וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יין ישראלי ברמה בינלאומית גבוהה (אם לא תעשו את הטעות הזאת)

27.9.2023 / 6:00

יקב ויתקין מציג פרופיל מרשים ורב-איכויות, ויינות בעלי אופי וייחוד

יקב ויתקין. גלי איתן,
תפיסה ים-תיכונית. יקב ויתקין/גלי איתן

קשה להפריז בתיאור איכויותיו של יקב ויתקין, השוכן בכפר ויתקין. את יקב הבוטיק הקטן שגדל בהדרגה מובילים שלושה - אסף פז, אחותו שרונה ובעלה דורון בלוגולבסקי. כולם עושים בשנים האחרונות יינות ים-תיכוניים; ויתקין היו הראשונים להבין שבמדינה עם אקלים כמו שלנו כדאי לגדל ולייצר יינות מזנים כאלה, אך אלו אינם רק הזנים. זו גם התפיסה הייננית, המחויבת לזן ולטרואר, לעשייה ייננית של "עולם ישן". זה לא שאין להם יינות מבוססי זנים ים תיכוניים פחות - ריזלינג וגווצטרמינר למשל - אבל גם בהם ניכרת עשייה מתונה ומאופקת.

לכל טורי היין של אבי אפרתי

בסקירה הנוכחית כמה מהיינות היותר מעניינים של ויתקין המצויים על מדפי החנויות, בכמה רמות מחיר. מסדרת הבסיס הנגישה דגמתי את "ויתקין, מסע ישראלי ורוד 2022" החד והמצוין, שנותן תמורה מעולה ל-80 שקלים. מעליו "רילזינג 2021", "קברנה פרנק 2018" ו"גרנאש נואר 2020", המתומחרים ב-125, 135 ו-150 שקלים (בהתאמה) - שלושה יינות שונים מאוד סגנונית אלו מאלו ומצוינים, כל אחד בדרכו.

"גרנאש בלאן 2022" הוא, כתמיד, מהלבנים היותר מעניינים שנוצרו בארץ. תנו לו קצת זמן השבחה והוא יהיה בשיאו, רק אל תשכחו ללגום אותו כשאינו קר מדי. "שנין לבן 2020", היקר מבין היינות (170 שקלים) הוא קלאסה של ממש, שמשמח מאוד שהיינן פז החל לייצר. יין שמתכתב בעברית עם ייננות עמק הלואר בהצלחה רבה.

ביחד פורסים ששת היינות הללו פרופיל מרשים של יקב רב-איכויות, שכל יינותיו ניחנים באופי וייחוד, ואף שאינו יכול להתחרות ביינות במחירי מרכולים, גם מקדם התמורה לכסף שהוא מספק, בהתחשב באיכויות, ראוי בהחלט. לחיים!

ויתקין, מסע ישראלי ורוד 2022

יינות יקב ויתקין. יקב ויתקין,
קלאסיקה ישראלית. ויתקין, מסע ישראלי ורוד 2022/יקב ויתקין

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: רוזה מבוסס גרנאש נואר בתוספת מעט סירה וטמפרניו. תסיסה קרה וארוכה בנירוסטה. צבע ורוד סלמוני. באף פרחוניות והדרים. גוף קל-בינוני. 11% כוהל בנפח.

כמה? 80 שקלים.

הכי מתאים ל: סלטים, כריכים, פסטות, פיקניק.

דבר המבקר: פרי מצוין, חדות, דיוק ויובש טוב. רוזה כמו שרוזה צריך להיות. קלאסיקה ישראלית מוצדקת מאין כמותה.

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת).

בשש מילים: מטובי יינות הרוזה על המדף המקומי.

והמחיר מצחיק

הטוב של הרי איטליה על השולחן

לכתבה המלאה

ויתקין, ריזלינג 2021

יינות יקב ויתקין. יקב ויתקין,
תנו לו זמן. ויתקין, ריזלינג 2021/יקב ויתקין

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% ריזלינג ממורדות הרי יהודה. 5 חודשי התיישנות על השמרים, ללא תסיסה מאלולקטית וכן מספר חודשים נוספים בבקבוק. צבע זהוב. באף הדרים ופרי לבן. גוף מלא. 11.5% כוהל בנפח.

כמה? 125 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים ופירות ים.

דבר המבקר: מאוד הדרי, עם נוכחות ניכרת גם לפרי לבן (תפוח ירוק) ופרחים. חמיצות טובה מאוד. ריזלינג שניכר כבר עכשיו במצוינותו אבל ברור שטרם הגיע לפרקו. רבדים נוספים יופיעו אם יתיישן כשנה. שנתיים עדיף. פוטנציאל התיישנות בן חמש עד שבע שנים בתנאי אחסון ראויים.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בחמש מילים: קנו עכשיו, פתחו עוד שנתיים.

ויתקין, קברנה פרנק 2018

יינות יקב ויתקין. יקב ויתקין,
מידה של קטיפתיות. ויתקין, קברנה פרנק 2018/יקב ויתקין

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 90% קברנה פרנק מכרם יחיד במורדות המזרחיים של רכס הרי מירון. בצירוף 10% פטי ורדו. 16.5% חודשי התיישנות בחביות עץ אלון צרפתי קטנות. סינון גס. צבע אדום עמוק. באף פרי אדון ושחור, עשבים וטבק. גוף מלא. 13.5% כוהל בנפח.

כמה? 135 שקלים.

הכי מתאים ל: סטייקים, קדירות בקר וטלה.

דבר המבקר: עומק, רוחב ועושר נהדרים; וכל זה תוך הקפדה על איפוק. אלגנטיות ניכרת, מעט מנטוליות, נגיעת עישון קלה, מידה של קטיפתיות ואיתה טון ברור של רכות. קברנה פרנק במיטבו. ראוי לגמרי ללגימה כבר כעת. פוטנציאל התיישנות בן חמש שנים נוספות.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאוד).

בחמש מילים: שופע ובו בזמן מאופק וגסטרונומי.

ויתקין, גרנאש נואר 2020

יינות יקב ויתקין. יקב ויתקין,
אדום ים-תיכוני במיטבו. ויתקין, גרנאש נואר 2020/יקב ויתקין

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: מהדורה מצומצמת מבוססת 100% גרנאש נואר מכרם ללא השקיה באזור בקעת הנדיב. תסיסה קצרה במכל קטן ופתוח ולאחריה שהות בת שנה בחביות עץ אלון גדולות. צבע אדום דובדבני בוהק. באף פרי אדום ושחור לצד שפע תבלינים. גוף בינוני-מלא. 13% כוהל בנפח.

כמה? 150 שקלים.

הכי מתאים ל: קדירות טלה, צלעות טלה, נתח בקר גדול על עצם, צלוי באיטיות על גריל.

דבר המבקר: דוגמה נהדרת לאדום ים-תיכוני במיטבו: פרי אדום מרוכז אך לא בשל או דחוס מדי, תיבול רב נוכחות ודומיננטי, עשבים, גוף מלא למדי אך לא רחב או מכביד, אדמתיות בולטת. מקדם יין אוכל נפלא.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בחמש מילים: אדום ים תיכוני מצוין ממש.

ויתקין, גרנאש בלאן 2022

יינות יקב ויתקין. יקב ויתקין,
ללוגמים מנוסים. ויתקין, גרנאש בלאן 2022/יקב ויתקין

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: מהדורה מצומצמת מבוססת גרנאש בלאן מהמוקדות המזרחיים של הר מירון, בצירוף מעט מקבאו. תסיסה בחביות עץ אלון משומשות (500 ליטר) ולאחר מכן מספר חודשים על השמרים. צבע זהוב. באף הדרים ועשבוניות. גוף בינוני-מלא. 12% כוהל בנפח.

כמה? 150 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים ופירות ים ברטבי שמן זית., צדפות, בשרים לבנים.

דבר המבקר: יין מורכב ומרתק שמומלץ לפתוח לפחות שעה בטרם לגימה ולהשתהות עימו בארוחה ממושכת יחסית. כמו כן, אסור בתכלית האיסור ללגום אותו קר. זה יסגור את טעמיו. הדרים ופירות לבנים וצהובים, פרחים, חמיצות, מינרליות ומה לא. גרנאש בלאן מורכב, ברמה בינלאומית גבוהה, ללוגמים מנוסים. יין שנמצא כרגע בעלומיו. הוא מצוין לגמרי כבר עכשיו אבל ייטיב להשביח בשנים הקרובות.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בשתי מילים: מורכב ומרתק.

ויתקין, שנין לבן 2020

יינות יקב ויתקין. יקב ויתקין,
מורכב ומאופק. ויתקין, שנין לבן 2020/יקב ויתקין

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 85% שנין בלאן ומעט גרנאש בלאן ומקבאו. תסיסה והתבגרות בחביות עץ אלון (500 ליטר) תשעה חודשים ושנתיים נוספות בבקבוק. צבע זהב. באף הדרים ופרי לבן. גוף בינוני-מלא. 12.5% כוהל בנפח.

כמה? 170 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים ופירות ים ברוטבי חמאה. צדפות, לובסטר, בשרים לבנים.

דבר המבקר: יין שמנסה וגם מצליח לרפרר ליינות מקבילים מהקשרי המקור של הזן - עמק הלואר שבצרפת. מורכב, מאופק, מיטיב לאזן פרי בחמיצות, שומר על מאפייני היסוד של הזן ומוסיף, בעדינות, מימד. יין נהדר ממש, שאפשר בהחלט ללגום אותו בהנאה יתרה ואפשר גם לחכות קצת.

תמורה לכסף: 2.5/5 (ריאלית. יקר יחסית אבל מרשים).

במילה אחת: מרשים!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully