וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יקב פלדשטיין: בקיץ הנוכחי, היין הישראלי הזה הוא לא פחות מ-מ-ה-פ-י-כ-ה

19.6.2024 / 6:00

מי שטרם נחשף, יותר מכדאי לשים עין על העבודה של אבי פלדשטיין

יקב פלדשטיין. נאו מדיה,
רלבנטיים לסוג האקלים שבו אנו חיים. יקב פלדשטיין/נאו מדיה

יש יקבים שטוב ללגום מהיינות שלהם, ויש יקבים שטוב אבל גם מרתק לעשות זאת. יקב פלדשטיין, של היינן הותיק אבי פלדשטיין, הוא יקב כזה.

מעטים הייננים האוחזים בקילומטראז' ובניסיון בעולם היין המקומי כמו פלדשטיין. מעטים, אם בכלל, אנשי המקצוע שיוצאים מנקודת מבט יצירתית כל כך. כל יין הוא יצירה, עם פילוסופיה ומחשבת מעמקים מאחוריה. אף אחד מהיינות איננו סטנדרטי ומאחורי כולם תפיסת עולם מגובשת ומנומקת ולפיה את מקום היינות הגדולים והעמוסים שפעם נהגו לעשות כאן צריכים לתפוס יינות מאופקים ו"דקים" יותר, כאלו שרלבנטיים לסוג האקלים שבו אנו חיים.

לכל טורי היין של אבי אפרתי

מבחינת זנים, פלדשטיין אוחז בתפיסה ים-תיכונית מובהקת. גם אם תמצאו בפורטפוליו שלו קברנה סוביניון, זהו קברנה אחר לגמרי, מאופק ודק בהרבה. פלדשטיין, שחתום על אזרוח זן הארגמן בתעשייה המקומית, עושה בו שימוש לא מבוטל. וישנם הדבוקי, עם הזיקה ההיסטורית, ורוסאון - הביטוי הלבן לתפיסה הים-תיכונית. בהכללה, רוב היינות אינם נוטים לקוטב הפירותי. אם יש בהם פירותיות היא אסופה ומאופקת. גם השימוש בעץ מוגבל ומרוסן, ובמקומו ישנן אמפורות וגם יינות בלי עץ בכלל.

אף אחד מהיינות בסקירה אינו אוחז בגוף מלא ממש וטוב שכך. את כולם, גם האדומים, בלנדים כזניים, אפשר ללגום ללא חשש גם באמצע הקיץ. יחדיו, מייצגים שבעת יינות הטעימה עבודה מרשימה שלא מפסיקה לספק עניין ללוגם. מי שטרם נחשף, יותר מכדאי לשים עין על העבודה של אחד הייננים הכי משמעותיים שעובדים כאן. לחיים!

פלדשטיין, דבוקי 2023

יינות יקב פלדשטיין. יקב פלדשטיין,
יין אוכל מצוין. דבוקי 2023 של פלדשטיין/יקב פלדשטיין

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: ענבי דבוקי מכרם בהרי יהודה (בעיקר גוש עציון) וממורדות הכרמל המזרחיים בצירוף 10% ענבי מראווי וג'נדאלי. תסיסה במכלים של המיץ הצלול בלבד. שהות על משקעי השמרים עד הביקבוק. צבע זהוב. באף פרחים, פרי טרופי ופרי לבן. תבלינים. גוף קל-בינוני. 12.5% כוהל בנפח.

כמה? 110 שקלים.

הכי מתאים ל: קרפצ'יו, טרטר וסביצ'ה. סושי. דגים ופירות ים בגריל ו/או מבוססי נגיעות שמן זית.

דבר המבקר: דבוקי הוא כנראה זן ענבי היין העתיק ביותר הקיים בארץ ישראל. תחייתו בשנים האחרונות היא שמחה גדולה. ליין הנוכחי פרי טוב ומאופק, פרחוניות, רעננות, חומציות כיפית, יובש טוב, מקדם גסטרונומי גבוה מאוד. יין אוכל מצוין.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאוד).

בארבע מילים: יין אוכל מצוין ממש.

מולי בית משקאות

אי אפשר להתבלבל. הישראלי הזה עושה את הדבר האמיתי

לכתבה המלאה

פלדשטיין, רוסאן 2021

יינות יקב פלדשטיין. יקב פלדשטיין,
אף מינרלי מאוד. רוסאן 2021 של פלדשטיין/יקב פלדשטיין

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: ענבי רוסאן מהגליל העליון המזרחי (עין זיתים ודלתון). תסיסה בחביות מבורגון והתיישנות בת 12 חודש על המשקעים. צבע זהוב חיוור. אף מינרלי מאוד. גוף בינוני. 13.2% כוהל בנפח.

כמה? 110 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים, צדפות, בשרים לבנים, עגל.

דבר המבקר: יין שסוחב יותר למינרליות ופחות לפירותיות, עם פרחוניות מעודנת, מורכבות רבה וריבוי ניואנסים מבורך. יין שמדבר שקט, יובש, צחות וניקיון.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאוד).

בשבע מילים: יותר מינרלי מפירותי, יותר מאופק ממוחצן, ומשובח.

פלדשטיין, גרנאש אדום 2019

יינות יקב פלדשטיין. יקב פלדשטיין,
גוף דק במתכוון. גרנאש אדום 2019 של פלדשטיין/יקב פלדשטיין

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% גרנאש אדום מכרם בפקיעין. דילולים רבים בכרם. חלק מהתסיסה באשכולות שלמים וחלקו האחר תוך השריית זגים. 14 חודשי התיישנות בחביות בורגון משומשות. צבע אדום מעט סגלגל. באף פרי אדום, פרחים ותבלינים. גוף קל-בינוני. 14% כוהל בנפח.

כמה? 110 שקלים.

הכי מתאים ל: קרפצ'יו וטרטר בקר, מינוט סטייק, צלעות טלה.

דבר המבקר: המאפיין הראשון המזדקר לחיך כשמגלגלים בו את היין הזה הוא הדקות. גוף דק במתכוון, שלא משתלט על החיך אלא מזמין אליו תקרובת תואמת. הקלות הזו, המעוגנת במסורת ים-תיכונית, מלווה בפירותיות אלגנטית ומעודנת, חומציות מאזנת מאופקת אך נוכחת, ובתיבול מוחשי. מקדם גסטרונומי גבוה מאד. יין שמתאים מאד לאקלים המקומי.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאוד).

בשמונה מילים: יין שאפשר לגמרי ללגום ממנו גם באמצע הקיץ הישראלי, אפילו באמצע היום.

פלדשטיין, גילגמש 2020

יינות יקב פלדשטיין. יקב פלדשטיין,
ריקוד מלא חיוניות. גילגמש 2020 של פלדשטיין/יקב פלדשטיין

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: בלנד מבוסס קברנה סוביניון בתוספת סירה, ארגמן, קריניאן, גרנאש ורוסאן. תסיסה באשכולות שלמים. השריות זגים ארוכות. צבע אדום. 18 חודשי התיישנות בחביות 225 ליטר לקברנה סוביניון ו-12 חודשים בחביות 400/500 ליטר לשאר הזנים. באף פרי אדום ותבלינים. גוף קל-בינוני. 13.5% כוהל בנפח.

כמה? 120 שקלים.

הכי מתאים ל: מינוט סטייק, צלעות טלה, על האש.

דבר המבקר: בבסיס היין זן שמשמש כעמוד היסוד של הבלנד הבורדולזי - קברנה סוביניון. שאר הזנים הנוספים מגיעים מאזורי החיוג הים-תיכוניים. הקברנה מספק את הבסיס והגוף, שאר הזנים ים-תיכוניות מתובלת וכפרית. רעיונית, קברנה סוביניון היה הזן הראשון שנקלט בכרמי ארץ ישראל וניגן כינור ראשון ביינות כאן בעבר. זני הים התיכון הנוספים, בעיקר הסירה והקריניאן, הולכים בהדרגה ותופסים את מקומו. החיבור בין כולם אינו סטנדרטי אבל יוצר ריקוד מלא חיוניות, שפרי, עץ מתון ותבלינים משמשים בו בערבוביה הרמונית להפליא.

תמורה לכסף: 3.5/5 (טובה).

בשש מילים: עבר ממושך שחובר להווה בהצלחה רבה.

פלדשטיין, ארגמן 2021

יינות יקב פלדשטיין. יקב פלדשטיין,
משחק מרתק. ארגמן 2021 של פלדשטיין/יקב פלדשטיין

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% ארגמן מכרם נחל תות ליד שפייה ומכרם במעלה הדרך לירושלים. בכרם דילולים רבים. מחצית הפרי עברה ייבוש מהסוג המקובל ביינות אמרונה דלה ולפוליצ'לה. בציר מוקדם. 18 חודשי התיישנות באמפורות חרס, מכלי בטון וחביות עץ פורטוגזיות. באף פרי אדום, תבלינים וקפה. גוף בינוני. 12.3%% כוהל בנפח.

כמה? 130 שקלים.

הכי מתאים ל: סטייקים.

דבר המבקר: פלדשטיין הוא המאזרח הרשמי בישראל של זן הארגמן, שמקורו בהכלאה שיצרו בשעתו במכון הוולקני בין קריניאן לסוזאו הפורטוגזי. משחק מרתק מתחולל ביין הזה שמקורו בייבוש הענבים מחד (כמו ביינות "אמרונה" אבל להבדיל מהם, בבציר מוקדם ולא מאוחר). שלא כמו ביינות אמרונה, שמקבלים המון עץ, כאן יש אמפורות חרס ושימוש מאופק בעץ. התוצאה היא יין פירותי במידה, עם פרופיל חומצי דומיננטי, מורכבות רבה וריבוי ניואנסים, שיש בו קלות יחסית והמון קסם.

תמורה לכסף: 3/5 (לא רעה).

בחמש מילים: ארגמן באחד ממופעיו היותר מעניינים.

פלדשטיין, שמש 2021

יינות יקב פלדשטיין. יקב פלדשטיין,
פירותיות בשלה אך מאופקת. שמש 2021 של פלדשטיין/יקב פלדשטיין

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: בלנד אדום מבוסס גרנאש, סירה וארגמן. תסיסה באשכולות שלמים. 12 חודשי התיישנות במכלי בטון ואמפורות חרס. צבע אדום ארגמני. באף פרחים ופרי אדום. גוף קל-בינוני. 12.5% כוהל בנפח.

כמה? 130 שקלים.

הכי מתאים ל: סטייקים, צלעות טלה.

דבר המבקר: גוף רזה, פירותיות בשלה אך מאופקת, פרחוניות רבה, קלילות, רעננות ושמחת חיים עולצת. זהו אדום קלאסי של קיץ, מצוין ממש מסוגו, הכולל במקום ה-GSM (גרנאש, סירה מורבדר) הים-תיכוני הקלאסי, GSA - גרנאש, סירה וארגמן. בעולם שהולך ומתחמם, יינות אדומים כמו זה מנבאים מהפיכה שבדרך.

תמורה לכסף: 3/5 (לא רעה).

בשמונה מילים: אדום של קיץ מצוין מבית היוצר של פלדשטיין.

פלדשטיין, קברנה סוביניון 2019

יינות יקב פלדשטיין. יקב פלדשטיין,
איזון ניכר. קברנה סוביניון 2019 של פלדשטיין/יקב פלדשטיין

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: ענבי קברנה סוביניון מעמק דישון בדלתון, גליל עליון. השריה על קליפות הפרי המדולל בת 65 ימים. 18 חודשי התיישנות בחביות טראנסו חדשות. ביקבוק ללא סינון. צבע אדום כהה יחסית. באף פרי אדום ותבלינים. גוף בינוני. 14.7% כוהל בנפח.

כמה? 220 שקלים.

הכי מתאים ל: נתחים מיושנים ממושכות על עצם, קדירות טלה ובקר.

דבר המבקר: יין שכדאי וצריך ללגום לא פחות משעה מפתיחתו. מתיישן שנועד להתיישנות ממושכת אבל מצוין ללגימה כבר עכשיו. זהו קברנה סוביניון שיש בו פרי בשל מחד אבל איפוק הבעתי מאידך ואיזון ניכר. הגוף בינוני בלבד, ויחסית לפצצות הריבה השריריות שאנחנו רגילים לקבל כאן כיין דגל מבוסס קברנה, זוהי מהפיכה של ממש. נהדר ללגימה לצד בשר ולא מעמיס כלל. כמו רוב ככל האדומים בסקירה זו, יהיה נפלא בחורף אבל יעבוד אחלה גם עכשיו, כשחם. יינות דגל חייבים להיות יקרים. בהשוואה ליינות דגל מקבילי מחיר של יקבים מקומיים, מדובר בתמורה טובה בהחלט.

בשש מילים: קברנה סוביניון ישראלי, לא מה שחשבתם.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully