וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גן עדן לטבעונים

נגה משל

6.6.2007 / 0:26

נגה משל עזבה את תל אביב מזמן והיא עדיין מתרגשת כל פעם כשהיא מוצאת קפה פריפריאלי ראוי. בטח אחד טבעוני. שמבלה למשל

כשאת מתיישבת בבית קפה ממוצע בתל אביב את יודעת לרוב מה יש בתפריט: כמה נשנושים בסיסיים, כריכים בלחם טעים, סלטים ומתוקים חביבים. לא כך כשיוצאים לפריפריה. ברור שיש בתי קפה מנצחים גם ביישובי הספר, כזה הוא למשל 'נדב קינוחים' ברמת ישי - אבל (ותסלחו לי על ההכללה), בדרך כלל מדובר בבתי קפה עם תפריט מביך שלא עודכן משנות ה-80. לצערי, גיליתי שמחוץ לעיר (ונשים לרגע בצד את אזור השרון) בתי קפה עדיין מעזים לקרוא לעצמם 'בית קפה איטלקי' ולהגיש הפוך בטעם שבא לבכות.

והנה מגיע שמבלה בפרדס חנה ומחרב לי את התיאוריה. בית הקפה ממוקם בפינה אסטרטגית במרכז המושבה ועל רקע הרחוב הראשי שלה, העיצוב העכשווי בהחלט תופס את העין ומזמין. גולת הכותרת היא לא המנורות החביבות מעל הבר או פינת הזו?לה שמעודדת התמרחות אחרי האוכל, אלא התפריט. ב"שמבלה" יודעים שקינואה זה (עדיין) א?ין ומגישים למשל, מנה מצוינת של קינואה עם ירקות שורש בתנור (34 ש"ח) או ירקות ירוקים במחבת חלוטים קלות על מצע אטריות צלופן. אפילו הסלט הירוק (33 ¤) מדיף ניחוח מקוריות עם סלרי, נבטים, ותפוחי עץ במקום עוד ערימת עלי בייבי בווינגרט.

הדלק הכי טוב לגוף

אם החיך שלכם חקרני והגוף צמא למשהו בריא, כדאי לעזוב בצד את סלט שמבלגן (סלט מוצלח שופע ירק עם גבינת רוקפור ואגוזים – 38 ש"ח) ולדלג בקלילות לתפריט ה-RAW שבו תמצאו כ-7 מנות של אוכל חי וטרי שלא עבר שום תהליך בישול או אפייה. השמועה אומרת שככה הכי בריא לאכול וכדאי לוותר אפילו על לחם שעובר אפייה, גם אם הוא מחיטה מלאה מונבטת אורגנית שלוקטה באישון ליל אחרי המלקוש.

ניצן מוסרי, בעל המקום, התגלגל מניו יורק לפרדס חנה. אחרי טיול בעולם ושיטוט במטבחים מקומיים הוא הפך לצמחוני וחשב שהוא אוכל בריא. כשחזר לארץ החל להתעניין ברפואה הוליסטית ונטורפותיה וכמו בכל הסיפורים על גילוי והארה פגש מדקר יפני שנתן לו ספר חשוב על השפעת המזון על הגוף שלנו. כך נסללה לה דרך חיים של אוכל טבעוני חי, כי לפי מוסרי: "הגוף שלנו הוא אורגניזם חי שזקוק לדלק הכי טוב שיש". מוסרי מסביר שאוכל חי הוא כזה שמותר לחממו רק עד 30 מעלות, "מעל הטמפרטורה הזו האנזימים והוויטמינים נהרסים".

בין המנות בתפריט החי מומלץ לנסות את הסלאפה (37 ¤) – גזר, סלרי, גמבה עגבניות שרי וזיתים קצוצים על עלי חסה פריכים בתוספת ממרח אגוזים וכוסברה, את בורגר האגוזים (44 ¤) – אגוזי מלך, שקדים, זרעים, פטריות בסויה וירקות - טחונים ומיובשים יחד לקציצות או את הסופי-רול (ירקות בממרח אגוזים עטופים בנורי ומוגשים עם סויה וווסאבי - 28/52 ש"ח) אם יש בכם חיבה לטכניקת הגלגול האצתית.

תרצו ללכת עד הקינוח עם התורה החיה? תוכלו להמתיק את הסוף בעוגת קשיו או בננה (ללא אפייה, קמח, ביצים וסוכר כמובן) על בסיס תמרים ואגוזי מלך ובשילוב ממרח קשיו וקוקוס. נחמד, לא מפיל. אני מודה שבשלב מסוים ממרחי האגוזים בצבעם הבז' הלא מאוד פוטוגני, עוררו בי אסוציאציה לחרוסת (בטעם) או לטונה (בצבע) והתחשק לי יותר סופלה שוקולד (26 ¤) ולעזאזל עם הבריאות.

מיקרוגל? לא אצלנו

מוסרי מאמין שהאוכל החי יכול לרפא כל מחלה וגם את הכדור ורוצה להפיץ את זה ברבים. מבחינתו "שמבלה" היא צעד ראשון בדרך לחווה הוליסטית ועד אז הוא דואג שגם התפריט הרגיל יזכה לטיפול נאות ללא מיקרוגל ותוספים מעובדים, אם כי הוא לא אורגני.

בכל זאת יש במקום כמה מנות טעונות שיפור. מנת ה"סי סניור", למשל, הגיעה עם שעועית לבנה במקום אדומה ובמקום לבעבע ברוטב אדום ועסיסי נטתה ליבשושיות. קורה, אם כי אני נוטה לסלוח פחות לתוספת הגוואקמולה שהגיעה בפורמט לא גוואקמולי של ריבועי אבוקדו בוסר בלתי אכילים.

השירות במקום ידידותי ולא רשמי ("אני יושב בחוץ אם אתם צריכים אותי"), וגם אם בהזדמנות אחרת הוגשו העיקריות והראשונות בסימולטניות. לי זה לא ממש הפריע. אולי יש לי ציפיות נמוכות מדי מהפריפריה, אבל יחד עם הכריות הצבעוניות – תזכורת לסיני או להודו - זה אפילו הולם את האופי של פרדס חנה-כרכור שנוטה להיות אמנותית ורוחניקית. אהה, כן וההפוך - באמת הפוך.

"שמבלה", המעלה 34 פרדס חנה. פתוח: א'-ה': 08:30-23:00, ו': 08:00-16:00. טל': 04-6370815. יש עסקיות ובימי שלישי הופעות ג'ז ובלוז. אפשרות לאירועים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully