וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על המצה לבדה

רועי ירושלמי

1.4.2007 / 9:45

כמעט לכל סוגי החמץ נמצאו כבר תחליפים. הבעיה הקריטית של החג עולה כמו תמיד באזור הקינוחים. שלוש הצעות לקינוחים כשרים המבוססים על מצה

עובדה ידועה היא שמצות הן לא חומר גלם אידאלי, בלשון המעטה, למתכונים מורכבים מדי, לא כל שכן בעלי ייחוד ושארם. הבצק הפריך, שדורש בלעדיות גמורה במטבח למשך שבוע שלם, מקשה על שימושים חלופיים בשל תכונותיו.

מלבד הקנעיידלך המסורתיים, החביתייה המתבקשת ומריחת השוקולד לקינוח, קשה להעלות על הדעת מתכוני-חג ראויים, המגלמים בתוכם קמח-מצות בכלל ומצות מוכנות בפרט. ובכל זאת, חג הפסח הבא עלינו לטובה מחייב את שומרי הכשרות להסכין עם המצב ולמצוא פתרונות יחודיים על מנת להמתיק את הגזירה.

ננסה לתת למצות האלו, גזירה שמימית במלוא מובן המילה, את מעט הכבוד שהן ראויות להן, ולהפיק מהמצב הנתון את המיטב באמצעות שלושה מתכוני-קינוחים בדרגת קושי מתגברת, מהכבד אל הקל. מתכון אחד מהווה חלופה חביבה של פרנץ טוסט. רצפט אחר מחזיר את עטרת ה-"תפופאי" הזכור לטובה מה-"בורגר-ראנץ' " ליושנה ואילו האחרון מהווה שדרוג רציני לעוגת האגוזים הכשרה לפסח והנדושה. על אף השוני, כל המתכונים משלבים בסופו של דבר קצת מצות עם לא-מעט סוכר ועושים הרבה טוב על הלב. נסו ותהנו.

מצה - ב??ר?ד עם תמרים ושקדים

מתכון של ארז קומורבסקי (לחם ארז)

מרכיבים:
1 מצה מפוררת לחתיכות קטנות
1 ביצה
1/3 כוס חלב
3 תמרים קלופים ומגולענים חתוכים לקוביות קטנות
1 כף שקדים קלויים וטחונים
1 כפית סוכר חום
2 כפות סילאן תמרים
3 יח' תותים שטופים ופרוסים
40 גרם חמאה
3 כפות שמן

אופן ההכנה:
בתוך קערה מערבבים ביצה, חלב וסוכר. מכניסים פנימה את המצה המפוררת, השקדים והתמרים. ממיסים חמאה במחבת ומטגנים את תערובת המצות. כשהמנה מוכנה, מניחים על צלחת שטוחה, יוצקים את רוטב הסילאן ומעטרים בתותים.

שטרודל מצות

כרוכיות תפוחים וקינמון כשרות לפסח - מתכון של פסקל פרץ-רובין

מרכיבים (4 מנות):
4 מצות
5 תפוחי-עץ מזן "גרנד סמיט"
1/2 כוס סוכר
1/2 כפית קינמון
1/2 כוס אגוזים קצוצים
מרגרינה

לציפוי:
סירופ שוקולד

אופן ההכנה:
משרים את המצות במים כ-2 דקות. מניחים את המצות לייבוש, על מגבת, ל-10 דקות נוספות, כאשר בזמן הייבוש יש לשמור שלא לפורר את המצות ולשמור עליהן שלמות.

מקלפים ומגלענים את תפוחי העץ ולאחר מכן מגררים בפומפיה. סוחטים היטב ומערבבים בקערה עם הסוכר, הקינמון והאגוזים.
מניחים על צלע אחת של כל אחת מהמצות 2-3 כפות מהתערובת, מגלגלים ומהדקים. משמנים תבנית אפייה ואת הכרוכיות. אופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות 30 דקות, מצננים ומעטרים בסירופ שוקולד. בעת ההגשה ניתן להוסיף כדורי גלידה לצד כל מנה.

עוגת אגוזים חגיגית

מתכון של פסקל פרץ-רובין

עוגה גדולה ומרשימה, המתאימה כקינוח ראוי במיוחד לערב ליל הסדר. לא להבהל ממספר הביצים הרב – פרץ-רובין מבטיחה כי יש תמורה לאגרה.

מרכיבים (עבור תבנית אפייה קפיצית, בקוטר 28 ס"מ) :
9 ביצים מופרדות
4 כפות קמח מצות
4 כפות קמח תפוחי-אדמה
1 כוס סוכר
3/4 כוס אגוזים טחונים
100 ג' שוקולד מריר, קצוץ/מגורר
4 כפות ברנדי
1 כף תמצית וניל
מיץ וקליפה מגוררת מלימון אחד

לציפוי:
1 מיכל שמנת מתוקה
3 כפות אבקת סוכר

לעיטור:
4 כפות אבקת קקאו
50 ג' חמאה/מרגרינה
1/2 כוס סוכר
1 כף מים
1 כף רום
3 כפות שקדים קצוצים

אופן ההכנה:
מקציפים את החלמונים ומוסיפים לקערה בהדרגה ברנדי, שמן, מיץ לימון, אבקת וניל ורבע מכוס הסוכר. לאחר שנתקבלה בלילה סמיכה ובהירה, מקציפים בקערה נפרדת את החלבונים ושאר הסוכר לקצף יציב. מקפלים את הבלילה לקצף. בקערה נוספת מערבבים את האגוזים יחד עם השוקולד, קמח תפוחי-האדמה ו-3 כפות קמח המצות ומוסיפים לאחר מכן לקערת הבלילה. מפזרים כף קמח מצות נוספת בתבנית-קפיצית ויוצקים מעל את הבלילה. מכניסים לתנור שחומם מראש לחום בינוני (180 מעלות) ל-30 דקות.

לאחר שהעוגה צוננה, מקציפים במערבל את אבקת הסוכר והשמנת עד לקבלת קצפת יציבה. מסירים את התבנית ומצפים את חלקיה הגלויים של העוגה.

הכנת העיטור:
מבשלים תוך כדי ערבוב את כל המרכיבים (מלבד השקדים הקצוצים) על אש נמוכה עד לרתיחה. מצננים היטב ומזליפים על ציפוי הקצפת. לבסוף מפזרים שקדים קצוצים ושומרים בקירור עד להגשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully