וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וואי וואי, כמה אוכל נשאר

רחל אינגבר

14.9.2007 / 10:42

במקום להגיד את המשפט הזה בסוף הארוחה ולזרוק שאריות אפשר לתרום למי שאין לו. יש עמותות שיאספו שאריות ישר מביתכם וכולן מחפשות עוד מתנדבים

כמו בכל חג ישראלי, גם בראש השנה כולם מבשלים, והרבה. לכל עדה מאכלים משלה, אבל משפטים נצחיים כמו "נו תאכל, תאכל" ו"למי בישלתי את כל זה" או "מה אני אעשה אח"כ עם כל האוכל הזה" מאחדים את כל קיבוץ הגלויות.

אז מסתבר שיש מה לעשות, גם עם אוכל שכבר בושל ופשוט לא נאכל. יש אלטרנטיבה ראויה לאוכל שהרבה פעמים נזרק לשווא, בין אם מבתים פרטיים ובין אם ממסעדות, חדרי אוכל ואולמות ארועים.

עמותות ובתי אוכל לנזקקים ברחבי הארץ ישמחו להוסיף למאגר שלהם מנות חמות מכל מי שיש לו נגיעה למזון – יחידים, מסעדות, קייטרינג ובתי עסק. הנה כמה גורמים שישמחו אם תפנו אליהם בשלהי החג ובכל יום אחר בשנה.

"מזון לחיים"

כבר 5 שנים שמתוך 4 סניפים בת"א, פ"ת, י-ם וחיפה יוצאת מכן פעילות שתומכת ב-1100 עד 1500 משפחות (בתקופת החגים). מעבר לחלוקת סלי מזון יבש, מחלקת העמותה מנות מבושלות באמצעות מתנדב קבוע, שמגיע אחת לשבוע לאנשים שהופנו ע"י לשכת הרווחה, ומסיבות שונות לא מסוגלים לבשל, למשל כאלה שאין להם חשמל או גז בבית, חד הוריים ונכים. ארוחה כוללת 2 מנות בשר וארבע תוספות לבחירה. לרגל ראש השנה יקבלו המשפחות בנוסף סל מוצרים.

את המזון המבושל אוספים 230 מתנדבי העמותה ממסעדות כמו "קיטון", "טאצ' פוד", "שער 1" ו"טוקיו בנגקוק" בת"א, שמבשלות לכך במיוחד פעם בשבוע. בקרוב תחל גם יוזמה של משפחה בצפון ת"א, שתארגן יום בשבוע בו מבשלים כל השכנים בבניין.

"מזון לחיים" תשמח לקבל מנות מכמה שיותר מסעדות ועסקי קייטרינג, רצוי כשרים, שיוכלו להתחייב ליום קבוע בו יעבירו את המזון למתנדבים בערים הבאות:
פ"ת 03-9341110, ת"א 03-5621114, י-ם 02-6259696, חיפה 04-8621199

"משולחן לשולחן"

ג'וזף גיטלר הקים לפני 5 שנים את ארגון הגג שמחלק מזון ל-90 עמותות ובתי תמחוי ברחבי הארץ. באמצעות 5 משאיות קירור שנעות בכבישים ואיסוף לילי של מזון בכל הארץ, מצילה העמותה מדי שנה 500 אלף מנות חמות שנתרמות במקום להיזרק.
בנוסף מציל הארגון תוצרת חקלאית באמצעות פרוייקט ה"לקט" ומפעיל פרויקט חלוקת כריכים לתלמידים נזקקים.

לארגון אג'נדה ירוקה הדוגלת בחיסכון באנרגיה ומניעת זיהום, לקיחת עודפי מזון לא מנוצלים והפנייתם לגורמים הנזקקים. את המנות החמות אוספים אלפי מתנדבי הארגון מאולמות שמחה כמו "חוות רונית", "בית גוברין", "אגדת נחל" ו"סטואה", קייטרינג "ארבע עונות", "בראשית", "ליאב" ו"עץ השדה", חברות גדולות כמו "אמדוקס", "אינטל", "שטראוס עלית", "מוטורולה" ו"שמן תעשיות" שמפעילות בתחומיהן חדרי אוכל וכן מבסיסי צה"ל.

"משולחן לשולחן" מחפש מתנדבים, מסעדות, קייטרינג מאפיות ושאר עסקים שיכולים לתרום. טל' ליצירת קשר 09-7441757

"מאיר פנים"

הארגון שהוקם ע"י דודי ורבקה זילברשלג לפני 6 שנים החל בסניף אחד בירושלים וצמח ל-15 סניפים באור עקיבא, באר שבע, דימונה, חיפה, חצור, טבריה, י-ם, נהריה, נתניה, עכו, צפת, קריית ארבע, קריית גת, קריית מלאכי ושדרות.

עמותת "מאיר פנים" מפעילה בערים אלה מסעדות מרווחות, בהן יכול כל אחד ללא סייגים לסעוד בין 12:00 ל-14:00 את ארוחת הצהריים, שמוגשת ע"י 400 מתנדבים שפועלים ברחבי הארץ.

הארוחה כוללת מרק, מנה עיקרית, שתי תוספות, סלט ופרי. בכל סניף סועדים מדי יום בין 100 ל-400 אנשים. בנוסף, מופעלת חלוקת מזון חם הביתה לקשישים ונצרכים שמופנים מהלשכה לצרכים מיוחדים או עו"ס וכן חלוקת חמגשיות לילדי 4 בתי ספר בכל עיר תמורת 4 ¤. מי שלא יכול לא משלם ואף אחד לא יודע מכך. את כל המנות מכינים לחלוקה במסעדות הארגון. לרגל ראש השנה יוגדלו המנות ובסניפים קריית מלאכי ודימונה תיערך ארוחת חג.
המזון מגיע מתרומות של חברות גדולות כמו "זוגלובק", "מבושלת" ו"מאפיית אנג'ל" וכן מאולמות שמחה וקייטרינג, או אנשים שערכו אירוע גדול ונותרו להם עודפי מזון.
הארגון ישמח לעוד מתנדבים, וכן למנות מבושלות כשרות ממסעדות, קייטרינג ועסקים אחרים. טל' ליצירת קשר 02-5011444.

"לשובע"

מדי יום סועדים במסעדות העמותה שנמצאות בעכו, כרמיאל, נהריה ות"א 800 אנשים, שלא מתבקשים להציג אישור כלשהו. 100 ארוחות חמות נשלחות לבתי נזקקים, 200 מחולקות לדרי רחוב ו-700 מוגשות לילדי 15 בתי הנוער "קדימה" לילדים בסיכון, שהוקמו ע"י העמותה שנוסדה ב-1990 ע"י בני הזוג עו"ד גיל-עד חריש ושרונה.

בכל מסעדה מועסקים שני עובדים במשרה מלאה והיתר מתנדבים או אנשים שמרצים עבודות שירות מטעם שב"ס.
המזון שנתרם ע"י צה"ל, מסעדות, אולמות אירועים ויצרנים נאסף בניידות "אסיף העיר" שפועלות ביום ובלילה. העמותה תשמח לבוא ולאסוף מזון כשר ממסעדות וקייטרינג וכן זקוקה למתנדבים שימלצרו במסעדות. לפרטים: 03-7520002 לבקש את גיל-עד או שרונה.

"יד אליעזר"

העמותה שקיימת כבר 30 שנה מסייעת בתחום המזון ל-14000 משפחות ב-37 ערים בארץ, מהצפון עד הדרום. העזרה היא בעיקר במזון יבש, אך בסניפים בצפת וירושלים מופעלת גם חלוקה של אוכל מבושל. אחת לשבוע מקבלות אותו משפחות בהן אחד ההורים לא מתפקד, קשישים, נכים, יולדות שזקוקות לסיוע.

הפניות נעשות דרך לשכת הרווחה או ע"י אנשים שפונים אישית וכל מקרה נבדק לגופו. בצפת מחולקות 1200 מנות ובירושלים 500. את המנות מוציאים ממטבח שמפעילים עובדים בשכר ומתנדבים. יש רכזות אזוריות שאחראיות על איסוף אוכל מבושל, ובמשך שנים, מדי יום חמישי אוספים המתנדבים מנות ממשפחות שמבשלות כאילו יש להן עוד אורחים לשבת, כל אחת לפי יכולתה.

גם בעלי אולמות ואנשים שערכו אירועים גדולים תורמים את המנות שנותרו. על כל מנה ארוזה יש מדבקה שמציינת את סוג המזון, תאריך והכשר, כך שכל אחד יקבל לפי טעמו. בקשות כמו התחשבות בסוכרת נלקחות בחשבון.

העמותה תאמץ בברכה משפחות נוספות, מסעדות, קייטרינג וגופים ציבוריים שיש להם חדרי אוכל ומעוניינים לתרום מזון, מכל מקום בארץ. לפרטים לפנות למילכה, רכזת אחראית, 02-5813370

"יד עזר לחבר"

לפני 7 שנים נוסדה העמותה ע"י שמעון סבג ומשפחתו, וכיום היא מפעילה בתי תמחוי בחיפה ובקצרין ומחלקת מזון יבש בת"א. בחיפה יש גם שני בתי ילד ובית חם לניצולי שואה. מדי יום יוצאות 1250 מנות חמות, שמחולקות בין היתר לאגודת החרשים בחיפה ולכמה בתי ספר בעיר. אל בתי התמחוי נכנס כל מי שחפץ בארוחה ובבתי הילד אוכלים ילדים שהופנו דרך בתי הספר ומשרד הרווחה.

את האוכל לא מבשלים, אלא מקבלים מאנשים פרטיים שמתקשרים אחרי אירוע שעשו, מסעדות כמו "אווזי", אולמות שמחה כמו "אחוזת כרמל" ומרכז הקונגרסים בחיפה, קייטרינג ומגופים כמו המשטרה הצבא. מאות מתנדבים אוספים מדי צהריים ולילה את האוכל. סבג מספר שעומד לפתוח שני בתי ילד נוספים, וזקוק לעוד 600 מנות חמות ביום, הוא מבקש מאנשים שעורכים אירועים ונותרות להם מנות לא לזרוק אותן, וישמח למנות מכל גורם רלוונטי שמוכן לתת.

"מתן בסתר"

העמותה שפועלת באשקלון כבר 17 שנים מחלקת בעיקר סלי מזון יבש ומפעילה את פרוייקט "כריך לכל ילד" בבתי הספר, אך מדי יום חמישי בלילה מחלקת גם מזון מבושל למשפחות שזקוקות לו, לאחר שנעשתה פנייה של עו"ס או גורמים אחרים כמו מנהלי בתי ספר.

אולם "גני שמשון" תורם באופן קבוע 80-100 מנות גם בתקופות בהן לא נערכים אירועים, ויו"ר העמותה ניסים חלפון אומר שישמחו לקבל מנות מבושלות כשרות ממסעדות, אולמות ארועים וכל מי שיש לו נגיעה למזון. מה שחשוב זה לא הכמות אלא ההתחייבות לתרום פעם בשבוע. כמו כן, עודפי מזון מאירועים פרטיים יתקבלו בברכה. טל' משרד 08-6845935

"איכלו רעים"

כשמשפחת מלול הירושלמית שנהגה לארח בביתה אנשים בשבתות, הבחינה שכמות האורחים הולכת וגדלה, הוחלט לפתוח מקום בו יוכלו לסעוד אנשים רבים יותר ברווחה.

כך נפתח לפני 5 וחצי שנים בית התמחוי "איכלו רעים" בירושלים. כל מי שרוצה יכול להגיע, אך הרוב מופנים ע"י גורמי הרווחה. במקום מוגשות ארוחות צהריים, גם בשבתות וחגים. בנוסף ל-10 עובדים יש מתנדבים שמוציאים מדי יום 350-400 מנות חמות. את האוכל מבשלים במקום אך מקבלים מזון חם גם מ"אכסניית יהודה", מסעדות ואולמות אירועים. הם ישמחו לבוא ולאסוף אוכל כשר מבתי עסק נוספים, מסעדות, קייטרינג ואנשים שערכו אירועים גדולים. ליצירת קשר 02-5022313 או 050-4708513

"מאיר השמן"

מאיר שואף הקים בבת ים לפני 3.5 שנים מטבח שאוכלים בו מדי יום 50 ילדים שהופנו ע"י יועצות בתי הספר, ובנוסף הוא מכין 400 כריכים שהיועצות מחלקות לתלמידים. הוא מבשל בעצמו ומכין את הכריכים בסיוע מתנדבים, אך ישמח לקבל כל סוג של מזון טרי כמו בשר, ביצים, דגים וירקות מכל גורם שמעוניין לתרום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully