וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי שאוכל לבד – מדלנים מלוחים

צבי טריגר

9.10.2007 / 7:33

צבי טריגר מנסה לחלץ את עוגיית המדלן מהקלישאה הפרוסטית הצפויה ונותן מתכון מנצח לגרסה מלוחה שלהן

חבל שעוגיית המדלן הפכה לכזאת קלישאה. כולם מצטטים את מרסל פרוסט ומזכירים את העובדה שהוא כתב עשרות עמודים על העוגייה הזו ועל זיכרונות הילדות שהיא מעוררת בגיבור הרומן שלו "בעקבות הזמן האבוד" (הנה, אפילו אני עשיתי את זה עכשיו!), אבל בסוף שוכחים את העוגייה עצמה.

אז אני דווקא אתן לה תשומת לב. עוגיות המדלן הן עוגיות ספוגיות ואווריריות, הנאפות בתבנית בצורת צדף. את טעמן העדין הן מקבלות מהחמאה והלימון שבהן. אבל אני רוצה להציע הפעם מתכון פשוט ומהיר לעוגיות מדלן מלוחות.

הזיכרון שעוגיית המדלן המלוחה מעלה בי הוא הביקור עם חברי אייל בחנות וויליאמס סונומה הענקית במרכז טיים וורנר בניו יורק. החנות הזו, שהייתי מוכן פשוט לגור בה, היא גן עדן לחובבי בישול. יש בה הכל: כלי בישול, ספרים וחומרי גלם נדירים (ויקרים מאוד). מהביקור ההוא יצאתי עם עותק חתום של ספר בישול ועם תבנית לעוגיות מדלן. אתThe Provence Cookbook שקניתי אז כתבה פטרישה וולס - בשלנית אמריקאית שמתגוררת בפריז ובפרובנס, אבל את תבנית העוגיות קניתי לגמרי במקרה בלי שום קשר למתכון עוגיות המדלן המלוחות אותו גיליתי רק כשדפדפתי בספר בבית.

שלוש שנים אחר כך, בארוחת הפרידה שהכנתי לאייל ועופר שנוסעים לחו"ל לשנתיים, הגשתי את עוגיות המדלן המלוחות יחד עם סלט של דלעת ספגטי (אתם מוזמנים להציץ בטור מלפני שבועיים). המליחות של העוגיות השתלבה מצוין עם המתיקות של חוטי הדלעת והפרמזן, וכך נסגר לו עוד מעגל בחיים (עוד על ארוחת הפרידה, באחד הטורים הקרובים, שיוקדשו לאלה שאוכלים לבד, אבל מדי פעם אוהבים לארח).

עוגיות מדלן מלוחות

(על-פי פטרישה וולס, מהספר The Provence Cookbook)

המתכון של פטרישה וולס קליל והתוצאה כל כך טעימה ואלגנטית, שקשה להאמין שלא טרחתם עליה יום שלם לפחות. לצורך המתכון כדאי להצטייד בתבנית סיליקון של עוגיות מדלן שמקלה על מלאכת החילוץ. החומרים שכאן מספיקים לתבנית אחת של 24 מיני מדלנים. את התבניות ניתן להשיג בחנויות המוכרות אביזרי בישול ואפייה.

המצרכים:
1/3 כוס קמח לבן
1 כפית אבקת אפייה
¼ כפית מלח
1 ביצה, טרופה קלות
1/3 כוס יוגורט טבעי
¼ כוס גבינת פרמזן מגוררת
1 כף עלי רוזמרין קצוצים דק.

הכנה:
1. מחממים תנור ל-220 מעלות צלסיוס.

2. במעבד מזון או בבלנדר מערבבים את הקמח, אבקת האפייה, המלח, הביצה והיוגורט לבלילה אחידה.

3. מוסיפים את הגבינה ואת הרוזמרין ומערבבים.

4. בעזרת כפית יוצקים את הבלילה לשקערוריות המדלן שבתבנית.

5. אופים עד שהעוגיות מתייצבות ומזהיבות מעט, כ-10 דקות.

6. כשהעוגיות מוכנות, מוציאים את התבנית מהתנור, ומניחים לעוגיות להתקרר מעט בתבנית. כשניתן לגעת בעוגיות, מחלצים אותן מהתבנית ומניחים אותן להתקרר לגמרי על רשת צינון.

7. מגישים את העוגיות חמימות או בטמפרטורת החדר.

8. העוגיות יישמרו עד ארבעה ימים במיכל אטום.

גיוונים:

1. אפשר להחליף את הפרמזן בקשקבל או בגבינה כחולה (רוקפור, סטילטון או גורגונזולה). גם פטה יבשה מאוד תהיה טעימה בעוגיות האלה.

2. את הרוזמרין אפשר להחליף בטימין טרי קצוץ דק או בעירית קצוצה דק.

3. אפשר להוסיף קמצוץ פפריקה חריפה או אבקת צ'ילי.

4. טעים להגיש את העוגיות כבנות לוויה לסלט. המרקם הספוגי שלהן מאפשר להשתמש בהן במקום לחם ולספוג את הרוטב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully