וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לי פריחה

איתי להט

12.1.2007 / 23:44

עונת החורף היא בדיוק הזמן לגוון את הסלט, הממולאים או החמאה בצרור עלי כותרת צבעוניים וריחניים

פריחה בחורף היא דבר נפלא. כל הפקעות מתעוררות לחיים, הרקפות, הכרכומים, הנרקיסים והכלניות, כולם ממלאים את הארץ במרבדים צבעוניים. באמצע החורף זוקף את ראשו הצהוב הסביון ואיתו גם לוע הארי, ציפורני החתול ואמנון ותמר. לצידם של פרחי נוי אלה, פורחים גם אחרים, פחות ידועים אולי במחוזותינו, אבל בעלי מוניטין רב במקומות אחרים, שם הם משמשים לא רק לנוי, אלא גם למאכל. כך למשל באיטליה, נמצא פרח הזוקיני בשיא עונתו, אותו אוהבים להגיש שם מטוגן בבלילה וממולא בגבינת ריקוטה ותרד. אבל פרחי זוקיני הם לא עלי הכותרת היחידים בסביבה שניתנים למאכל, ואם יש לכם שדה ליד הבית, או אתם במקרה גרים לצד שטחי פרא פרחוניים, סביר להניח שתוכלו למצוא כאן כמה פרחים שיעניקו למנות המתבשלות בבית, איך לומר, ניחוח ריחני ורומנטי.

לפני שאתם רצים לקטוף – אזהרה: לא כל פרח הוא אכיל! ישנם לא מעט פרחים שהם רעילים, יש פרחים בהם ניתן לאכול רק את עלי הכותרת ולא את הפרח כולו. חשוב גם לבדוק מהיכן הגיעו הפרחים שלכם. פרחים שנמכרים בחנויות לא מתאימים למטרה מכיוון שהם עברו ריסוסים נרחבים, גם פרחים שנקטפו בצידי דרך כנראה טעמו השפרצה מקוטל עשבים כזה או אחר. ולסיום, אם אתם אסמתיים או אלרגים, אולי זה פשוט לא בשבילכם, אם אתם מתעקשים לטעום, אז עשו את זה בכמויות קטנות. זהו, אל תגידו לא הזהרנו.

ועכשיו לרשימת המשתתפים הצבעונית: כובע הנזיר, חרציות, סייפנים, ציפורן, שושן צחור, פוקסיה, סיגלית, אמנון ותמר, ביגוניה, ורדים, פרחי הדרים, פרחי פסיפלורה, ציפורן חתול, חמניות, פלרגוניום, צבעוני ורבים אחרים. כולם טעימים, ובטוחים למאכל. אז למה לא תכינו לעצמכם כריך גבינה לבנה, עם כובע נזיר ועלה ירוק של הפרח שמזכיר בטעמו מעט את הראשד עם עלי ביגוניה חמצמצים?

איריס גלזמן ממשתלות וונדי ממליצה לשתול בגינה הביתית לא רק תבליני מאכל, אלא גם פרחי מאכל שילבלבו בצבעים בוהקים וגם ישמשו אותנו באוכל. "בציפורני חתול (Calendula officinalis), הפרח בצבעים של כתום וצהוב הוא לא רק תוספת משובבת עין לאוכל, אלא גם תוספת מתוקה לאוכל", מסבירה גלזמן. "הפרח מורכב מפרחים צינוריים במרכז ופרחים לשוניים שנראים כמו עלי כותרת בשוליים. למאכל משמשים רק בפרחים הלשוניים שטעמם מתקתק ואותם צריך להפריד משאר חלקי הפרח. בזכות כמות הפיגמנטים הרבה המצויה בעלי הכותרת הלשוניים ניתן להשתמש בהם לצביעת מאכלים כמו מרקים, פסטה, אורז, חמאה ואף מיני מאפה. בלשון עממית קיבל המעשה הזה את הכינוי 'זעפרן לעניים'. עלי הכותרת עצמם, בגלל מתיקותם מצוינים לקישוט מנות אחרונות וסלטים".

"בכובע נזיר גדול (Tropaeolum majus) גם הפרחים וגם העלים אכילים ובעלי טעם צנוני חזק", ממשיכה גלזמן. "הם משמשים לקישוט ותיבול הסלט, לתיבול חמאות וגבינות ומצוינים לטיבול כריך. מעלי כובע הנזיר ניתן אפילו להכין ממולאים".

סלט פרחוני

3 כוסות עלי חסה שטופים, מיובשים וחתוכים לרצועות

1 כוס פרחי כליל החורש

2 כפות מיץ לימון סחוט

2 כפות שמן זית

אופן ההכנה
מערבבים בעדינות בקערה את החסה והפרחים, סמוך להגשה
מוסיפים את התבלינים, השמן והלימון. מקשטים במספר פרחי כובע הנזיר

חמאת ציפורני חתול

50 גרם חמאה

1 כף צפורן חתול יבשה וטחונה

אופן ההכנה
ממיסים את החמאה במיקרו כדקה, מוסיפים את
כף האבקה ומערבבים היטב עם כף עץ (בשלב זה
גם ניתן להוסיף תבלינים).
מורחים את החמאה על כריכונים או פרוסות קטנות
של בגט.
מעטרים בגבינה לבנה ופרחי בגוניה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

מרק עלי כובע הנזיר

כוס עלים של כובע הנזיר שטופים וחתוכים לרצועות

1 כף שמן זית

1 תפוח אדמה בינוניח חתוך לקוביות

1 כף מיץ לימון

1 בצל קטן קצוץ

3 כוסות מים

מלח, פלפל

2 כפות שמנת לבישול כאופציה

אופן ההכנה
מטגנים בסיר עם השמן את הבצל ועלי כובע הנזיר בעזרת כף עץ. כשהבצל מתחיל להזהיב, מוסיפים את קוביות תפוחי האדמה, מלח פלפל והמים. מבשלים עד להתרככות תפוחי האדמה (כ- 30 דקות). טוחנים בבלנדר ומסננים. מוסיפים את הלימון, מערבבים ומוסיפים
את השמנת. מגישים בתוספת מספר פרחי כובע הנזיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully