וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האומות המטוגנות

שירי כץ

18.12.2006 / 9:21

אפילו מילויי הסופגניות המיוחדים לא מספקים אתכם? השנה גם נציגי היפנים, היוונים והאתיופים במסעדות ת"א רקחו גרסה משלהם למעדן המטוגן . טור-דה-ספוג

מאכלים טרנדיים אפשר לטעום כל השנה, אבל כשזה מגיע לחנוכה, הישראלים עדיין מעדיפים את הסופגניה שלהם בסגנון הישן והטוב. מסקר שנערך באתר rest הצביעו כארבעים אחוז מהגולשים בעד סופגניה סטנדרטית עם ריבת תות, הרבה לפני זו עם מילוי ריבת החלב (22.9 אחוז). רק תשעה אחוזים ממשתתפי הסקר הביעו את חיבתם להפתעות בנוגע לסופגניה.

האם כל זה אמור להרתיע את רוקחי הקינוחים למיניהם? ברור שלא. דווקא השנה, נקודות קולינריות רבות בעיר מציעות גירסה פחות שגרתית למאכל ספוג השמן הזה, כשהמגמה הבולטת היא קוסמופוליטיות: כמעט לכל עדה ואומה יש וריאציה משלה לסופגניה, ממש פלורליזם מטוגן בהתגלמותו. טוב, חלק מהמתוקים האלה אפשר לאכול לאורך כל השנה, אבל למה להיות קטנוניים? בכל זאת חנוכה.

אתיופיה

בחודשים האחרונים נחשפה מסעדת חבש לקהל התל אביבי הרחב, והנה הזדמנות להכיר עוד מאכל מבית היוצר שלה. לסופגניות האתיופיות קוראים אונגוצ'ה. הן עשויות משמרים וקמח מלא, קטנות, אפויות במעט שמן ומוגשות עם דבש לטבילה וקפה שחור ללגימה. אפשר לקנות אותן כקינוח בארוחות הפלטות (99-119 שקל) או סוליקו (7 שקלים ליחידה). אלנבי 2.
טל' 077-9100181.

הודו

הסועד העירוני בעצם מכיר אותן, ונוהגים להגיש אותן כקינוח במסעדות הודיות כל השנה, אבל הן בהחלט סופגניות, רק ללא שמרים. אלו הן הגולב ג'אמון - כדורי קרמל חמים מטוגנים, עשויים עיסה של אבקת חלב, קמח והל, המוגשים בסירופ מי ורדים. שני כדורים כאלה יוצעו כחלק מארוחת חג באינדירה, ההודית הוותיקה (139 שקל לזוג). שד' שאול המלך 4. טל' 03-6954437.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

הונג קונג וסין

או.קיי, לא בדיוק נמצאו ממצאים מטוגנים, אז הוחלט להמיר אותן בכופתאות מאודות. בלופ נודלס מציעים כופתאות דים דאם סיניות מאודות במילוי תמרים ואגוזים ובציפוי שבבי קוקוס (24 שקלים לשלוש יחידות). יהודה המכבי היה מתמוגג. בן יהודה 177. טל' 03-5449845.

מערכת וואלה! אוכל מוסיפה:
במסעדת הדים-סאם באו לקראת אוהבי המטוגן ומציעים את קינוח הבאו שוקולד המאודה גם בגרסה מטוגנת המוגשת בקרמל תפוזים (21 ש"ח). מי שיזמין בימי החנוכה קומבינציה ליחיד יקבל את הבאו השוקולד – חינם. אלנבי 120, טל':03/5604341

יוון

אז מה אם הסופגניות אמורות לסמל את הניצחון על אנטיוכוס? גם ליוונים מותר לחגוג. בבנג'מין סיגל מציעים את הגירסה היוונית לסופגניה, העונה לשם לוקומריס. היא קטנה, מורכבת מבצק שמרים שטופטף לתוך שמן עמוק, ומוגשת כאן עם רוטב דבש-וניל-קינמון, לצד גלידה (29 שקל). מגדל האופרה, טיילת הרברט סמואל. טל' 03-5166224.

יפן

נוטים ליחס ליפנים את הסושי והסובה ולשכוח שיש להם עולם שלם של מטוגנים בבלילה - הטמפורה. הסגנון היפני המטוגן אומץ בלהט לטובת חג האורים העברי. ביוקו אונו רקחו מיני סופגניות, שהן למעשה ליצ'י שנטבל בבלילת טמפורה וטוגן, ומגישים אותן עם קנקני סאקה ללא הגבלה (מחיר ארוחה לארבעה: 260 שקל). ז'בוטינסקי 1, רמת גן. טל' 03-7524666.

מרוקו

הסופגניות המרוקאיות כבר זכו בעבר לעדנה, ואפילו הוגשו בחגים קודמים בסניפי לחם ארז, מה שבהחלט מעיד על קונצנזוס. הספינג' עשויות בצק שמרים שנקרע לתוך שמן רותח - מכאן הצורות החייזריות שלהן - ומוגשות בדרך כלל עם אבקת סוכר או סירופ סוכר. באינגריד הן יוגשו השנה עם מטבלי שוקולד, וניל וריבת חלב (39 שקל למנה). המסגר 9. טל' 03-688022.

ספרד ודרום אמריקה

צ'ורוס הן עוגיות לטיניות מטוגנות, מוארכות כנקניקיות, פריכות מבחוץ ורכות מבפנים. אפשר למצוא אותן בספרד כחלק מארוחת הבוקר, וגם במרכז אמריקה ודרומה. מקס ברנר אימצו את הגירסה המקסיקנית, ובמהלך החג יציעו ארבע סופגניות צ'ורוס בשלושה רטבים: טופי, תות ושוקולד (28 שקל). בכל סניפי הרשת.

גם בצ'ימיצ'אנגה רקחו מעדן לטיני מיוחד לחנוכה: סופגניות טקילה עם שוקולד נוזלי וסלסת פירות טרופיים (37 שקל). קרמניצקי 6. טל' 03-5613232

צרפת

הצרפתים מכינים אותן קטנות, מעוגלות (אבל עם כמה זרועות קטנות), אווריריות ביחס לז'אנר ועם אבקת סוכר. קוראים להן beignets ואפשר למצוא אותן גם בגרסה פחזנית, ממולאות קרם וניל ופירות יער. עם קצת מזל יהיה אפשר לאכול אותן בחג הזה כמנות ספיישל בפסטיס. שד' רוטשילד 73. טל' 03-5250773.

תאילנד

יריב בללי, הבעלים של בית תאילנדי, מתעקש שיש סופגניות בתאילנד וקוראים להן פא טונג קו. הסופגנייה התאית עשויה בצק שמרים מטוגן בצורת אצבעות, עם או בלי רוטב מתוק, ותהווה חלק מארוחת החג של המסעדה. בוגרשוב 8. טל' 03-5178568.

טורקיה

ליתר דיוק, יהדות טורקיה במתכון של חיה שחור, הבעלים של באגסי ביסטרו בר. שחור הכינה גרסת חג לתלומבס - כעכים עשויים בצק שמרים שטוגנו בשמן עמוק ונבזקו אבקת סוכר (28 שקל לשמונה יחידות). אגב, בבאגסי מוגשת גם מנה בשם סופגנייה לוהטת, שהיא הלכה למעשה קוקטייל בוער הכולל סירופ תות, ייגרמייסטר ואבסולוט (54 שקל וההנגאובר עליכם). פלורנטין 26. טל' 03-6813138.

במסעדת גפן דווקא קוראים להן לביבות, אבל בדומה לסופגניות אחרות המתוארות במדור השבוע, הן עשויות בצק (ללא שמרים) מטוגן ומוגשות בסירופ סוכר. בגפן יהיה אפשר לגוון בממתק אחר לחג: מאפה ממולא באגוזים, קינמון וסירופ דבש (21 שקל למנה). שוקן 19. טל' 6827788.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully