וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שורש מסתורין

איתי להט

30.4.2007 / 15:54

מידי שנה חוזר הפארסניפ למשך תקופה קצרה מאוד למדפים. רוצו לקנות אותו. יש גם מתכונים

סוף אפריל ותחילת מאי, מסמלים את הגעתו של ירק לא פופולארי במיוחד ועלום יחסית אל מדפי השווקים ובסטות הירקן, לתקופה מוגבלת של שלושה חודשים בלבד. ירק המסתורין שלנו הוא לא אחר מאשר הפארסניפ, ירק שורש אותו מכנים יוצאי מזרח אירופה בשם "פסטרנק".

הפארסניפ הוא ירק שורש מתקתק דמוי גזר לבן או שורש פטרוזיליה מעובה בעל מרקם סיבי. הוא מכיל כמויות גבוהות של ויטמין סי, אשלגן וחומצה פולית. הוא מתאים למגוון של שימושים בבישול, אפייה, מאכלי קדירה על בסיס בשר או עוף, הכנת צ'יפסים או פירה. כמו כן אפשר לשלב אותו במרק ואף להכין ממנו ריבה. יתרון נוסף שלו הם חיי המדף הארוכים - הוא נשמר היטב במקרר באריזת פלסטיק עד לתקופה של שבועיים.

בעיקר ליצוא אך אפשר למצוא ברשתות השיווק הגודולות

הפארסניפ הישראלי, גדל באופן בלעדי בקיבוצי חבל מעון בנגב המערבי. מנהל השיווק של מפעלי חבל מעון, חיים בן ארי, חושף את העובדה שציבור חובבי הפארסניפ הולך וגדל בהתמדה בישראל. השנה למשל יגיע היבול המקומי ל-600 טון. מרבית התוצרת אמנם מיוצאת לבריטניה ולאירלנד, אך חלקה נמכר בישראל בעיקר ברשתות השיווק הגדולות.

מחפשים היכרות עם הירק המגוון הזה? הנה כמה מתכונים באדיבות השף שלום שטרית.

פארסניפ וירקות מזוגגים וצלויים בתנור

מצרכים:

8 פארסניפ בינוניים קלופים
8 גזרים בינוניים קלופים
15 יחידות דלעת (קוביות גדולות ומוארכות)
¼ כפית מלח
3 כפות שמן זית
¼ כוס סוכר דממרה (חום בהיר)
2 כפות טימין קצוצה
2 כפות פטרוזיליה קצוצה
פלפל שחור טחון גס.

אופן ההכנה:

לחמם תנור ל-180 מעלות.
חותכים את הגזר ואת הפארסניפ לקוביות מוארכות.

חולטים את הפארסניפ ואת הגזר בסיר מים רותחים במשך כ-4 דקות ומסננים. מכניסים את הפארסניפ ואת הגזר לקערה שטוחה המתאימה לאפיה ומוסיפים פטרוזיליה, מלח, פלפל שחור, טימין ושמן זית. מערבבים היטב ומכסים בנייר אלומיניום.

מכניסים לתנור ל-30 דקות. מוציאים את הקערה ומוסיפים את הדלעת. מערבבים, מכסים ומחזירים לתנור ל- 20 דקות נוספות. מוציאים מהתנור ומחממים אותו ל-230 מעלות. מוסיפים את הסוכר לירקות ומערבבים היטב.

מכניסים לתנור ללא כיסוי ל-20 דקות בערך, או עד להתרככות הירקות. אפשרויות נוספות: 1. בשלב האחרון של האפייה ניתן להוסיף, במקום סוכר, 4 שיני שום, 2 כפות בלסמי, ענף רוזמרין,ו- 2 ענפי טימין, ולהכניס לתנור. כאשר הירקות התרככו מוסיפים 2 קוביות חמאה ואופים 2 דקות נוספות. מפזרים מעט מלח גס ומגישים.
2. לנוסח סיני: בשלב האחרון של האפייה מורידים את כמות הסוכר לכף אחת, מוסיפים 2 כפות סויה, 2 שיני שום קצוצות, 1 ס"מ ג'ינג'ר קצוץ דק, ו- 2 כפות בצל ירוק קצוץ דק. מערבבים ומפזרים על הירקות. כאשר הירקות רכים מוציאים מהתנור ומזלפים מעט שמן שומשום.

מוס פארסניפ

מצרכים:
4 יחידות פארסניפ קלופים וחתוכים לקוביות
½ ליטר מים
150 גרם סוכר למוס
100 גרם סוכר(נוספים)
125 גרם גבינת מסקרפונה
3 חלמונים
1 שמנת להקצפה
2 דפי ג'לטין או 10 גרם אבקת ג'לטין
קקאו לקישוט

אופן ההכנה:
מחית: מבשלים את הפארסניפ במים ובסוכר עד לריכוך. מועכים ומעבירים דרך מסננת.

מוס: מקציפים בקערה את החלמונים עם סוכר עד להלבנתם. מוסיפים 125 גרם ממחית הפארסניפ, וגבינת מסקרפונה ומערבבים עד לקבלת מחית הומוגנית. מקציפים את השמנת ומקפלים לתערובת הפארסניפ. מכניסים דפי ג'לטין למים קרים. במקביל לוקחים מעט מהתערובת לסיר קטן ומחממים תוך כדי ערבוב מתמיד. עם התחממות התערובת סוחטים את דפי הג'לטין ומכניסים לסיר. בוחשים היטב לתערובת אחידה ומערבבים עם המוס. אפשר למזוג את התערובת לצלחות אישיות או להגיש בקערת פירקס גדולה. לפני ההגשה מפזרים קקאו. אם רוצים מנה פרווה שמים 250 גרם ממחית הפארסניפ במקום גבינה, וכן שמנת פרווה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully