וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי שאוכל לבד - פפריקש קרומפלי

צבי טריגר

3.12.2007 / 16:51

נקניקיות רגילות עושות לצבי טריגר מיגרנה. על האפרפרות הלא מזמינה של אלה האורגניות הוא מתגבר עם תבשיל עז צבע מתובל בפפריקה מעושנת

אוכל וזיכרונות באים כל כך הרבה פעמים ביחד. כמו למשל הערבים שבהם יהודית ואני, בתקופת הלימודים לתואר ראשון, וגם אחר-כך, בזמן ההתמחות, היינו מפסיקים את המירוץ המטורף לערב אחד, שואלים סרט באוזן השלישית (אנחנו עד כדי כך זקנים שהסרט היה על קלטת וידאו), מכינים ארוחת ערב, ומתיישבים מול הטלוויזיה, עם קערות תבשיל מהביל.

בדרך-כלל יהודית הייתה זו שבישלה, והיו לה כמה תבשילים מנצחים שגם שנים לאחר מכן, כשהייתה באה לבקר אותי בניו יורק, הייתה מכינה (למזלם של חבריה, היא תמיד נוסעת עם פנקס המתכונים שלה, על כל צרה שלא תהיה). אחד מהם היה התבשיל ההונגרי פפריקש קרומפלי, תפוחי אדמה ברוטב פפריקה, שיהודית הייתה מוסיפה לו הרבה נקניקיות. הטעם המתקתק מהפפריקה ומהפלפלים השתלב נהדר בטעם המעושן של הנקניקיות, והארוחה-בסיר-אחד הזו הייתה פתרון מושלם לשני סטודנטים עסוקים ועמוסים עד מעל לראש, שאוהבים לאכול ולבשל, אבל לא יכולים להשקיע בכך יותר מדי זמן.

הקאמבק הגדול

אבל עם השנים מצאתי את עצמי יותר ויותר נמנע מלהכין לעצמי פפריקש קרומפלי (שאת סודותיו יהודית חלקה אתי בנדיבות), ולא בגלל שנמאס לי. אחת הבעיות עם בשרים מעובדים היא חומרי השימור שבהם. הניטריטים, חומרים המשמשים בין היתר לשימור הצבע בנקניקים, בפסטרמות ובנקניקיות, חשודים כגורמי מיגרנה. וכמי שסובל ממיגרנות, אני מנסה להימנע מהם ככל יכולתי.

מצד שני, הנקניקיות האורגניות (והטעימות מאוד) שניתן להשיג היום בחנויות טבע אמנם לא מכילות ניטריטים (או כל חומר משמר אחר) ולכן לא גורמות למיגרנה, אבל הן אפרפרות ומאוד לא מזמינות.

דרך מצוינת לשפר את המראה של נקניקיות אורגניות (אני משתמש בנקניקיות עוף אורגניות של "אדמה") היא לשלב אותן בתבשילים, במקום להגישן כמו שהן. ולכן, ניתן להכריז על שובו של הפפריקש קרומפלי למטבחי.

בגרסה שלי, ששונה מעט מהגרסה של יהודית ומגרסאות הונגריות מסורתיות אחרות, אני מוסיף פפריקה מעושנת. את הפפריקה המעושנת גיליתי לא מזמן, ומאז בכל תבשיל שאני מוסיף לו פפריקה, אני מקפיד להחליף חלק מהכמות בפפריקה המעושנת. כדאי מאוד לנסות להשיג אותה (ניתן להשיג אותה בחנויות התבלינים ובמעדניות. אני משתמש בפפריקה מעושנת ספרדית שקניתי בניו יורק). היא מוסיפה עומק וטעם חרוך ומורכב לכל תבשיל.

נקניקיות ותפוחי אדמה (פפריקש קרומפלי) לאחד

המצרכים:
1 בצל בינוני
2 פלפלים אדומים
1 עגבניה
1 תפוח אדמה בינוני
מלח ופלפל
2 כפיות שטוחות של פפריקה מתוקה
¾ כפית פפריקה מעושנת (אם אין, מחליפים בפפריקה מתוקה)
½ כוס מים רותחים
4 נקניקיות עוף אורגניות, מופשרות
מעט שמן קנולה לטיגון

ההכנה:
1. מקלפים וקוצצים את הבצל. יוצקים לסיר שמן, מוסיפים את הבצל, ומאדים על אש בינונית, עד שהבצל נעשה שקוף.

2. מנקים את הפלפלים האדומים מהזרעים וחותכים לקוביות גדולות. כשהבצל נעשה שקוף, מוסיפים את הפלפלים לסיר.

3. קוצצים את העגבניה לקוביות (אין צורך לקלף אותה) ומוסיפים לסיר.

4. מבשלים 2-3 דקות, תוך כדי בחישה, עד שהירקות מתחילים להתרכך.

5. קולפים את תפוחי האדמה וחותכים לקוביות. מוסיפים לסיר ומערבבים. מוסיפים את שני סוגי הפפריקה, מלח ופלפל לפי הטעם, ומערבבים.

6. מוסיפים ½ כוס מים רותחים ומביאים לרתיחה. מכסים את הסיר, מנמיכים את האש, ומבשלים כ-15 דקות, עד שתפוחי האדמה כמעט רכים אבל עדיין לא מוכנים לגמרי.

7. חותכים את הנקניקיות לרוחבן לשליש (כך שמתקבלות 12 חתיכות). מוסיפים לסיר, מערבבים, ומבשלים עוד 2-3 דקות, עד שהנקניקיות ותפוחי האדמה מוכנים, והרוטב שבסיר מסמיך מעט.

8. מגישים עם פרוסה עבה של לחם טרי, שיהיה במה לנגב את הרוטב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully