וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם אני רוצה לחיות נכון

תמר ביאליק

22.8.2007 / 6:18

הפעם בקריאת ביאליק שני ספרי בישול בריאותיים האחד סוגד למדד הגליקמי והשני מיועד להורים אובדי עצות שמחפשים מתכונים לתינוקות מאושרים

לכל הסופרים הכפייתיים

מי שחשב (למה להתחסד, חשבה) שהוא השתלט על עולמן המתעתע של הקלוריות וסופר במרץ כל מה שהוא מכניס לפה ומוציא בספינינג, מוזמן בספר החדש "בישול רב-אנרגיה" להתוודע לגישה נוספת: מדד גליקמי (מ"ג). מתברר שמדובר בדירוג מדעי של מזונות המבוסס על השפעתם המיידית על רמת הסוכרים בדם. מזונות המתפרקים במהירות בתהליך העיכול הם בעלי מדד גליקמי גבוה ואלו המתפרקים באיטיות הם בעלי מ"ג נמוך. המחברת , רייצ'ל אן היל, מומחית לתזונה ולכושר גופני, מדרגת רבים מהמזונות הפופלריים לפי מדד זה ומגישה מתכונים מעוררי תיאבון המבוססים על גישה זו.

אין לי מושג אם זה עובד או לא, מהסיבה הפשוטה שלא ניסיתי לחיות כך לאורך זמן, אבל על פניו זה נשמע פשוט, הגיוני וישים בהחלט. המתכונים המוצעים בספר אמנם מאוד בריטיים וזרים לחיך הישראלי – קדגרי לארוחת בוקר ופודינג לחם לקינוח למשל, הם לחלוטין נטולי הקשר תרבותי-קולינרי עבור מי שחי בארץ, ולרובנו ארוחת ערב של אורז עם שעועית לבנה ושרימפס לא בדיוק נכנסת לרובריקה של ארוחה פשוטה ומהירה. אבל לא נהיה קטנוניים כי ככה זה עם ספרים מתורגמים ולמרות שלגלגל פיתה או טורטיה עם עוף וחומוס אנחנו יודעים לבד.

בסך הכל המתכונים ברובם באמת פשוטים ולא מכבידים – לא בהכנה ולא באכילה, הם מחולקים בצורה נוחה לארוחות בוקר, חטיפים וארוחות ביניים, ארוחות מהירות לצהריים ולערב, אירוח ומנות קינוח (רק חבל שהאינדקס לא נוח). לכל מתכון נלווה מידע תזונתי רלוונטי ויש גם טיפים טובים. הצילומים יפים ומפתים, ואם זו גם "הדרך הקלה לרדת במשקל, להרגיש נפלא ולהישאר בריאים לתמיד" אז בכלל מה לנו כי נלין.

מתוך הספר:

סלט שרימפס ומנגו

שרימפס הם מקור מצוין לוויטמין B12, החיוני ליצירת תאי דם ועצב. הם גם מספקים סלניום, שיכול לסייע בהגנה מפני מחלות לב וסרטן. סלט זה הוא ארוחת ערב קלה וטעימה, והוא נהדר גם כמנת ברביקיו.

מידע תזונתי
ק"ק: 167
שומן: 5.5 גרם (0.8 גרם שומן רווי)
חלבון: 14 גרם
פחמימות: 16.5 גרם

חומרים:
20 שרימפס גדולים, לא מבושלים
1 כף זרעי שומשום
1 כף כוסברה טרייה, קצוצה
משרה:
חתיכת זנגביל טרי באורך 2.5 ס"מ, מקולפת ומגוררת
2-1 פלפלי צ'ילי אדומים, ללא גרעינים וקצוצים
4 כפות מיץ ליים סחוט טרי
1 כף שמן זית?
2 כפות רוטב סויה קל
! כפית סוכר חום
2-1 שיני שום, כתושות

סלט מנגו:
100 גרם כרוב סיני, מגורר
1 מנגו גדול ובשל, מקולף, ללא הגלעין וקצוץ
75 גרם נבטים
1 מלפפון בינוני, קצוץ
1 פלפל אדום, ללא גרעינים ופרוס דק
1 צרור בצלצלים, קצוצים
שמן זית, לזילוף
פלפל שחור טחון טרי
4 מנות

זמן הכנה: 15 דקות
מקלפים את השרימפס, ובמידת הצורך, מסלקים את הווריד השחור והדק העובר לאורך הגב. שוטפים את השרימפס ומנגבים בטפיחות במגבת נייר. מניחים בכלי שטוח.

להכנת המשרה, שמים בקערה את הזנגביל, פלפלי הצ'ילי, מיץ הליים, השמן, רוטב הסויה, הסוכר והשום ומערבבים היטב. שופכים את המשרה על השרימפס, מערבבים ומכסים. מניחים במקרר למשך 30-15 דקות.

בינתיים, מכינים את הסלט. מכניסים את הכרוב והמנגו לקערת הגשה. מוסיפים את הנבטים, המלפפון, הפלפל האדום, הבצלצלים והפלפל השחור, לפי הטעם. מערבבים היטב ושומרים בצד.

מסננים את השרימפס, אך שומרים על המשרה. מחממים מחבת טפלון או ווק, מוסיפים את השרימפס ומבשלים אותם, תוך ערבוב לעתים קרובות, במשך 3-2 דקות, או עד שהם נעשים ורודים. מוסיפים לסלט המנגו.

שופכים את המשרה לסיר קטן. מביאים לרתיחה ומרתיחים במשך 2 דקות. יוצקים את המשרה על הסלט ומערבבים קלות. בוזקים את השומשום והכוסברה ומגישים מיד.

גיוון: מחליפים את השרימפס בדג שד הים. חותכים ומוציאים מן הדג את העצם המרכזית ומסלקים את כל העור. חותכים לחתיכות קטנות ומשרים כמצוין למעלה. מבשלים כמצוין למעלה במשך 5-4 דקות. מוסיפים לדג כמה שרימפס קלופים ומבושלים, ב-2 הדקות האחרונות של הבישול, אם רוצים.

'בישול רב-אנרגיה - מתכונים בעלי מדד גליקמי נמוך לירידה במשקל, לבריאות ולחיוניות'. מאת רייצ'ל אן היל, צילום: ניקי דואי, מאנגלית: עליזה ספקטור. הוצאת כנרת. 69 שקל

שהילד יגדל כמו שצריך, חמסה חמסה

כל הורה צעיר (למה להתחסד, כל אמא צעירה) מכירה את הרגע המכונן הזה, בו התינוק עובר למזון מוצק. אחרי שהכל היה פשוט ונוח וברור כל כך: ציצי או תחליף וזהו, פתאום צריך לחשוף את התינוק ואת אמו לעולם שלם של טעמים, מעוכים, קצוצים ומרוסקים. פתאום אנחנו עומדות תוהות ובוהות מול המקרר ומייגעות את מוחנו העייף: מה אפשר עוד להכין מבטטה מרוסקת וקצת עוף מכובס כדי שיהיה טעים, כדי הפשוש יגדל כמו שצריך, שהמוח שלו יתפתח היטב, חמסה חמסה חמסה שהוא יהיה בריא וגבוה ויפה וחכם ומהנדס, או שפשוט יכניס משהו סוף סוף לפה.

לא תמיד זה הולך ולפעמים זה נגמר בזה שהילד אוכל רק במבות וגלידה וויטמנצ'יק ואז בהתקף של ייסורי מצפון הולכים ורוכשים בהמון כסף אוכל בריא כמו דוחן ונבטוטים, מגיעים הביתה ולא ממש יודעים מה לעשות עם זה. אבל האמת היא שרעיונות איך להגיש אוכל שהוא גם טעים וגם בריא, הם תמיד מצרך מבוקש. אמנם אפשר למצוא מתכונים כאלו בשפע באינטרנט, אבל גם הספר הצנוע "לאכול נכון מהרגע הראשון", עונה על צורך זה ומציע אסופת מתכונים פשוטים מאוד ובריאים לתינוקות החל מגיל חצי שנה ועד שנה וחצי ומעלה (המתכונים מסודרים לפי גילאים).

"האני מאמין" של המחברות פשוט, נכון ומדבר אל הלב. המתכונים מבוססים על מוצרים זמינים, טבעיים ובריאים ואינם דורשים השקעה גדולה. בשורה קולינרית גדולה לא תמצאו פה וזה גם לא המקום לחפש. הורים שניחנו באוריינטציה בשלנית לא זקוקים לספר כדי שילמד אותם למעוך אפונה לפירה, להכין ספגטי בולונז או לערבל בבלנדר יוגורט עם פרי טרי, ורוב המתכונים בספר הם פחות או יותר על הסקאלה הזו, אבל למי שממש עומד אובד עצות מול הכיריים ורוצה להעניק לאוצרון שלו אוכל טוב ובריא – זה עשוי להתגלות כספר שימושי למדי, אמנם נטול תואר והדר, עם איורים לא מזמינים וגרפיקה דלה, אך מסודר ונוח ונותן רעיונות חביבים, טיפים מצוינים ומידע תזונתי מעשיר ומחכים.

מתוך הספר:

עוגיות סבתא

1 ורבע כוסות קמח חיטה מלאה
1 ורבע כוסות קמח כוסמין
4 כפות סילאן טבעי
2 כפות סוכר חום
25 גרם חמאת עיזים או רגילה
רבע כוס שמן קנולה או איזו 4
1 ביצה

אופן ההכנה:
- להעביר לקערה את כל החומרים, לערבב וללוש ביד לבצק אחיד

- ליצור עוגיות בצורות שונות בעזרת תבניות ליצירת עוגות או ליצור עיגולים ולשטוח אותם

- להניח בתבנית על גבי נייר אפייה ולאפות בתנור, שחומם מראש ל180 מעלות במשך 15 דקות

'לאכול נכון מהרגע הראשון' מאת הילה נווה ויפה פרנקל, עריכה: ענת ישראלי, עיצוב: רועי יהודה. הוצאת קווים. מחיר: 75 שקל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully