וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צ'יפס, סטייק ומשמרת של 5 ימים: שיאי גינס טעימים על אוכל ואנשים

22.10.2024 / 10:00

תיאבון ללא גבולות, מתוך ספר השיאים של כולנו

ספר שיאי העולם של גינס, הוצאת ידיעות ספרים. ידיעות ספרים,
אין גבול לתיאבון. ספר השיאים של גינס/ידיעות ספרים

מנה של Crème de la Crème Pommes Frites תעלה לכם 200 דולר - מנת הצ'יפס היקרה בעולם כמובן.

הם מוגשים במסעדה הניו יורקית סרנדיפיטי 3 עם כמהין שחורות ומטבל מורניי, ובוזקים עליהם אבקת זהב 23 קראט. מנהל הקריאייטיב של המסעדה, ג'ו קלדרון, כבר המציא כמה מנות יוקרתיות שוברות שיאים.

מטוגן, ומוגזם. הצ'יפס היקר בעולם

ב-2016 ז'ואל רובושון (צרפת, 1945-2018) החזיק בתואר הכי הרבה כוכבי מישלן לאדם יחיד אי פעם - 31.

מסעדותיו של אלן דוקאס (צרפת) קיבלו 21 כוכבי מישלן. נכון ל-2023, הוא ניהל את המטבחים של 34 מסעדות איכותיות, כולל מסעדת לה לואי XV היוקרתית שבמונקו, שעוטרה בשלושה כוכבים.

אן-סופי פיק (צרפת) מחזיקה בשיא בקרב הנשים, עם עשר, כולל המסעדה שלה מֵזון פיק שבוולאנס, צרפת ושמעוטרת בשלושה כוכבים.

צרפת עודנה מבצר של בישול עִלי, מכיוון שיש בה 630 מסעדות שרשומות במהדורת 2023 של מדריך מישלן. יפן נמצאת במקום השני, עם 414, ש-200 מתוכן נמצאות בעיר הבירה טוקיו - העיר שיש בה הכי הרבה מסעדות עם כוכבי מישלן.

ב-25-26 במאי 2023, המשוטט אנין הטעם ג'ושוע פיקסן (ארצות הברית) אכל ב-22 ממיטב המסעדות שבעיר ניו יורק. ג'ושוע הרשה לעצמו לבלות רק 15 דקות בכל מסעדה (כולל נסיעות), ובחר רק מנות אה לה קארט (שנמצאות בתפריט). הוא ביקר ב-16 מסעדות בערב הראשון, נח וחזר למחרת לעוד שש מנות, הפעם בארוחת צהריים.

שיא זה לא סתם

15,000,000 איש הריעו לו. התיעוד לא פחות ממושלם

לכתבה המלאה

רגע האמת. הביף וולינגטון הגדול בעולם

ב-11 במאי 2023 ניק דיג'ובאני (ארצות הברית) חבר אל גורדון רמזי (בריטניה) כדי ליצור את מנת הסטייק הענקי המצופה בבצק, במשקל של 25.76 ק"ג.

חמישה נתחים של ביף סירלוין חוברו זה לזה באמצעות אנזים טרנסגלוטמינאז (שמחבר בין חלבונים ונקרא גם "דבק בשר"), נאפו במכשיר סו-וויד (לאפייה בוואקום) במשך עשר שעות ולאחר מכן נחרכו באמצעות מבער.

ספר הבישול העתיק ביותר

De Honesta Voluptate et Valetudine ("על תענוגות הגונים ובריאות טובה") הופיע לראשונה ב-1474. המדריך לחיים בריאים שנערך על ידי ברתולומיאו פלטינה (איטליה) כולל מתכונים כגון "מרק אדום מגרגירי חומוס" ו"טורט תמרים עם שקדים ודברים נוספים".

תכנית הבישול הראשונה בטלוויזיה

הקרנת הבכורה של הסדרה Cook's Night Out ("הערב החופשי של הטבח") על המסכים בבריטניה התקיימה ב-21 בינואר 1937. השידור החי, שנמשך 15 דקות, הוגש על ידי השף הצרפתי מרסל בולסטן אשר הדגים איך להכין אומלט. במהלך הסדרה בת חמשת הפרקים, הוכנה ארוחה שכללה חמש מנות.

כמו שידורי טלוויזיה מוקדמים אחרים של ה-BBC, , תוכנית הבישול הועברה בשידור חי ולא הוקלטה. לכן, כל חמשת הפרקים אבדו לצמיתות. צילום של בולסטן מכין את החביתה הוא כל מה שנשאר.

ב-28 בספטמבר 2023 אלן פישר (אירלנד) פצח במשמרת מפרכת שנמשכה 119 שעות, 57 דקות ו-16 שניות. הוא בישל בבית התבשיל קיוג'ין, המסעדה שבבעלותו המוקדשת לקידום הבישול האירי בעיר היפנית מטסואה שבשימאנה.

במשך חמישה ימים, אלן יצר מגוון של מרקים, תבשילים ומתכונים גאליים אחרים, תוך כדי קילוף של כ-300 ק"ג תפוחי אדמה. למרות המאבק בעייפות ואפילו בהזיות, הוא הגיש את המנה האחרונה - ה-3,360 במספר! - ב-3 באוקטובר.

לא ייאמן, אבל אלן פצח במרתון הבישול יום לאחר שסיים את מרתון האפייה הכי ארוך - 47 שעות, 21 דקות ו-21 שניות - שבו אפה 487 כיכרות של לחם סודה.

פסל הגבינה הכי גדול

גבירת הגבינה, הלוא היא שרה קאופמן (ארצות הברית), סיתתה מגוש אחד של גבינת ויסקונסין צ'דר דמות של תנין שחובש כובע טבח ומטגן תרנגול הודו. הפסל הוזמן בנובמבר 2018 על ידי אריק אקוויסטפייסה עבור המעדנייה המשפחתית שלו הנמצאת בקובינטון שבמדינת לואיזיאנה. משקלו היה 1,415.6 קילוגרם - בערך פי חמישה מתנין ממוצע. הגַבָּן המומחה קרי הנינג סיפק את גבינת הצ'דר. שרה, ה"מיכלאנג'לו של הגבינות", מפסלת כל דבר, מגיטרות עד פרות, מאז 1981.

ככה נראה פסל הגבינה שלה

פסל הגבינה הגדול בעולם. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
פסל הגבינה הגדול בעולם/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

והיא לא מפסיקה

ב-8 באוקטובר 2023 פביאן מונטלניקו, סופי הטאט רישאר-לונה, יוצר התוכן Florian OnAir ובנואה ברויֶאל (כולם מצרפת) ערמו על פיצה אחת ציפוי המורכב מ-1,001 סוגים שונים של גבינה מכל רחבי תבל. השיא אורגן על ידי דליס' פיצה שבליון, צרפת. דרישת המינימום הייתה שהציפוי יכלול לפחות שני גרם של כל אחד מסוגי הגבינה ודרישת המקסימום - שהפיצה תהיה בקוטר מרבי של 30.5 ס"מ.

קרלי קלוס אוכלת פיצה. Giphy
1,001 גבינות?! קרלי קלוס עם פיצה שפויה/Giphy

גבינה היא תוצאה מוצקה או מוצקה-למחצה של קרישת חלבון החלב. לאחר מכן היא עוברת בדרך כלל תהליך הבשלה לצורך חיזוק הטעם. השאריות הכי עתיקות של גבינה מוצקה מתוארכות למאה ה-13 לפני הספירה, והן נמצאו בקברו של פתחמס, שהיה ראש עיריית ממפיס שבמצרים.

השרידים, שנמצאו בצנצנת שבורה, תוארו כ"מסה לבנבנה מוצקה". כמה מיליגרמים מן הדגימה שגילה 3,200 שנה נותחו בספקטרומטר מסה, וסייעו לכימאים לקבוע כי מדובר במוצר חלבי מוצק שנוצר באמצעות ערבוב של חלב פרות עם חלב כבשים או עזים.

מגבת גוף ממוצעת, בגבינה

ב-7 בספטמבר 1995, תאגיד אגרופור (קנדה) ייצר חריץ אחד ויחיד של גבינת צ'דר במשקל של 26.09 טון עבור הסופרמרקט לובלואוס הנמצא בגרַנבי שבפרובינציית קוויבק. לצורך הכנתו של חריץ הגבינה, ששקל כמו 17 מכוניות משפחתיות, היה צורך בערך ב-245 טון חלב - תפוקה ממוצעת של 5,000 פרות במשך יום אחד ללא הפסקה.

חריץ הגבינה הכי גדול מחלב עזים היה גוש של גבינת פטרוטו במשקל של 939 קילוגרם, מתוצרת חברת יואניס סטאתוריס בע"מ (יוון). הוא הוצג ביריסוס שבחלקידיקי ב-29 בדצמבר 2010.

פרוסת הגבינה הכי גדולה הייתה שווה בגודלה למגבת גוף ממוצעת - אם כי עובייה היה 15 ס"מ - ומשקלה היה 135.5 קילוגרם. היא נוצרה על ידי חברת חלאייב קטילו (מצרים) בקהיר ב-13 ביולי 2012.

טוסט גבינה צהובה. Giphy
214 דולר?! טוסט נורמטיבי יותר/Giphy

לפי מחקר שנערך באוניברסיטת קרנפילד (בריטניה) בנובמבר 2004, וְיֵה בולון - גבינה צרפתית רכה שמבשילה במשך תשעה שבועות - התגלתה כבעלת ריח עז פי 14 מהמתחרות בעת שיפוט על ידי 19 אפים אנושיים ואף אלקטרוני אחד, שבדק את הפליטה של מולקולות הגזים.

כריך Quintessential Grilled Cheese ("הכריך האולטימטיבי מגבינה מותכת") נמכר ב-29 באוקטובר 2014 תמורת 214 דולר באותה סרנדיפיטי 3 שבניו יורק. בין רכיביו היוקרתיים נמצאת הגבינה הנדירה במיוחד קצ'וקאוואלו פודוליקו.

הכריך הכי גדול עם גבינה מותכת היה טוסט באורך של 3.32 מטרים שנוצר ב-21 באוקטובר 2023 במילווקי שבמדינת ויסקונסין, על ידי היוטיוברים אקסודוס ואיגי צ'אודרי (שניהם מארצות הברית). הכריך היה גדול ממיטת קינג סייז ושקל 189 קילוגרם - בערך כמו 900 כריכים רגילים!

הייתם משלמים 214 דולר על הטוסט הזה?

seperator

ספר השיאים של גינס לשנת 2025 (הוצאת ידיעות ספרים, רכישה כאן) מייצג גם את חגיגות ה-70 להיווסדו.

לבד מענייני אוכל חשובים, הוא כולל פרקים על עולם הטבע, המין האנושי, מדע וטכנולוגי, וחולק כבוד גם לקבוצה גדולה ומגוונת של אנשים ושיאנים, ומעניק מעמד של אייקון בדרגת פלטינה לאגדות גינס כמו טיילור סוויפט ולברון ג'יימס.

המהדורה החדשה כוללת גם עמודי פלאשבק החוקרים את ההיסטוריה של שיאים משמעותיים, וחוקרת במקביל, ובאופן תיאורטי, את הגבולות האולטימטיביים של שבירת שיאים.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully