וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטרודל תפוחים ביתי של אבישג שאר-ישוב

עודכן לאחרונה: 13.9.2023 / 8:11

מקומטט, מכווצ'ץ' והכי טעים שיש

שטרודל תפוחים, מתוך "אסופה", ספר המתכונים של אבישג שאר-ישוב (עוגלשבת). אבישג שאר-ישוב,
שלם הגדול מסך קימוטיו. שטרודל תפוחים/אבישג שאר-ישוב

מהבית ההונגרי שבו גודלה וחונכה ועד הקִינְצוּגִי היפני המפיח חיים חדשים בכלים שבורים, יודעת אבישג שאר-ישוב למתוח קו ישר, להרחיב אותו למעגל גדול, ולצקת בתוכו את "עוגלשבת", בלוג הצילומים-מתכונים-סיפורים שלה, ואת "אסופה", הספר שנולד ממנו.

"השאיפה לשלמות עדיין נמצאת בי. אבל אחרי עשרות עוגות שנפלו על הרצפה, מאות כלים שנשברו ואלפי טעויות שהובילו לתסכול ולאכזבה, למדתי שהעוגות הכי מתסכלות והשברים הכי עצובים הפכו עם קצת אהבה, סבלנות ואבקת זהב לעוגות הכי יצירתיות ומיוחדות שלי", כתבה, "דרך האפייה למדתי שאנחנו לא אותם האנשים שהיינו לפני רגע, ושעם הזמן יגיעו עוד שברים ועוד תיקונים. מכאן, זו כבר הבחירה שלנו לבחור לתקן ולהפוך לשלם הגדול מסך שבריו".

בלי אבקת זהב, אבל עם הרבה אהבה, היא הסכימה לשתף במתכון ביתי נפלא לשטרודל תפוחים חמים, מתובל, וכזה שיודע לפתוח שנה בכל בית.

"אסופה", ספר המתכונים של אבישג שאר-ישוב (עוגלשבת). אבישג שאר-ישוב,
חווית קריאה ואפייה. עטיפת "אסופה"/אבישג שאר-ישוב

המצרכים

2 תבניות אפייה גדולות של התנור

לעלי פילו:
5 עלי פילו מופשרים
60 גרם חמאה מומסת

לפירורי לחם מקורמלים:
20 גרם חמאה
40 גרם פירורי לחם
20 גרם סוכר חום

למלית תפוחים:
4 תפוחי עץ ירוקים מזן גראני סמית
קלופים וחתוכים לקוביות
1 לימון - מיץ וקליפה מגוררת
40 גרם חמאה
50 גרם סוכר חום
חצי כפית קינמון
50 גרם אגוזים אגוזי פקאן או מלך
קלויים וגרוסים

להגשה:
אבקת סוכר
סירופ מייפל טבעי

קסם על שולחן ראש השנה

טארט תפוחים, דבש ופקאן

לכתבה המלאה

אופן ההכנה

פירורי לחם מקורמלים: במחבת נמיס 20 גרם חמאה. נוסיף 40 גרם פירורי לחם ו-20 גרם סוכר חום. נערבב על אש נמוכה עד שכל פירורי הלחם יצופו בחמאה. נעביר לצלחת שטוחה ונצנן לטמפרטורת החדר.

מלית תפוחים: נניח את קוביות התפוחים בקערה גדולה. נוסיף קליפת לימון מגוררת ומיץ לימון ונערבב. במחבת נמיס 40 גרם חמאה. נוסיף לחמאה המומסת שבמחבת את קוביות התפוחים, בלי נוזלי המשרה. נוסיף 50 גרם סוכר חום וחצי כפית קינמון ונבשל על אש נמוכה במשך 5-3 דקות, עד שהתפוחים מתרככים מעט. נסנן מנוזלים ונצנן לטמפרטורת החדר. נערבב לתוכם את האגוזים.

עלי פילו: נחמם תנור ל-180 מעלות במצב טורבו. נרפד את התבנית בנייר אפייה. נחתוך 5 עלי פילו לשני חלקים - שני שלישים של דף פילו להכנת השטרודל, ושליש דף ל"קמטוטים" לעוגה. נבריש בחמאה מומסת את 5 הדפים הגדולים המיועדים לשטרודל. נניח דף אחד בתבנית. נבריש אותו במעט חמאה מומסת ונפזר מעל פירורי לחם מקורמלים. נסדר במרכז הדף שורה של תערובת תפוחים ואגוזים. נניח מעל דף פילו נוסף ונבריש בחמאה. נפזר פירורי לחם מקורמלים ובמרכז נניח שורת תפוחים ואגוזים, ונמשיך כך עד גמר השכבות.

נהדק את שני צידי העלים מעל המלית, כך שייווצר גליל. נניח את הגליל בתבנית כשהסגירה כלפי מטה. נדחוף את הקצוות של הגליל פנימה, כדי שהתפוחים לא "יברחו" במהלך האפייה. נבריש גם את הגליל בחמאה מומסת. נחרוץ בסכין חדה חריצים דקים בחלקו העליון. נאפה בתנור החם את השטרודל במשך 45-35 דקות, עד שהוא מזהיב מאוד.

קמטוטי פילו: נרפד בנייר אפייה תבנית גדולה נוספת. נבריש בחמאה מומסת את 5 הדפים הקטנים ונקמט אותם. נניח את הדפים המקומטים בתבנית ונכניס לחלק התחתון של התנור. נאפה במשך 20-15 דקות, עד שהדפים זהובים. נניח את קמטוטי הפילו על השטרודל האפוי ונפדר באבקת סוכר.

הגשה: מומלץ ללצד סירופ מייפל טבעי.

*העוגה נשמרת בטמפרטורת החדר עד יומיים מיום ההכנה.

אבישג שאר-ישוב. אלה סברדלוב קרן,
ריפוי, עיסוק, עוגה. אבישג שאר-ישוב/אלה סברדלוב קרן

אבישג שאר-ישוב דויטש היא צלמת עיתונות, אמנית ויוצרת תוכן. קריירת הצילום שלה החלה בגיל 19, ומאז התמונות שלה מתפרסמות מדי יום בעיתונים בארץ ובעולם.

לצד עבודתה כצלמת עיתונות, היא הקימה לפני שש שנים את העמוד "עוּגָלְשַׁבָּת" ובו היא מציגה בכל שישי עוגה שאפתה ולצידה טקסט אישי. הפרויקט, שהחל כתחביב וריפוי בעיסוק (לכאבי הגוף אחרי תאונת דרכים ופיסות של שפיות בתוך מציאות רוויית חדשות קשות), הפך לעמוד אחריו עוקבים עשרות אלפי אנשים.

"אסופה" הוא ספר אומנות, אפייה והשראה היוצא לאור בהוצאה עצמית, בכריכה קשה ומיוחדת, ומציע חוויית עיון עשירה המתפרשת על פני 335 עמודים בפורמטים שונים. הספר כולל למעלה מ-150 צילומים, 80 מתכונים ועשרות טקסטים. ניתן לרכוש אותו כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully