וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלופים במיחזור: כך תהפכו את שאריות החג לארוחה נפלאה

איתי להט

3.4.2007 / 20:13

מה עושים עם המזון שנשאר ביום שאחרי? כמה זמן הוא יכול להחזיק מעמד במקרר?

פסח הוא לא רק חג של אוכל וחירות, כשמדובר בארוחת הצהריים הבלתי מחייבת של יום החג עצמו, הוא גם עושה הרבה כבוד למחזור של שאריות האוכל.

את המנהג הזה לא אנחנו המצאנו, כל העולם אוכל שאריות וממחזר אוכל בן יום עד מספר ימים. העצלנות במטבח, או כפי שהציבור הפרקטי יכנה אותה – היעילות – היא חלק בלתי נפרד מכל תרבות קולינארית שמכבדת את עצמה. כי הרי גם טבחים ובשלניות צריכים לנוח וכשתקופות קשות של עוני מתדפקות על המזווה, היצירתיות היא מקור בלתי נדלה לחלק מהמנות הטעימות בעולם. שעל זה אמרו לא מעט לשונות: תבשיל בין יום טעים מזה שיצא הרגע מהסיר.

האיטלקים אלופים במחזור אוכל. לסלט הפנצנלה, סלט הלחם האיטלקי המפורסם שעושה שימוש בלחם משלשום, יש מקום של כבוד בקולינאריה האיטלקית. בעידן של לחם ארוז ופרוס בשקיות ניילון, שיודע לשרוד במקרר שבועיים בלי להעלות בדל עובש, הסלט הזה הולך ומאבד מתהילתו. אבל כל מי שביקר בטוסקנה, יודע איזה תפקיד חשוב ממלאת המאפייה הכפרית וגם יודע שללחמים בניילון אין מקום במזווה האיטלקי. תפקידה של פנצנלה טובה הוא לאושש את הלחם מיבשושיותו עם מיצי סלט שניגרים מבצל סגול, עגבניות, זיתים, שפע של שמן זית ובלסמי.

גם ריזוטו בן כמה ימים לא ימצא את עצמו בפח אצל המאמא האיטלקייה. כדורי סופלי, או ארנצ'יני, גרסת הכופתאות האיטלקית מריזוטו בן כמה ימים, שקיבל חיים חדשים בעזרת שפע של גבינת מוצרלה, ביצים ושמן טיגון עמוק.

ומה במקרר

זאת גם הזדמנות טובה להזכיר כמה זמן אוכל מבושל או טרי יכול לשבת במקרר. את העבודה הזאת עשו במחלקת מנהל בטיחות המזון האמריקאי, שמעדכן מידי פעם את הנתונים, אבל התמצית נשארת זהה.

נשאר לכם מרק עוף מהחג? שמרו אותו לא יותר מיום יומיים במקרר. אם מדובר בגרסה הלא בשרית של מרק חג, אפשר גם ליהנות ממנו עד 4 ימים לאחר ההכנה. ככלל, בשרים במקרר לא יותר מיומיים, לכל היותר שלושה במקרה שהם טריים וממתינים במרינדה לגריל שיגאל אותם מהקור. כלל אצבע גורס שעוף הוא רגיש יותר, בעוד בשר בקר יחזיק 3-4 ימים, עוף ישרוד יומיים באופן בטוח. יש לא מעט אנשים שימתחו את זמן ההמתנה של עוף במקרר, זה אפשרי אם כי התוצאות עלולות להיות מרושעות.

שניצל למשל, יכול לשרוד 4 ימים בקירור, בעוד עם עוף ברוטב לא רצוי להתעסק יותר מיומיים. כשמדובר בדגים ובגפילטע, נדרשת אותה הרגישות של העוף: 3-4 ימים במקרה שהדג בושל, ועד יומיים במקרר עם מדובר בנתח טרי.

תבשילים נטולי בשר למיניהם, יכולים אפילו לשרוד שבוע. אורז למשל הוא אלוף ההישרדות במקרר ואם משתעממים ממנו, אפשר בקלות להכין פשטידת אורז טעימה. קבלו מתכון.

פשטידת אורז ואפונה

מצרכים
2 ספלי שאריות אורז מלא מבושל
300 גרם אפונה קפואה מבושלת ומסוננת
1 1/2 כוסות יוגורט דל שומן
כוס גבעולי סלרי חתוכים
רבע כוס בצל קצוץ
כפית אבקת קארי
2 כפיות רוטב סויה
2 כפות גבינת פרמזן
חלבון ביצה טרוף

אופן ההכנה
מחממים תנור ל-180 מעלות ומשמנים קלות תבנית טפלון.

מערבבים היטב את כל החומרים, יוצקים את התערובת לתבנית ואופים במשך 25-30 דקות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully