וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יקב כרמל: במחיר כזה, אין הרבה יינות שיספקו תמורה טובה יותר

17.1.2024 / 6:00

בדיוק מה שיקב גדול ומוערך אמור לדעת לספק

בציר ביקב כרמל. יח"צ,
אמירה ברורה. יקב כרמל/יח"צ

הפורטפוליו של יקב כרמל, אחד משני היקבים הגדולים בישראל, עמוס יינות, בכל רמות המחיר. מיינות מרכול זולים ועד גבוהים ויקרים. מיינות המיועדים לכו-לם ועד יינות למבינים. הסקירה הנוכחית ממוקדת באלו שאינם נמצאים במרכול, ומייצגים עשייה המחויבת לביטוי מרבי של זן ושל טרואר.

יפתח פרץ, היינן הראשי של כרמל, חתום על מגוון הסגנונות השונים מאוד. אפשר להניח שהיינות הנסקרים כאן משקפים משהו מטעמו האישי ותפיסת עולמו. כל יינות הסקירה מצוינים. הם מייצגים שלוש סדרות, שכולן נמצאות בחנויות יין בלבד - "ויינייארדס" (80 שקלים), "סינגל וינייארד" (120) וסיגניצ'ר (150-160).

לכל טורי היין של אבי אפרתי

שני יינות "וייניארדס" הנסקרים כאן, לבן ואדום (שרדונה וסירה-גרנאש), מייצגים תמורה טובה מאוד עד מצוינת לכסף ואיכותם מקבילה ליינות שיקרים מהם ב-20 עד 40 שקלים. יינות ה"סינגל וינייארד" (ריזלינג הר אביטל ושרדונה תל מאחפי) עולים מדרגה ומספקים שפע איכות שממקמת אותם כרלוונטיים לכל ארוחה גבוהה ומשמעותית. יינות "סיגניצ'ר" (סירה בטון ומדיטרניאן) גבוהים ומרשימים ביחסית לא המון כסף.

זה בדיוק מה שיקב גדול ומוערך אמור לדעת לספק לצד יינות הצריכה ההמונית שלו - יינות לא שגרתיים ואיכותיים, עם אמירה ברורה, במחירים סבירים. העשייה קלאסית, מחויבת לערכי "עולם ישן" עם דגשי ים-תיכוניות ברורים. לגימתם עם תקרובת מתאימה מספקת הנאה צרופה. חפשו אותם בחנויות היין. לחיים!

כרמל, ויינייארדס, הרי יהודה, שרדונה 2022

יינות יקב כרמל. אייל קרן,
חמיצות מאזנת. ויינייארדס, הרי יהודה, שרדונה 2022 של כרמל/אייל קרן

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% שרדונה מכרמים בפרוזדור ירושלים (מבוא ביתר, שור ובית זית) שבהרי יהודה. תסיסה והתיישנות בת מספר חודשים על המשקעים בחביות עץ אלון צרפתי. צבע זהוב. באף פרי לבן וצהוב, עשבוניות. גוף בינוני-מלא. 13% כוהל בנפח.

כמה? 80 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים, קלמרי, פסטות, עוף.

דבר המבקר: פרי טוב, לא מוחצן מדי, חמיצות מאזנת כיפית, חדות, דיוק, מקדם גסטרונומי גבוה מאוד. שרדונה-שרדונה. יין של אוכל שמספק תמורה לא פחות מנהדרת לשקלים. שאפו!

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת).

בתשע מילים: מעטים הלבנים המקומיים שמספקים איכות כזו בתמורה ל-80 שקלים.

יקב ננה

בתשע מילים? אחד הישראלים הלבנים היותר טובים שמאה שקל יכולים לקנות

לכתבה המלאה

כרמל, ויינייארדס, הרי יהודה, סירה-גרנאש 2021

יינות יקב כרמל. אייל קרן,
קלות יחסית. ויינייארדס, הרי יהודה, סירה-גרנאש 2021 של כרמל/אייל קרן

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 80% סירה מכרם מבוא ביתר ו-20% גרנאש מכרם שורש, שניהם בהרי ירושלים. תסיסה וסחיטה עדינה במכלי נירוסטה ולאחר מכן 14 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. צבע אדום מעט סגלגל, באף פרי אדום ותבלינים. גוף בינוני. 15% כוהל בנפח.

כמה? 80 שקלים.

הכי מתאים ל: טרטר וקרפצ'יו בקר, על האש, עוף, פיצה.

דבר המבקר: פרי נעים, שפע תבלינים, שפע אופי. 15 אחוזי האלכוהול לא ניכרים בחיך. יש קלות יחסית (הגוף בינוני בלבד), היין אינו "לעיס" וייעודו, בעליל, ללוות היטב את האוכל ולא להשתלט עליו. למרות ששייך לקטגוריית היינות הקלים יחסית ומיועד לאוכל קל יחסית, יחזיק היטב גם כל סטייק מכובד. כמו קודמו בסקירה, השרדונה מהרי יהודה, מדובר ביין שמיטיב לבטא את הטרואר של הרי יהודה.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאוד).

ב-11 מילים: ים-תיכוניות מהרי יהודה עם שפע אופי ויופי של תמורה לכסף.

כרמל, סינגל ויינייארדס, הר אביטל, ריזלינג 2022

יינות יקב כרמל. אייל קרן,
מינרליות חד-משמעית. סינגל ויינייארדס, הר אביטל, ריזלינג 2022 של כרמל/אייל קרן

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% ריזלינג מכרם הר אביטל בצפון רמת הגולן. תסיסה והתיישנות בת שישה חודשים בחביות עץ אלון צרפתי (50%) ובנירוסטה (50%). צבע זהוב. באף הדרים, פרי לבן (תפוח ירוק) ומעט פרי טרופי. גוף מלא. 12% כוהל בנפח.

כמה? 120 שקלים.

הכי מתאים ל: סביצ'ה, טרטר דג, אוכל אסיאתי מתובל, סושי וסשימי, דג ברוטב חמאה ומנות מבוססות חזיר.

דבר המבקר: גוף שרירי ו"בנוי". בשלב זה של חיי היין, צעיר מאד במונחי ריזלינג, המאפיין הבולט הוא זה הפירותי - הדרים, פרחים ועוד; לצד חמיצות מאזנת גורפת, טובה מאוד. לצד אלו ניכרת גם מינרליות חד-משמעית, רבת קסם. ככל ריזלינג טוב וראוי, שנתיים עד שבע שנים מהיום, יילך ויתפתח גם מקדם הפטרוליות. יין מצוין עם ורסטיליות רבה בסוגיית ההתאמה למזון. מרתק יהיה ללגום אותו שוב בעוד שנתיים-שלוש (ושוב בעוד 5-6 שנים).

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאוד).

ב-15 מילים: ריזלינג רציני ועול ימים, שמצוין כבר עכשיו אבל מרתק יהיה לפגוש אותו בעוד כמה שנים.

כרמל, סינגל ויינייארדס, תל מאחפי, שרדונה 2022

יינות יקב כרמל. אייל קרן,
גוף מסיבי. סינגל ויינייארדס, תל מאחפי, שרדונה 2022 של כרמל/אייל קרן

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% שרדונה מכרם ליד תל מחאפי בצפון רמת הגולן. תסיסה והתיישנות על משקעי השמרים בת שישה חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. צבע זהוב עמוק. באף הדרים ופרחים. גוף מלא. 13.5% כוהל בנפח.

כמה? 120 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים ופירות ים. צדפות. לובסטר, חזיר.

דבר המבקר: גוף מסיבי, פרופיל חומציות בולט, חד ומצוין. פרי לבן (תפוח ירוק ואגס), נגיעה מינרלית, רמזי מליחות. שרדונה רציני ומלא אופי ונוכחות.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בשמונה מילים: שרדונה רציני ומרשים עם חומציות לא פחות ממקסימה.

כרמל, סיגניצ'ר, סירה בטון 2019

יינות יקב כרמל. אייל קרן,
בחירת היינן. סיגניצ'ר, סירה בטון 2019 של כרמל/אייל קרן

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% סירה מכרם עין זיתים/אידרא בדלתון, הגליל העליון. תסיסה והתיישנות במכלי בטון. ללא עץ. צבע אדום עמוק ומעט שקוף. באף פרי אדום, שחור ותבלינים. גוף בינוני. 14.5% כוהל בנפח.

כמה? 150 שקלים.

הכי מתאים ל: סטייקים, נתחים מיושנים על עצם, צלעות טלה. וגם שוקולד מריר, תותים, גבינות חצי קשות וגבינות בשלות.

דבר המבקר: אדום גבוה שבו נעשתה בחירה לוותר על שימוש בחביות עץ הוא יין מז'אנר "בחירת היינן" - כזו שמשקפת את חותמו האישי. בוודאי בישראל, מקום שבו טעם הקהל הרחב מכוון לעץ ועוד עץ. יין הסירה הזה, הלא פחות מנפלא, מסביר כמה נהדר שיקב גדול ומתועש מאפשר לאיש המקצוע שלו גם דרגות חופש. זה יין שמאפייני הזן הטבעיים שלו נותרים כמעט ללא התוספת שמקורה בעץ. הוא שומר על קלות יחסית, מאפייני פרי ותבלינים רבי נוכחות, אלגנטיים ומאופקים; ורמת צלילות וניקיון נהדרות. הוא ייטיב ללוות בשרים מכל סוג אבל כותב שורות אלו לגם אותו לצד שוקולד ותותים. היה נהדר.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בשבע מילים: לפעמים אפשר לוותר על עץ לטובת בטון.

כרמל, סיגניצ'ר, מדיטרניאן 2020

יינות יקב כרמל. אייל קרן,
עוצמה מול רכות. סיגניצ'ר, מדיטרניאן 2020 של כרמל/אייל קרן

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 54% קריניאן, 29% גרנאש, 16% טנאט ו-1% סירה מכרמים בגליל, הרי יהודה והשומרון. כל אחד מהיינות התיישן 7 חודשים בנפרד ולאחר יצירת הבלנד התיישן היין כולו 8 חודשים נוספים (סך הכול 15 חודשי התיישנות). צבע אדום עמוק כהה. באף פרי אדום, מעט פרי שחור, תבלינים ועשבי פרובאנס. גוף בינוני-מלא. 15% כוהל בנפח.

כמה? 160 שקלים.

הכי מתאים ל: צלעות טלה, קדירות טלה וכבש, נתחי בקר מיושנים על עצם.

דבר המבקר: תמיד כיף לפגוש בבלנד הים-תיכוני הקלאסי של כרמל, ששוחרר לשוק לאחר התיישנות ניכרת בחביות והתיישנות נוספת בבקבוק. גוף לא לגמרי מלא ופרי לגמרי לא עמוס. חומציות מצוינת. שפע רובדי תיבול, מורכבות, אלגנטיות, קטיפתיות, עוצמה מול רכות והמון אופי וסטייל.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה. לא זול אבל מספק תמורה מקבילה ליינות מקומיים שעולים משמעותית יותר ממנו).

בשש מילים: חתיכת יין ב(יחסית) לא המון כסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully