וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טגן לנו כמה מליטות, יא ג'קו

איתי להט

5.12.2006 / 0:10

זה התחיל עם באסטת פטרוזיליה ובורקס טורקי, אבל כבר מזמן שרשת 'ג'קו' לוכדת לקוחות ולא רק דגים. בסניף ברמת החיל מציעים עכשיו תפריט לילה לבליינים ששובר את מסורת העיקרית+מאזטים

הרבה, הרבה דגים שחו אצל ג'קו אללוף בצלחת, מאז פתח בית מרזח קטן בשוק הטורקי בחיפה בתחילת שנות ה- 50. אללוף החל את דרכו כסוחר פטרוזיליה וירקות ועבר ברחובות חיפה עם בסטה ניידת אותה סחב סוס. הוא הגיע לארץ מאיזמיר וכמו כל טורקי גאה, האוכל הראשון שהגיש בבית המרזח הקטן שלו היה בורקס. מחוץ למזללה בה הגיש אללוף ערק, נתלה שלט שהכריז עליו כ"אלוף הבורקס" ועם הכרזה שכזו - והבורקס לגבות אותה - המקום צבר לקוחות ומוניטין.

עד מהרה החלו לפקוד מבקרים את המקום בכל שעות היום ולמלא את הבטן בבורקס ובמטעמים נוספים שהוגשו בצלוחיות בסגנון הטורקי: זיתים, עלי גפן ממולאים, סלט שעועית בלקני, טחינה, איקרה, כרוב וסלט חצילים. הקבועים אהבו את המקום ובילו שם הרבה, אבל מבחר המנות המצומצם התחיל להימאס עליהם.

"טגן לנו כמה מליטות, יא ג'קו" צעקו החברים שידעו כי לאבא של ג'קו יש חנות דגים, וג'קו שהיה פעם בעצמו דייג על ספינת נווה ים, העמיד מחבת ענקית עם שמן על האש והתחיל להכין דגים. טריות הדגים, יחד עם המזטים הכלולים במחיר הארוחה והאווירה האותנטית, קנו לא רק את לב עובדי השוק והעיר התחתית, אלא גם את ליבם של תושבי השכונות האמידות יותר בחיפה.

אביבה פטלקול, בתו של ג'קו, שמעורבת בניהול הרשת נזכרה באמרה של אביה. "'מי שבא לתת לך פרנסה תן לו את הלב שלך'. זאת בעצם הסיבה שבגללה נוצרה הארוחה המקובלת עד היום בכל מסעדות ג'קו - שולחן מזטים הכולל הרבה צלוחיות קטנות של סלטים טעימים ומגוונים - במחיר המנה העיקרית".

לטענתה של אביבה, זו הסיבה שבגללה הצליח הסניף המקורי ההוא בשוק הטורקי, להתרחב פעמיים. אבל ג'קו לא הייתה הופכת לשם שגור בפי כל, אלמלא יצר היזמות של הבן אפרים. אללוף ג'וניור, החליט אחרי שעבד 16 שנה במסעדה החיפאית, שמה שטוב לתושבי הצפון טוב גם לתושבי המרכז והקים את סניף תל-אביב. הגישה הטורקית של חיפה תחתית כבשה את תל-אביב, וכשנתיים מאוחר יותר נפתח גם הסניף בהרצליה, ואחריו סניף נוסף בחיפה, ברמת החייל, נתניה וקיסריה. כיום מונה הרשת כ- 7 סניפים ברחבי הארץ ולמרות ששומרים שם על נאמנות למקור, היא כבר שונה מאוד מאותו מקום בו הגיש אללוף האב ראקי ומזאטים.

ואיך אתה יודע שהרשת הפכה לרשת שהיא לא של דייגים? כי היא פועלת היום כמו כל מקום אחר ללכוד לקוחות. הנה כך למשל, השיקו בסניף רמת החי"ל, תפריט שכולו מכוון לבליינים צעירים שמפתחים רעב החל מ-22:00 בלילה ועד השעות הקטנות. בשביל זה שברו שם את המסורת רבת השנים של האב, ושלפו את המאזטים החוצה מהדיל, בעוד שאת מחירן של המנות הוזילו במעט והוסיפו כמה חדשות.

גם אנחנו ניסינו מנה אחת של לילה ודי, ועוד אחת ועוד שלוש. התרשמנו משתי מנות חדשות משובחות, הראשונה היא שיפודים של סרטנים כחולים מתוצרת מקומית בגריל (39 ש"ח), בשרם החמאתי עשוי בניסיון הראוי למסעדת דגים בת 50 שנה. מנה שנייה חדשה היא סביצ'ה דגים ופירות ים (39 ש"ח) - בליל של קלאמרים, פיסות סביצ'ה טעימה, מיני חסה, בצל וסלרי ברוטב לימון עדין.
טעמנו גם את צלחת שרימפס (39 ש"ח) בחמאה, שום ויין לבן שהיו מעולים למרות שהם לא מתוצרתנו המקומית. לעומתם הקלאמרים (39 ש"ח) המטוגנים בבלילת קמח, סבלו מאלסטיות יתר, אבל רוטב הפלפלים עשה להם חסד רב.

לסיום, הוגשה לשולחן קערת מולים ברוטב מרינייה וציר דגים, שאכזבו לחלוטין – חלקם עוד היו קרים על סף הקיפאון וחלקם היו מוכנים יתר על המידה. במחיר של 39 ש"ח נדמה לי שכדאי להמר על המנות הבטוחות יותר, לוותר על המולים המיובאים ולדבוק למשל באותו סלט סביצ'ה. עם כוס יין לבן, קל להיזכר על מה כל הרעש וההתלהבות שמעורר ג'קו אצל הסועדים שלו.

* תפריט הלילה מוגש החל משעה 22:00 בנוסף לדיל הרגיל של 'ג'קו': עיקרית+מאזטים שרץ כל היום
__________________________________________________________
ג'קו, הברזל 4 רמת החי"ל תל אביב. 03-6482305. ראשון – שבת 12:00- לקוח אחרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully