וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יקב לירארקיס, כרתים: כמו כל דבר ביוון, גם את המחיר הזה קשה לקלוט

14.8.2024 / 6:00

למי שלא הצליח לטוס הקיץ ובכלל, יותר משווה לשים לב ליקב הזה

יקב לירארקיס, כרתים, יוון. יקב לירארקיס,
נותנים לטרואר ולזן לדבר. יקב לירארקיס/יקב לירארקיס

יוון עולה יותר ויותר על שולחנם של לוגמי היין בישראל. זה התחיל ביינות האסירטיקו מסנטוריני, שהפכו לדבר הכי חם אצל סומליירים מעודכנים לפני ארבע וחמש שנים, והחל לצבור תאוצה בהדרגה. בעוד ישראלים התרגלו לשלם הון על יינות צרפת ואיטליה, תעשיית היין ביוון מרשימה מאוד ועדיין איננה מוכרת דיה כאן, ובעולם בכלל. היא מתומחרת, כמו יוון כולה, אחרת לגמרי.

ואם כבר יוון, למה לא כרתים, האי הגדול ביותר במדינה והחמישי בגודלו בים התיכון. את כרמי היין הראשונים שלה נטעה משפחת לירארקיס באמצע המאה הקודמת. כיקב פעיל לקראת סוף המאה הקודמת. כלומר, לפני כשני עשורים וחצי. היקב עצמו ממוקם באיזור ההררי של כרתים, 25 ק"מ מהרקליון. כרמיו נטועים בהרים שמדרום לעיר, סביב היקב, כמו גם בחלקים נוספים של האי באיזור סיטיה, שבמזרחו ורת'ימנו, מערבה מהרקליון.

לכל טורי היין של אבי אפרתי

היינות נסובים סביב זנים מקומיים רבים והעשייה הייננית נוטה לאיפוק. זה אומר שנותנים לטרואר ולזן לדבר. גובה הכרמים מדבר ומספק נוכחות משמעותית לפרי, שלעולם אינו עמוס, מרוכז או שופע. בלבנים ניכרת מינרליות מקסימה למדי. האדומים מתונים, נזהרים מלהשפריץ גוף, פרי או עץ, מתאימים מאין כמותם גם לקיץ ואפשר אפילו ללגום את חלקם כשהם מקוררים. לצד הזנים המקומיים, לירארקיס עושים גם אסירטיקו והוא שונה בתכלית מזה המוכר מסנטוריני. הוא פירותי וארומטי יותר, חד פחות, ואוחז במקדם מינרליות נאה. אלו יינות שמתומחרים באיפוק ויחסית לאיכויות שהם מספקים, התמורה שלהם לכסף טובה מאוד עד מצוינת.

למי שלא הצליח לטוס הקיץ ובכלל, יותר משווה לשים לב ליינות היקב הזה. אלו הנמצאים בכרתים ומצוידים ברכב שכור, קל ונוח להגיע למרכז המבקרים של היקב. את יינות לירארקיס ניתן להשיג כאן, או דרך המייל הזה. לחיים!

Lyrarakis, Vidiano Queen 2023

יינות יקב לירארקיס, כרתים, יוון. יקב לירארקיס,
פרחוניות נעימה. Vidiano Queen 2023 של לירארקיס/יקב לירארקיס

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% וידיאנו מכרמים אורגניים באזור הרקליון, מרכז כרתים, בגובה 550 מטר. תסיסה בחביות פלדת אל חלד. 24 שעות "סקין קונטקט". צבע זהוב בהיר. באף פרי טרופי, לימוניות ופרחים. גוף קל-בינוני. 13% כוהל בנפח.

כמה? 85 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים, גבינות עזים.

דבר המבקר: פירותיות עדינה וכיפית, פרחוניות נעימה, חומצה בינונית, קריספיות, רמיזה מינרלית. יין נטול יומרה עם מקדם גסטרונומי גבוה.

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת).

בשבע מילים: יין מתון יומרה לכאורה אבל ראוי מאוד.

יעקב אוריה

מדובר ביין לבן מהטובים שמייצרים היום בישראל. רוצו

לכתבה המלאה

Lyrarakis, Liatiko Queen 2023

יינות יקב לירארקיס, כרתים, יוון. יקב לירארקיס,
תבלינים מתוקים. Liatiko Queen 2023 של לירארקיס/יקב לירארקיס

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: אדום מבוסס 100% ענבי ליאטיקו מכרמים באיזור רת'ימנו במרכז כרתים (בגובה 850 מטר) וסיטיה במזרח האי (בגובה 580 מטר). 7% מהענבים תססו כאשכולות שלמים. צבע אדום רובי. באף פרי אדום ותבלינים. גוף קל. 13.55% כוהל בנפח.

כמה? 89 שקלים.

הכי מתאים ל: עוף, פיצה, כריכי בשר, מנות מבוססות עגל.

דבר המבקר: קליל וקייצי, משופע פרי אדום חינני לצד תבלינים מתוקים ניכרים. חמיצות תומכת נחמדה מאוד. יין שמותאם למזג האוויר הים-תיכוני וניתן בנקל ללגום גם ביום קיץ חם כמו אלו שאנחנו פוגשים בימים הללו. אפשר, רצוי אפילו, להגיש לאחר קירור קל. פוטנציאל התיישנות בן שלוש שנים לפחות. מותק של יין.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאוד).

בשלוש מילים: אדום של קיץ.

Lyrarakis, Lyrarakis Red 2019

יינות יקב לירארקיס, כרתים, יוון. יקב לירארקיס,
מגע עישון קל. Lyrarakis Red 2019 של לירארקיס/יקב לירארקיס

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 88% סירה בצירוף 12% קוציפאלי, מאיזור Alagni במרכז כרתים (גובה 480 מטר). תשעה חודשי התיישנות בחביות עץ אלון צרפתי חדשות. צבע אדום כהה. באף פרי אדום ושחור, פרחים, תבלינים. גוף בינוני-מלא. 14% כוהל בנפח.

כמה? 89 שקלים.

הכי מתאים ל: סטייקים, נתחים על עצם, צלעות טלה, קדירות בקר וטלה.

דבר המבקר: שפע תבלינים הטיפוסי לסירה בצירוף מגע עישון קל. פרי טוב בשילוב חמיצות מדויקת. יין בשר מוצלח במיוחד, שייטיב ללוות אותו מבלי להידחף להשתלט עליו.

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת).

בחמש מילים: יין בשר מהמוצלחים בקטגוריית המחיר.

Lyrarakis, Liatiko Kedros 2023

יינות יקב לירארקיס, כרתים, יוון. יקב לירארקיס,
פרי טוב. Liatiko Kedros 2023 של לירארקיס/יקב לירארקיס

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: רוזה יבש מבוסס 100% ענבי ליאטיקו מכרם קדרוס, ליד רת'ימנו, במרכז כרתים. שימוש בנוזל החופשי. התיישנות בחביות בנפח 225, 300 ו-600 ליטר לחודשיים. צבע ורוד. באף פרי אדום ופריחה. גוף קל-בינוני. 13.1% כוהל בנפח.

כמה? 103 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים ועוף. פיצה וכריכים.

דבר המבקר: פרי טוב, רב נוכחות אך לא מוחצן, המגובה בפרופיל חומצי משמעותי, חד ומדויק. רמזי מינרליות נוכחים ברקע, כמו גם מעט איבוק מעודן. יובש טוב ומקדם גסטרונומי נאה.

תמורה לכסף: 3/5 (לא רעה).

בחמש מילים: רוזה כרתני חינני במיוחד.

Lyrarkis, Assirtiko Voila 2023

יינות יקב לירארקיס, כרתים, יוון. יקב לירארקיס,
חמיצות משמעותית. Assirtiko Voila 2023 של לירארקיס/יקב לירארקיס

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: ענבי אסירטיקו מכרם יחידני Voila במזרח כרתים, ליד סיטיה. תסיסה במכלי פלדת אל חלד. מגע עם הקליפות ("סקין קונטקט") בן 24 שעות. צבע זהוב בהיר. באף פרי לבן, לימון. גוף בינוני. 13.5% כוהל בנפח.

כמה? 105 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים ובשרים לבנים.

דבר המבקר: כולם כאן למדו להכיר בשנים האחרונות יינות אסירטיקו מסנטוריני אבל אסירטיקו מייצרים גם בצפון יוון, באיזור סלוניקי, ובכרתים. האסירטיקו הזה שונה בתכלית מזה המוכר מסנטוריני. הוא פירותי ממנו, ארומטי ממנו וחד פחות. יש בו חמיצות משמעותית וגם מליחות ומקדם מינרלי נאה.

תמורה לכסף: 4/5 (טובה מאוד).

בארבע מילים: אסירטיקו, אבל קצת אחרת.

Lyrarakis, Dafni Psarades 2023

יינות יקב לירארקיס, כרתים, יוון. יקב לירארקיס,
בוטני ועשבי. Dafni Psarades 2023 של לירארקיס/יקב לירארקיס

בלי כמה מילים על עפיצות אי אפשר: 100% ענבי דפני מכרם יחידני פסראדס, ב- Alagni במרכז כרתים, בגובה 480 מטר. תסיסה במכלי פלדת אל חלד, 3 שעות מגע עם הקליפות, הבלנד הסופי התיישן על השמרים 4 חודשים. צבע זהוב בהיר. אף עשבוני מאוד. גוף בינוני. 12.6% כוהל בנפח.

כמה? 105 שקלים.

הכי מתאים ל: דגים, פירות ים, בשרים לבנים.

דבר המבקר: מאוד בוטני ועשבי, עם חמיצות רבת נוכחות, חדה ומדויקת, נגיעת מליחות מקסימה ואפטר טייסט ארוך ומרשים. יין מורכב, מלא ניואנסים, שמרגיש ממש כמו זר עשבים רב קסם, מעודן ואלגנטי.

תמורה לכסף: 4.5/5 (מצוינת. קשה מאוד למצוא יין באיכות כזו שמתומחר כך).

בשש מילים: מורכב, מלא אופי, מרתק.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully