וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוסר במקום בשר

איתי להט

20.3.2007 / 13:04

עברנו את יום האהבה, יום האם ואת יום המשפחה. צפוי לנו עוד יום אביך, יום מעונן ויום של שרב. היום נחגג היום ללא בשר

היום הוא יום טוב לעצור לרגע ולחשוב על מה שאתם מכניסים לפה, ויש הרבה סיבות טובות לחשוב על כך. שאמרו חכמינו: "אתה מה שאתה אוכל" ואם אתם מה שאתם אוכלים, ואתם גם שייכים לרוב האוכלוסייה שאוכלת בשר, אז היום הוא יום בשבילכם – כי היום הוא "היום הבינלאומי ללא בשר".

המטרה של אירועי "יום ללא בשר", היא להפנות את תשומת הלב ליום אחד אל נושא סבוך וכאוב ושנוי במחלוקת. היום הזה, פונה לציבור בבקשה לנסות ולוותר על בשר לפחות למשך יום אחד, לא משימה בלתי אפשרית. היום קוראים הארגונים לזכויות בעלי חיים, לצמחונות ולטבעונות, לחשוב מחדש על צריכת-היתר של הבשר בעולם המערבי ועל שני נזקים מרכזיים שהיא גורמת: לבריאות הצרכנים ולבעלי-החיים עצמם.

הנה תקציר הנתונים שנאספו עד כה: אכילת כמויות גדולות של בשר, כנהוג בחברה המערבית המודרנית, מגבירה את הסיכון ללקות במחלות הקטלניות ביותר, כגון מחלות לב, לחץ דם גבוה, אוסטיאופורוזיס וסוגים מסוימים של סרטן, ביניהם סרטן המעי הגס וסרטן הערמונית. בשר ממשקים מתועשים מכיל גם שרידי כימיקלים וחומרים אנטיביוטיים, שכמויות גדולות שלהם משמשות להתמודדות עם המחלות האופייניות למשקים אלו. ובל נשכח את הסכנה ללקות בסרטן כתוצאה מבשר חרוך על הגריל. הבחירה בצמחונות יכולה לסייע למנוע מחלות, ומספקת לגוף את כל היסודות הדרושים לבריאות תקינה ולאריכות ימים. עד כאן הקטע הבריאותי ועכשיו מנה של מוסר (לא הדג).

המשק התעשייתי

במהלך העשורים האחרונים עברו משקי החי תיעוש מואץ ששינה את פניהם ללא היכר. בעלי-החיים החלו להיתפס כמכונות והפסיקו לקבל טיפול אישי המזהה מצוקות הדורשות טיפול. היעלמותן של החיות מן העין אפשרה להכניס לשימוש שיטות עבודה יותר ויותר אכזריות. בעלי-החיים צופפו בשטח קטן להחריד, גופם עבר עיוות גנטי חריף, החלו לקצוץ אברים מגופם בצורה המונית (מקורים, קרניים, שיניים, אשכים, זנבות ואוזניים) והחלו להרעיבם או לשבור את עצמותיהם לצורך הגברת הרווחים. השניצל שאנחנו אוכלים לא ניצוד בג'ונגל, הוא נחתך במשחטה תעשייתית מעוף שנכנס עדיין נושם למכונת המריטה, לאחר שהמתין תשוש, מפוחד, וצמא עד מוות במשאית ההובלה במשך שעות רבות. לזה קדם כמובן גם הגידול בתנאים הקשים.

והנה סוגיות מוסריות נוספות הנוגעות לאכילת בשר: אם אנחנו טורפים או יותר נכון כיום אוכלי נבלות, מה זה אומר עלינו כמין? מה זה מלמד על התפתחות החמלה האנושית שלנו? האם אנחנו אכן יכולים לחיות בשלום ושלווה אחד עם השני בעוד אנו זוללים טרף ומטפחים יצר אגרסיבי?

עמותת אנונימוס, שמקיימת את אירועי יום ללא בשר ברחבי הארץ, מנדבת מידע על היקף השחיטה בישראל. גיל סרוסי, מתנדב באנונימוס שארגן את האירוע, מפרט: "בישראל הורגים בכל שנה מעל מאתיים מיליון בעלי חיים רק בשביל לייצר בשר עוף. כל אחד מאיתנו יכול להציל 4,000 בעלי-חיים פשוט על-ידי ההחלטה להפסיק לאכול אותם". רועי גרנט, תזונאי המשתתף באירוע מחזק את ההחלטה לאכול פחות בשר: "אני ממליץ לכל אדם להפחית ככל האפשר את צריכת הבשר, ולהכניס לתפריט כמה שיותר מרכיבים מהצומח. תזונה מאוזנת מהצומח נחשבת כיום לתזונה הבריאה ביותר לגוף האדם, ובעיקר בכל הקשור למניעת מחלות".

רוצים לנסות היום בלי בשר ולא יודעים היכן לאכול? הנה רשימה חלקית (את המלאה ניתן לקבל באתר אנונינמוס ובלינק מטה.

מסעדות טבעוניות

בודהא בורגר - מזנון טבעוני, טעים, בריא ומוסרי
דיזנגוף 75, תל-אביב. טל' 077-7878-792

טעם החיים - טבעונית המתמחה בתחליפי בשר מסויה
בן-יהודה 60, תל-אביב. 03-6203151

בית לבב - מסעדה טבעונית לימודית במעלות
ספינת האדמה, בית לבב, מעלות, טל': אורית 04-9575553

Veggie בר - מזנון טבעוני בלב תל-אביב
סמטה אלמונית 3, תל אביב. טלפון: 03-6297734

העוגות של מאשה - שירות משלוחים טבעוני
בטלפון 052-6842847

מסעדות צמחוניות

וילג' גרין - ירושלמית בריאותית עם מגוון תבשילים וסלטים
רחוב יפו 33 (בית יואל) ירושלים. 6253065-02

משוואשה - חומוסיה גלילית בתל-אביב
פינסקר 40, תל-אביב. 6293796-03

סב קוץ' מילגה - מזנון חופשי הודי
המשביר 22 תל-אביב. טלפון: 03-6813412

חומוס אבו אדהם - מכפר יסיף לתל-אביב
קרליבך 7 תל-אביב.

קפה בירנבאום - אוכל צמחוני ביתי
נחלת בנימין 31 תל-אביב. טלפון 03-5600066

24 רופי - הודית בשאנטי
שוקן 14 תל-אביב. 03-6818066

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully