וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סדר צבאי

איתי להט

24.3.2007 / 23:30

רב נגד אלי אלפסי מבה"ד 6 אחראי שהסדר השנה יהיה לחיילים הרבה יותר טעים. עכשיו הוא מסתער על המטבח כדי לשפר גם את צורת ההגשה

אתם הולכים להישאר חג? לא נורא, רב נגד אלי אלפסי השף הבכיר בבה"ד 6, בו עוברים הטבחים הצבאיים את הכשרתם, מבטיח לחיילי החובה והקבע שהם בידיים טובות. וזאת למה? כי רנ"ג אלפסי הוא האחראי על כל ההכשרות של הנגדים הטבחים בצה"ל, ועל כן מה שישכון לכם בליל הסדר בצלחת, הוא בעקיפין באחריותו. נכון, שרס"ר המטבח המקומי הוא זה שמוציא תחת ידיו את התבשיל, אבל אלפסי הוא הגורו וההשראה לכל הנגדים הטבחים בצה"ל שעברו אצלו קורס.

עם ותק של 20 שנים בתפקיד, אלפסי כבר ראה דבר או שניים כשמדובר באוכל צבאי. הוא התחיל כמו כולם במטבח, אבל הפגין מגע אישי – במלחמת שלום הגליל (ההיא הראשונה) פתח מנת קרב והתקשר לאמא לקבל מתכונים. מאז הוא במטבח הצה"לי, והעצות מאמא הפכו לקורס של נגדי מטבח בכירים באמנות הבישול.

אלפסי (45) הוא בורג חשוב בהיערכות של הצבא לפסח. איך זה קורה? אחרי שבשבוע הבא יערכו במטבחים הצבאיים ניקיונות דקדקניים וביעור חמץ, הם יהפכו לכשרים לפסח עד ראשון בערב, ערב לפני ערבו של חג. או אז מקבלים המטבחים בצה"ל סל אחיד איתו כל מנהל מטבח בונה תפריט בהתאם לכישרונות הפרטיים שלו ולטעמים של החיילים להם הוא מבשל. יחד עם זאת, חלק גדול מהחיילים ייקחו את ההכשרה של אלפסי ואת התפריט שהוא בנה לחג ויוציאו ממנו את המיטב במטבחם.

התפריט

מה בתפריט? "בדגים מגפילטע ועד סלמון ודניס", מנדב אלפסי את המידע. "מנה בשרית של סטייק עם תפו"א. מנת אנטי פסטי בנוסח הלוחם – עם כל צבעי הכומתות בצבע – בטטות, בצל סגול, פלפלים אדומים, תפוחי אדמה ועוד. אני מבטיח שכל הכומתות ייוצגו במנה בגאווה".

גם מקומם של הקינוחים לא נפקד. אלפסי מספר על קינוח של שוקולד נוזלי, הנמזג לכוס חד פעמית. לאחר שהשוקולד מתקשה בקירור מוסרת ממנו עטיפת הפלסטיק ולכוס השוקולד העירומה נמזגים פירות. לא חסרות קלוריות בצה"ל זה בטוח.

"התפריט הוא לא קבוע, אפשר לשחק איתו", מסביר אלפסי. "לכל יחידה יש כשני אחוז מהסל בתלושים והיא יכולה לצ'פר את עצמה בקטנה, להוסיף עוד איזה תבשיל או קינוח".

מה נשתנה הלילה הזה מלפני עשור או שניים? על פי אלפסי חלה תזוזה משמעותית בתפריט החג. "פעם בליל הסדר היה קבוע על השולחן עוף וקרפיון. הבעיה הייתה שרוב החיילים לא נגעו בזה. היום הוכנסו למטבחים גם דגי דניס וסלמון אותם אנחנו משלבים בשפע של מנות. אותו הדבר עם הבשר – פעם היינו מקבלים כל מיני חלקים מהבקר, כל אחד דרש בישול משלו והתייחסות אחרת. היום אנחנו מקבלים נתחים מובחרים של כתף בקר מספר 4 ו- 6, זה גם בשר יותר איכותי וגם קל לנו יותר לבשל אותו. גם הסלטים התקדמו והיום תמצא בבסיסים אנטי פסטי, סלטים מוקפצים, כל מה שמסעדות אזרחיות מגישות, יש גם בצבא היום".

יש דבר אחד שאלפסי רוצה לראות משתנה – את צורת ההגשה. "אני רוצה שחיילים יקבלו כלים נאים יותר, שהפרודוקטים באוכל יוגשו באופן מעוצב יותר ובכלים מתאימים. נדמה לי שזה עוזר לפתוח את התיאבון ואנחנו כאן הרי להאכיל חיילים". ומה עם לשפר את מנות הקרב? זה כבר לא ממש מפריע לאלפסי שטוען בתוקף יחד עם דובר צה"ל, שהמנות שודרגו ממש לאחרונה. אם פוקדים אתכם געגועים למטבח הצבאי, הנה מתכון לחג מבית מדרשו של אלפסי.

פרגית/חזה עוף בתפוזים

מנה לחמישה לוחמים ממטבחו של רנ"ג אלפסי

מצרכים
800 גרם חזה עוף או פרגית
חצי כוס סוכר חום
בין 3-4 תפוזים סחוטים למיץ
כף וחצי של רוטב צ'ילי מתוק
שמן זית

אופן הכנה
מנקים, חותכים ומסרים את העוף למנות.

מחממים במחבת גדולה 3 כפות של שמן זית, מוסיפים את העופות ומטגנים בין 3-4 דקות מכל צד. מוציאים מהמחבת ומניחים בתבנית, מנמיכים את הלהבה ושופכים את הסוכר לתוך המחבת. ממשיכים לחמם עד שיהפוך קצת לקרמל.

מוסיפים את מיץ התפוזים, מביאים לרתיחה של כ-10 דק' עד שכל הסוכר נמס ומוסיפים לכלי את הצ'ילי (ניתן גם רוטב סויה).

לאחר מכן, ניתן ליצוק את הרוטב לתוך התבנית עם הבשר ולהכניס לתנור (200 מעלות) למשך 12 דק' או להחזיר את הבשר למחבת למשך 12 דק'.

ממולץ להגיש עם פשטידות מקמח מצה ותפו"א או פירה בשני צבעים (בטטה ותפו"א). לגיוון המנה, אפשר להגיש אותה עם ריבת תפוזים או ריבת לימון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully