בסוף החודש תיסגר מסעדת מונקה המיתולגית ביפו, בית משכנם של בולגרים, יפואים וחובבי המטבח הבולגרי, וחלק בלתי נפרד מהנוף של יפו.
לא המלחמות, לא ההפגנות וגם לא היעדר התיירות הביאו להחלטה לסגור את המסעדה שנפתחה ב-1948. הסיבה לסגירה המפתיעה היא הזנחתו של המקום, כך לפי פוסט שכתב מיכאל חלפון, הדור השלישי למקום, נכדו של הטבח ובנו של אחד המלצרים הוותיקים במסעדה.
בתגובה לפוסט שנכתב בקבוצת "כולנו בולגרים", אודות הסגירה המצערת, סיפר חלפון את האמת על הסגירה הצפויה בסוף יוני, ועל תוכניותיו להמשך.
"החלטתי אחרי הרבה שנים שאני רואה את ההזנחה ושאין שום השקעה במקום, לקחת את המקום חזרה למשפחה עם ספר המתכונים של סבי ז"ל שמי שמכיר את הטעמים שהיו הוא יקבל אותם בחזרה".
בהמשך הפוסט הדגיש חלפון: "המטרה שלי היא אחת - להחזיר את הכבוד לקולינריה הבולגרית".
בהתאם לתוכניתו של חלפון, החל מסוף החודש תיכנס המסעדה לשיפוץ במטרה להפוך את המקום לנעים ומזמין יותר, ולפתוח אותו מחדש. המקום אמנם יראה אחרת, אך האוכל הבולגרי יככב בגרסתו המסורתית ביותר.
לדברי חלפון: "אין לי כוונה לשנות טעמים, אלא לדייק לטעמי המשפחה משנת 48". בהתאם - מקרובים לבעלים מוסרים ששאדי הטבח המיתולוגי של המקום ישאר בתפקידו הנוכחי לאחר הפתיחה המחודשת, ואיתו גם מנות הדגל של המקום.
שקמבה צ'ורבה וקבב קפיצי כמו שצריך
מונקה, שנפתחה לפי 78 שנה, מגישה מנות בולגרית אותנטיות, לאו דווקא כאלה המזוהות עם המטבח היהודי הבולגרי. בתפריט תמצאו מנות מגוונות מאזורים שונים בבולגריה, ביניהן קפיולו, מרק כבש, מוסקה, ממולאים, ריאות במיץ, וכמה מנות דגל בלתי מעורערות: שקמבה צ'ורבה - מרק עם חלקי קיבת פרה חמצמץ עם טעמי שום מודגשים, מרק גולאש וכמובן הקבבצ'טה - אותם קבבים בולגריים בעלי מרקם קפיצי נהדר.
את הפוסט מסיים חלפון בהבטחה ללקוחות הוותיקים שפוקדים את המקום כבר שנים: "אני לוקח את המושכות ומחזיר את מונקה למקום הראוי לה - לא מסעדה שמתיימרת להיות מסעדת שף גורמה, אלא מסעדת פועלים פשוטה וטובה שנותנת לנו זכרונות של פשטות ומשפחתיות".
פרידה ממוסד
שף דוד כרמי, בשלן, מחבר האלבום הקולינרי "שולחן עיראקי" ובעל המדור "שולחן עיראקי" שמתפרסם במדור האוכל של וואלה, נפרד ממסעדת "מונקה, המקורית, שהייתה חלק בלתי נפרד מחייו וחיי משפחתו.
"בשבוע הרגשתי עצב אמיתי.מאז שהכרתי את אשתי זכיתי לא מעט פעמים לשבת במונקה ביפו. חמי אהרון אליאס ז"ל, בולגרי גאה, אהב את המקום הזה בכל ליבו. הוא גדל ממש ליד, בשדרות ירושלים, ומונקה הייתה חלק בלתי נפרד מהילדות ומהחיים שלו. היום הגעתי להיפרד.
יש מסעדות שהן הרבה יותר מאוכל. הן זיכרון, ריח, טעם, משפחה ותקופה שלא תחזור. מונקה הייתה אחת מהן. חמי היה יושב כאן קבוע, ותמיד פותח את הארוחה עם קערת שקמבה צ'ורבה, מרק הקיבה הבולגרי המיתולוגי. אני הייתי מחכה לגיבאץ' האלוהי, תבשיל הירקות שהתבשל במשך שעות ארוכות, עד שכל ביס מילא את הפה בעומק וטעם של בית.
אחר כך הגיע באופן קבוע הקבאבצ'טה, הקבב הבולגרי האגדי לשולחן, ולצידו עוד מנות בולגריות שהפכו את מונקה למוסד קולינרי, כמו מוסקה, מומיצה ועוד מטעמים של המטבח הבולגרי שהוגשו שם במשך עשרות שנים.
ישבתי שם היום, אכלתי את הקבב בפעם האחרונה, עצמתי עיניים ונזכרתי בכל אותם ביקורים עם המשפחה, בשיחות, בצחוקים ובטעם שכל כך מזוהה עם המקום הזה.
לפעמים לא נפרדים רק ממסעדה. נפרדים מחתיכת ילדות, ממסורת, ומאנשים שכבר אינם איתנו. תודה מונקה על עשרות שנים של זיכרונות, של טעמים ושל געגוע שכבר מתחיל. יהי זכרו של חמי אהרון אליאס ז"ל ברוך.
מונקה - יהודה הימית 15, יפו | המסעדה תפעל במתכונתה הנוכחית עד סוף החודש
