וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שירותי בריאות כללית

איתי להט

26.1.2007 / 19:18

מסעדה בריאותית חדשה בנמל תל אביב שמתעקשת לעשות אוכל טעים. ייתכן שזה באמת אפשרי

מי שקורא את מפת האוכל נכונה, לא יכול להתעלם מהכיוון שאליו צועד עולם הגסטרונומיה בשנים האחרונות, אל עבר עתיד בריא יותר, נטול שומני טראנס רוויים, עם כמה שפחות טיגון וללא חמאה כלל. יש אנשים שמכנים את התופעה: "אוכל לא טעים", אלה, מבלי לפגוע בכבודם, הם אנשים שלרוב גם תקועה להם סיגריה בזוית השפה, וחגור להם צמיג שומן במורד הבטן, אבל העובדות בשטח מוכיחות שאפשר אחרת.

מי שניסה ואף הצליח להוכיח בגדול שאוכל טוב ובריא יכול להיות טעים, היה ג'יימי אוליבר בפרויקט השאפתני שלו להחליף את המזון שמוגש בקפיטריות של בתי הספר בלונדון. בבתי הספר בהם הפעיל אוליבר את התוכנית, התוצאות הפתיעו את כל המעורבים: רמת הריכוז של התלמידים עלתה, ציוניהם השתפרו, המוטיבציה עלתה ואיתה ירדו הפרעות הקשב ובסופה של תקופת הסתגלות, העדיפו הילדים את האוכל הטרי והבריא, על זה התעשייתי, המעובד, שבצידו אספקת חטיפים ממכרת.

אצלנו, כמה עגום, תמונת מפעלי האוכל למיניהם, רחוקה מחזונו של אוליבר. כרגיל, אנו חוזרים על הטעויות של הקודמים לנו (אמריקה) ומגישים לילדים בעיקר אוכל תעשייתי. אבל את שורשי השינוי ניתן כבר לראות בדמות אוכל אורגאני הנמכר אפילו על מדפי רשתות המזון, ובמסעדות המפתחות מודעות למגמת הבישול הבריא.

דוגמא למקום שכזה, שנפתח לפני פחות משבוע, היא מסעדת bariba, המגישה מטבח מודרני בריא. המסעדה, שהתמקמה בקומה התחתונה של מתחם הפעילויות ההוליסטי "דרך חיים" בנמל תל אביב, נמנעת באופן עקרוני מטיגון ועושה שימוש בתפריט עם חומרי גלם בעלי ערך תזונתי גבוה.

התפריט הוא פרי שיתוף פעולה בין השף אורן לוקסנבורג (לשעבר סו-שף באורקה), שגיבש אותו בשיתוף עם הדיאטנית הראשית של "שירותי בריאות כללית", אירית פורז. התוצאה: אין טיגון, אין חמאה וגם אין בשר - יש שפע של דגים טריים עשירים באומגה 3, ירקות כתומים העשירים בנוגדי חמצון ופסטות מקמח מלא העשיר בסיבים תזונתיים.

הקונספט הזה חובר למסעדה אותה עצבה בכישרון אוולין טרידמן, בגוונים נקיים של לבן, לילך, חום וירוק רך. באוויר עומד ניחוח של וניל וקינמון ומן החלונות ניבטת גדת הירקון ומאחוריה ארובת רידינג, שכבר לא עולה ממנה שום עשן ערפיחי ונורא, זאת בעקבות המעבר לייצור אנרגיה נקייה בגז. על רקע התפאורה הזאת מגיש לוקסנבורג מנות משובבות עין, טעימות ומאוד בריאות. שתי ראשונות ברוח המקום הן מרק ארטישוק ירושלמי במרקם שהוא דרגה אחת לפני הקטיפתי, מוגש עם פטריות שמפיניון, קרם פרש ושמן כמהין (32 ¤). את אותו חסד לסועד עושה מנה של דלעת צלויה בכתום טרי מבהיק, עם תבשיל קינואה ביוגורט, נענע, גרעיני חמניות ורימונים (36 ¤).

העיקריות אף מעלות את הרף – מנה של פטוצ'יני סלק סגול מקמח מלא, מוגשת יפה כתפרחת. במרכזה זורח חלמון צהוב וחי על מצע לבן של קרם פרש, ומסביב עלי הכותרת הסגולים של הפסטה משובצים בירוק עלי התרד ופלחי אשכולית אדומה, שפזורים במנה במשורה (59 ¤). בפה זה מרענן, בבטן זה קל ואם אין לכם בעיה עם חלמון חי – דבר נפלא לכשעצמו – נכונה לכם פה התענגות הדוניסטית ובריאה. שני מונחים, שעד לא מזמן נחשבו כעמודים בסתירה מוחלטת האחד לשני והיום כבר לא. משתנה עולם הגסטרונומיה, משתנה לטובה.

bariba, בית דרך חיים, שפך הירקון נמל תל-אביב, 6044044-03. ימים א'-ה' 8:30-22:00, יום ו' 8:30-14:00.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully