם לאפשר לאדים לברוח הוא דבר טוב שכן זה יגרום לפיצה להתקרר ולהיקרש מהר יותר.

דסאי מציין שכשזה מגיע לשמירה על חום המנה, קופסת הקרטון פחות יעילה בכך. "למרבה הצער, עוד לא הומצאה שיטה טובה יותר להביא מהפיצרייה אליכם הביתה פיצה חמה וטרייה מבלי לאבד לפחות חלק משלמותה", טוען דסאי.

משלוח פיצות. ShutterStock
הסוף לקרטונים?/ShutterStock

מארזי פיצה הם גם קופסאות האיסוף הגרועות ביותר שיש, מכיוון שהן אינן מתאימות לאחסון שאריות. רוב מיכלי המזון האחרים המשמשים למשלוח קטנים יותר וקל להכניסם למקרר ולחזור אליהם מאוחר יותר. הקרטונים של הפיצה מגושמים, תופסים מקום רב ובדרך כלל אינם מגנים על הפיצה מפני התיישנות.

דווקא לזה יש לנו פתרון
אתם מחממים את הפיצה מאתמול לא נכון! כך תהפכו את השאריות למעדן

גם לא תופס מקום, גם שומר על טריות: טריק נסתר בקרטון פיצה שבר את הרשת

דסאי מציין גורם נוסף המהווה בעיה: העלות. בעוד שקיימים עיצובים יעילים יותר, הם צפויים לעלות הרבה יותר מקופסאות הקרטון המוכרות לנו.

האידיאל האפלטוני של מארז פיצה אולי לא קיים עדיין, אבל יש מספר מסעדות שביצעו שינויים לא צפויים לצורך התאמה. דסאי מספר על ​​פיצריה אחת ששינתה את המתכון שלה להכנת פיצה כך שתתאים יותר לנסיעות למרחקים. במקרה שלהם הם מניחים את הרוטב על הגבינה - ולא להפך.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה

כימיקלים מקופסת פיצה רעילים לבריאות שלכם?

האם קרטוני הפיצה ניתנים למיחזור?

קיים ויכוח ארוך שנים האם ניתן למחזר קופסאות פיצה. עיקר הוויכוח הוא השומן שנספג לתוך הקופסה מהפיצה. האם שמן הופך את הקרטון לבלתי ניתן למיחזור? "לאחר שהתלכלך, לא ניתן למחזר את הקרטון מכיוון שלא ניתן יהיה להפריד את סיבי הנייר מהשמנים במהלך תהליך העיסה", מסבירים מומחי המיחזור של אוניברסיטת סטנפורד, "אריזות מזון הן מקור מרכזי לזיהום במיחזור נייר".

עם זאת, בספטמבר 2022, דומינו'ס ניהלה קמפיין המפריך לטענתה את הטענה הזו על מיחזור קופסאות פיצה, כך דיווחו ב-Fast Company. ספקית קופסאות הקרטון של דומינו'ס, WestRock, הזמינה מחקר שממצאיו הראו שגם כאשר השומן מהווה 20% ממשקל הקרטון, הקופסאות המלוכלכות ביותר מבין קופסאות הפיצה מסוגלות לעבור מיחזור ללא אובדן חוזק הנייר. דומינו'ס הפכה אז את המיחזור לחלק עיקרי בעיצוב הקופסאות ויצרה אתר אינטרנט שידריך את הצרכנים במחזורן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully