וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעלה ויבוא

רחל אינגבר

18.9.2007 / 10:28

בשדרות מוכת הקאסמים קפה יע"ל הוא לא סתם עוד בית קפה, אלא צורך קיומי ומסגרת טיפולית של עמותת "על"ם" שתומכת בנוער שנפלט ממערכת החינוך. עכשיו יש שם גם חיבור אלחוטי לאינטרנט

כשתושבי שדרות באמת רוצים לצאת לבלות, הם יוצאים לנתיבות, אשקלון או באר שבע, אומר יהודה פליישר, מנהל בית הקפה "יע"ל" בעיר. "עצם היציאה מלווה ברצון לצאת את גבולות העיר, להימלט מהשגרה הקשה, זאת כמובן בתנאי שיש להם את האמצעים הכלכליים לצאת אל מחוץ לטווח הקסאמים".

שדרות, עיר של וילות אבל גם של הרבה אוכלוסיות במצוקה, היא בהחלט לא עיר של בתי קפה ולא מפתיע שבתי עסק קורסים בה וחדשים ממעטים להיפתח, מחשש לתלות בקפריזות של המצב הביטחוני. כיום פועלים בעיר רק שני בתי קפה שמגישים הפוך ממכונה - "קפה טו גו" ו"יע"ל", לצד כמה בתי קפה שכונתיים שמגישים משקאות בסיסיים יותר.

"יש רצון לצאת, הצורך קיים", אומר פליישר, "אבל לא ברמה שתאפשר פתיחה של הרבה בתי קפה. אוכלוסייה שלא חיה את היומיום ברווחה, לא יכולה להרשות לעצמה מותרות". עקב הנסיבות מרבית התושבים מייצרים לעצמם אופציות בילוי עצמאיות, בסגנון משק אוטרקי, והן כוללות בעיקר התאספויות יזומות במתחמי השכונות והבתים, כשהחלק האמנותי הוא שיחות וצחוקים אל תוך הלילה.

בעבר, נהגו בני הנוער לבלות במועדונים בעיר, אך כבר מעל ל-5 שנים שאלה לא פועלים. "מצאנו דרך אחרת לבלות" אומר אחד מהנערים המועסקים ב"יע"ל", "חצי מהעיר מתאספת, יושבים בשכונה וצוחקים, מארגנים מסיבות פרטיות, ככה התחלנו להחזיר את שדרות לחיים".

הנקודה החמה הראשונה בשדרות

הקפה ממוקם במתחם הסינמטק, אזור בו באופן יחסי יש תנועה. פליישר מציין שהיא עדיין די דלילה למרות פלטפורמת סרטי האיכות, והלקוחות הם בעיקר סטודנטים, תושבי הקיבוצים והמושבים בסביבה ותושבי שדרות המבוגרים יותר. פליישר מקווה שתגבורת בלעדית מהימים האחרונים של פריסת אינטרנט אלחוטי (תרומת "012 קווי זהב"), תמשוך קהל נוסף של עיתונאים, סטודנטים ונוספים המעוניינים בגלישה בחינם בנקודה החמה הראשונה בשדרות.

לבית הקפה, שהוא יוזמת עמותת על"ם (עמותה לנוער במצבי סיכון), יש גם משמעות נוספת בכך שהוא משמש מסגרת טיפולית אלטרנטיבית לנוער שנפלט ממערכת החינוך. פלייר מקווה להרחיב את שעות הפעילות ולהעסיק נערים נוספים.

כרגע עובדים ביע"ל עשרה נערים, שהעסקתם מותנית בחזרתם למסגרת לימודית כלשהי. הם מקבלים שכר מינימום ע"פי חוק, לאחר - שמרצונם, בשיתוף מחלקת הרווחה של שדרות - העבירו קורות חיים, עברו ריאיונות ונבחרו לעבודה.

המקום קיים שנה, והנערים עובדים במשמרות בחסות אחראי משמרת מתחלף (סטודנט ממכללת ספיר) מטעם על"ם. הם מכינים ומוציאים מנות, מכינים קפה, ממלצרים, מוכרים, מנקים ואחראים על התצוגה. דרך ההתנהלות מול הלקוחות הם רוכשים כישורים כמו קבלת החלטות, אחריות, תודעת שירות, אדיבות ועצמאות, ותוך ניהול עובדים וקופה הם משפרים את יחסי האנוש עם הסביבה ובינם לבין עצמם. או כפי שמגדיר זאת יהודה פליישר "בקפה לומדים בכפפות של משי את החיים האמיתיים".

"לפני העבודה פה הייתי סגור בעצמי, וכאן התחלתי להיפתח לאט לאט" אומר אחד הנערים. לדבריו מעבר לעבודה המקצועית הסטודנטים במקום נותנים טיפים, מייעצים והוא לומד כל הזמן דברים חדשים, גם מהנערים האחרים שחולקים ידע בתחום בו הם חזקים יותר, כמו התעסקות עם מכונת הקפה, למשל. בזכות העבודה הם גם פחות מבקשים כסף מההורים ולפעמים גם עוזרים להם.

elite coffee תרמה את הציוד

המקום נתמך בין היתר על ידי תרומות של גופים כמו 'ציונות 2000', 'אשלים', 'גוונים' ומכללת ספיר. את המבנה תרם סינמטק שדרות, ואת מכונת הקפה, הציוד הראשוני ועזרה בפרסום ושילוט, תרמה elite coffee. ועדיין זה עסק, "עסק חברתי" כמו שאומר פליישר, וכמו בכל עסק, יש פה תפריט מגוון עם מחירים מפתים.

הקונספט הוא כשר חלבי, וכולל פסטה (עגבניות, שמנת פטריות), סלטים (יווני, טונה) ב-22 ש"ח, כריכים, שקשוקה, בייגל טוסטים (17 ¤), מאפים (7 ¤) וקינוחים לא תעשייתיים (20 ¤), כמו סופלה פסיפלורה, פנקוטה וטירמיסו, שמגיעים היישר ממטבחה של הקונדיטורית בטי רז. את המצרכים קונים מסופרמרקט פרטי בשדרות ואת המאפים ממאפייה קרובה, כדי לעודד כלכלה מקומית. הפוך עולה 8-10 ¤, ולפני סרטים בסינמטק מוכרים גם פופקורן.

להעשרת הרוח, מתקיימים מדי פעם ערבי תרבות, כמו הרצאות בנושא הרוק הישראלי שנערכו בחודש שעבר. המקום כבר צבר לקוחות קבועים שאוהבים את המקום ואומרים שחבל שהוא לא פתוח גם בבקרים ובימי שישי. הנערים עצמם באים לבלות בו גם כשהם לא במשמרת ומציעים עזרה גם מחוץ לתפקיד. לאט לאט הם מפיצים את הבשורה ואומרים גם לחבריהם לבוא, וחלקם באים ומוותרים על האופציה לצאת מהעיר בטרמפים. בכל זאת, אין כמו בבית.

קפה יע"ל (יוזמות עסקיות לנוער), רח' הדגל 4 שדרות, פתוח א-ה 16:30-23:30, מוצ"ש (משעה אחרי צאת השבת)-24:00 טל' 08-6899549

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully