וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי אימון, בהריון וגם בפיקניק: 7 עובדות (מפתיעות) על טונה משומרת

בשיתוף שמן עץ הזית

עודכן לאחרונה: 26.12.2023 / 12:05

כמה טונה מותרת לנשים בהריון וכמה חשוב לאכול טונה לאחר אימון גופני

קציצות טונה עץ הזית. סטיילינג אורלי פלאי בורנשטיין, נמרוד סונדרס
לא רק מקופסה. קציצות טונה נהדרות/נמרוד סונדרס, סטיילינג אורלי פלאי בורנשטיין

טונה זה לא דג, אלא שבט של דגים גדולים שחיים במים עמוקים. השבט כולל 5 סוגים - אלטונוס, פלמודה, אטונוס, טונית וטונס. מהם מוכרים 16 מינים שונים, וביניהם אלבקור, טונה אדומה, טונה צהובת זנב, מפוספסת וגם טונה כחולת סנפיר, דג שחי במשך שנים ארוכות ויכול להגיע למשקל של 650 ק"ג ואפילו יותר.

ככל שהדג גדול יותר וחייו ארוכים יותר, נאגרת בגופו יותר כספית, שהיא חומר רעיל לאדם. לכן טונה מזנים גדולים מומלץ לאכול באופן מדוד.

טונה משומרת עשויה מטונה בהירה, דג קטן יותר באופן יחסי ולכן גם תכולת הכספית בו נמוכה באופן משמעותי. משרד הבריאות הישראלי ממליץ לנשים בהריון לאכול טונה בהירה משומרת ולהימנע מסטייק טונה אדומה ומטונה אלבקור (שיש בהן סכנה לכספית בכמות גבוהה).

השומן של הטונה הוא שומן טוב ובלתי רווי שמורכב מאומגה 3, חומצת שומן חשובה ובריאה לגוף שמסייעת לגוף להימנע ממחלות לב וכלי דם וגם סוכרת. השומן חשוב לגמישות העור, לתפקוד של הגוף שלנו ובעיקר של המוח.

טונה זה בריא: מחקרים מוכיחים כי אכילת טונה עשויה להפחית את הסיכון למחלות כמו סרטן השד אצל נשים וסרטן המעי הגס אצל גברים. הטונה עשירה בחלבון, שהוא אבן יסוד בבניין הגוף וכולל ויטמין B12 , סלניום וניאצין. בנוסף, היא מכילה גם ברזל שחשוב לתזונה שלנו.

טונה אחרי אימון: כל החומרים שנחוצים לגוף להתאוששות אחרי אימון קיימים בשימורי טונה. חלבון לבניית מסת שריר, לתיקון רקמות ולהשבת אלקטרוליטים (כמו נתרן, מגנזיום ואשלגן), למשל, וגם מגנזיום שאבד לנו בזמן המאמץ. החלבון שבטונה איכותי ויעיל במדדי הספיגה, העיכול, יצירת אנזימים, הורמונים ומולקולות שחשובות לתפקוד הגוף.

קולינריה: הטונה היא חומר גלם נפלא, שמצד אחד אפשר לשמור אותו במזווה לתקופות ארוכות ומצד שני ורסטילי בצורה יוצאת דופן ומשמש כר נרחב להכנת מגוון רחב של מאכלים (החל ממנות קרות כמו ממרחים, סלטים וכריכים, דרך קציצות, רטבים פסטה, מלית למאפים וטופינגס לפיצה) לארוחות השונות ביום, לנשנושים ואפילו לאירוח ספונטני.

פק"ל טונה לטיולים: הטונה המשומרת שמשווקת בפחית מציעה עמידות נפלאה בכל מזג אוויר. ניתן לנייד אותה לטיולים בארץ ובעולם והיא נותנת פתרון טעים ומזין בכל עונה ובכל שעה ביום.

פילה טונה של שמן עץ הזית. סטיילינג - יעל מגן, נמרוד סונדרס
משולבת עם תוספות שונות ליצירה מנות שהן ארוחה שלמה/נמרוד סונדרס, סטיילינג - יעל מגן

לבחור נכון טונה משומרת

בבואנו לבחור את המוצר האיכותי ביותר על המדף אנחנו נדרשים לפני הכול לברר את סוג הטונה, שמעיד על טיב המוצר. יש מוצרים שמבוססים על טונה סקיפג'ק, מוצרים מובחרים יותר שמבוססים על טונה ילו-פין, ואילו המוצרים ברמה היוקרתית ביותר מבוססים על טונה אלבקור.

הפרמטר השני הוא אופי הנתח וחיתוכו: פילה טונה הוא החלק המשובח ביותר של הדג, וכיאה לאיכותו הוא נארז אחרי ניקוי וחיתוך ידני. אחריו מגיעים הפלחים הגדולים של הדג ואילו ברמה הנמוכה יותר של המוצרים נמכרים שבבי דג, שהם למעשה שאריות של נתחים אחרי החיתוך.

אומדן שלישי לאיכות הוא הנוזל או השמן שבו משומרים הנתחים. יש טונה בתחמיץ, יש בשמן קנולה, ויש בשמן זית שמוסיף עוד נדבך של בריאות.

בבוקר, בערב או סתם בכריך: קציצות טונה וירקות שתמיד הולכות
סלט שהוא ארוחה: ניסואז היסטרי, כולל טיפ לחלמון צהוב צהוב

מדד רביעי לסגולות הבריאותיות הוא אחוז הנתרן במוצר - ועדיף שהוא יהיה נמוך יחסית. מי שמקפידים על תזונתם בוחרים בטונה בזכות היותה מקור לחלבון איכותי ומזין, עשיר בחומצות שומן אומגה 3 ומקור טוב לוויטמינים ולמינרלים. בנוסף, מדובר בחלבון שנחשב דל שומן ודל קלוריות יחסית (160 קלוריות ל-100 גרם פילה טונה, לעומת 219 בנתחי טונה אחרים) ולכן מומלץ לשמירה על משקל מאוזן, לעזור לגוף להרגיש מלא מרץ, ולהימנע מתחושת עייפות או חלילה חולשת שרירים.

טונה בהירה עדיפה על זני טונה אחרים, מהם כדאי לאכול פחות, כדי להפחית את הסיכון לחשיפה לכספית. מומלץ להגביל את צריכת הדגים הגדולים ממשפחת הטונה, כגון דג חרב ומקרל המלך.

במשרד הבריאות ממליצים להגביל את צריכת הדגים עתירי הכספית ולבחור במקום זאת במזונות דלי כספית, כגון טונה בהירה משומרת - המקובלת יותר בישראל כיום. שימו לב שלא לאכול יותר מקופסה ליום לבן אדם.

בשיתוף שמן עץ הזית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully