וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארוחת הצהריים שלכם היום

איתי להט

6.11.2006 / 9:11

לאמריקאים יש ה'פ?יל?י צ'יזסטייק סנדוויץ' כדי להביך פוליטיקאים, אבל אנחנו יכולים לאכול אותו חופשי עם איזו גבינה שבא לנו. גרסת הטייק-אווי מ'פילדלפיה' היא שוס

הפילדלפיה צ'יזסטייק משול בחשיבותו לסיפור החומוס הישראלי. כמו אצל אבו שוקרי המקורי, גם כאן יש שני טוענים לכתר ושניהם עובדים עד היום אחד מול השני, משני צדי הצטלבות שדרת פסניוק (Passyunk) עם רחוב 9 בפילדלפיה.

אנחנו מספרים לכם על כריך הצ'יזסטייק המפורסם והאינטריגות של עולם הקולינריה האמריקאי דווקא עכשיו, פשוט משום שמסעדת 'פילדלפיה', אחותה הקטנה של 'דיקסי', החלה לא מזמן להפעיל שירות משלוחים.
בימים אלה התפריט שופץ ונוספו לו, בנוסף לכריכים המפורסמים לכנפיים של דיקסי ולטורטיות, שתי מנות המבורגר חדשות, או בשמן הרשמי: "הפילבורגר".

אבל לפני שנמשיך, לא תעריכו את הסנדוויץ' הזה כמו שצריך אם לא נסמן נקודות ציון חשובות בהיסטוריה שלו. אין ויכוח מי היה הראשון להכין את כריך פילדלפיה המקורי. האחים פאט והארי אוליביירי החלו למכור ב- 1930 כריכים עם סטייק קצוץ בדוכן הנקניקיות שלהם. דרום פילדלפיה והשוק האיטלקי אותם שירתו האחים אוליביירי, התאהבו בכריך החדש, ועד מהרה פתחו השניים מסעדה בשם "פאט'ס מלך הסטייקים" (Pat's King of Steaks), העומדת באותו מקום בו עמד דוכן הנקניקיות הישן עד היום.

מעבר לרחוב פתח ג'ו ונטו את "ג'ינו'ס" (Geno's) שם הגיש החל מ- 1952 את גרסתו לכריך והיא זו שהפכה לסטנדרט – הוא הוסיף לו ממרח גבינה תעשייתי של חברת Kraft בשם Cheez Whiz. בין לילה הפך הכריך המשופר של ונטו להצלחה בפילדלפיה ומאוחר יותר בארצות הברית כולה. האחים אוליביירי הסתגלו במהירות ועד היום טוענים שם שהם הכניסו את הגבינה לכריך עוד קודם לכן, פשוט כי הלקוחות דרשו.

חם בין שתי פרוסות

אהבה רבה לא רוחשים השניים אחד לשני. במאמר שהתפרסם במגזין פורצ'ן על שתי המשפחות ב- 2003, תיאר ונטו את אוליביירי כיהיר ואידיוט, בעוד אוליביירי פטר בזלזול את ונטו בטענה שהוא אפילו לא מתחרה ראוי.

כן, חם בין כתלי הכריך מפ?יל?י. חם עד כדי כך שהמועמד הדמוקרטי ג'ון קרי, הפסיד אלפי קולות מפילדלפיה, כשעשה בעיר צעד שגוי והזמין אצל פאט'ס כריך פילדלפיה עם תוספת של גבינה שוויצרית...

לנו, תודה רבה, יש חומוסיות ושווקים בכדי להביך מועמדים פוליטיים. פה אפשר לאכול כריך פילדלפיה בשלווה גמורה, מבלי שמישהו ינעץ מבטים בוחנים בסוג הגבינה המותכת שבו, אלא אם כן אתם לועסים אותו בבני ברק.

ב'פילדלפיה' התל אביבית שני ה'פילבורגרים' (34 ¤) הם תוספת מרגשת לכריכי הפילדלפיה הקלאסיים שמוגשים במסעדה. אלה עם פרוסות האנטרקוט, הבצל והפלפל האדום המטוגנים, הגבינה הסקדנדינבית המותכת והוויש של מיונז וחרדל. מי שלא יצא לו לטעום את הסנדוויץ' המדהים הזה, יעשה לו תיקון של חול ויזמין לעצמו אחד, כדאי עם תוספת של הום-פרייז חריפים מתוקים, ששמם יצא בכל כנפות הפריפריה.

מהמשלוחים הטובים בתל אביב

ולמה אני משתפך על התפריט של פילדלפיה? פשוט משום שיום גשם קר הוא תירוץ משובח להתענג על שירות המשלוחים מהטובים בעיר. לא רק שהמשלוח מהיר ומגיע עד 30 הדקות, האוכל שבא אתו שווה כל רגע של המתנה.

ה'פילבורגר' למשל הוא קציצה דקיקה ויבשה משהו (אך חלילה לא יבשושית), ששומרת על חוסנה של הלחמנייה ולא מגיעה כעיסה ורודה, כמו שלחמניות המבורגר אחרות בעיר מגיעות. המנה מצליחה להיות עסיסית ומוגשת או בפורמט הקלאסי (עיינו ערך כריך הצ'יזסטייק), או עם עלי חסה, פרוסות עגבנייה, בצל סגול, מלפפון חמוץ ומיונז צ'יפוטלה (ממרח מסוג של פלפל מקסיקני חריף ומעושן).

אנחנו כמובן גם דאגנו להתענג גם על הום-פרייז (18 ¤), וגם לקנח בקינוח מפואר: מקלוני סנטה (16 ¤) - בצק דונט מגולגל דק ומטוגן, עליו נבזקת אבקת סוכר והוא מוגש עם רסק תפוחים + קינמון וסירופ מייפל - סיומת של חטא קלורי ומתוק.

___________________________________________________________
'פילדלפיה'. יגאל אלון 120 פינת תוצרת הארץ, 03-6930606.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully