וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה כל הקסם

תמר ביאליק

29.6.2009 / 0:36

הרעיון לקחת מתכונים מספרים, תמיד נפלא ותמיד מצית את הדמיון. השאלה היא אם את המתכונים הקסומים אפשר גם לבשל. בספר "מתכוני פיות" התשובה היא - לא תמיד

אפתח בהסבר קצר על הספר "מתכוני פיות",לטובת קוראינו שאין להם בנות בגיל שבין 8 ל-14, או שאינם כאלו בעצמם (כלומר, בנות בגיל 14-8).

אשכר ארבליך-בריפמן, למי שטרם שמע את השם הבלתי-נשכח הזה, היא אחת מהסופרות המצליחות ביותר בארץ בתחום ספרות הנוער והיא אמה של הסדרה האהובה על הבנות "וינטר-בלו ילדת הפיות". יש כבר שישה ספרים בסדרה, ועוד היד נטויה. כל הספרים מצליחים בטירוף וכולם עוסקים בעולמה של אחת, ווינטר-בלו, ילדה החיה במקביל בעולם בני האדם ובארץ קסם, עולם פנטסטי בעל חוקים משלו המאוכלס ביצורים נפלאים כמו פיות, שדונים, גמדונים ובנות ים. כשווינטר בלו מתכווצת לגדלה הפייתי ומרחפת בלילות לארץ קסם, מקום של כבוד בחוויותיה שם תופסים המאכלים. מאכלים מופלאים, מתוקים, דביקים ועתירי דמיון.

כעת קיבצה ארבליך-בריפמן את כל הסכריניות הזו לספר מתכונים מלא חן, בנסותה לתת לנו, בארץ בני האדם הפרוזאית איזו טעימה של הקסם. אז נכון שכאן בעולמנו המוגלגי, ברבורי הקרמל לא מתעופפים ואת משקאות החלב הצבעוניים לא מכין חתול שחושב שהוא פרה, אבל אני בטוחה שלילדות חמודות שרואות פיות ושדונים בכל מקום, הם יקסמו בהחלט וייתנו גם בבית טעם של ארץ פיות. הרעיון עצמו, לקחת מתכונים מספרים, תמיד נפלא ותמיד מצית את הדמיון. הרי מאכלים מן הספרים הם חלק כל כך חשוב בטעם הילדות.

מי יכול לשכוח למשל את משרת הגלמושים (מה זה בדיוק?) של אן שרלי; את שיכר הזנגוויל (ג'ינג'ר אייל, מתברר) של הרוח בערבי הנחל; את המעדנים התורכיים של האריה המכשפה וארון הבגדים, או את שלל ההמצאות של הארי פוטר, כמו הבירצפת או הסוכריות בכל הטעמים של ברטי בוטס. לכן מדובר ביוזמה ברוכה למי שרוצה לחוות את חייה של ווינטר-בלו דרך הקיבה. השאלה היא רק אם מעבר לנצנצים, לניסיונות לפזר אבקת הקסם, לרפרורים מתוך הספרים ולאיוריה העדינים והיפהפיים של הילה חבקין, אפשר גם לבשל, או נכון יותר לאפות ולרקוח מתוקים ומשקאות עם הספר הזה, והאם גם ילדה בגיל הרלוונטי תעמוד במשימה לבדה או עם השגחה מינימאלית?

מתכונים על הסקאלה

הספר מחולק לארבעה שערים דביקים ומתוקים – "עוגיות קסומות ובשומות"; "עוגיות ריחניות שמשכרות את החושים"; "ממתקים וקינוחים בטעמים מפתיעים" ו-"משקאות צבעונים בטעמים משכרים". כאשר כל מתכון מלווה במובאות מתאימות (שחוזרות על עצמן שוב ושוב) מן הספרים. המתכונים נעים על סקאלה כמעט בלתי הגיונית של דרגות קושי – החל ממאכלים שלקרוא להם "מתכון" זה סוג של מתיחת גבולות, כלומר יציאות שגם ביתי בת השלוש מסוגלת להפיק בלי עזרה, כמו תה קנמון ואניס או תמרים ממולאים באגוזים או כדורי קוקוס (אל תבינו אותי לא נכון, אני חושבת שזה מצוין) דרך עוגות כמו פאי לימון או ורקיקי חמאה בדרגת קושי "רגילה" ועד בוש דה נואל – עוגת חג מולד מעוצבת כגזע עץ, או ברבורים יצוקים בקרמל, מאפים שצריך להיות ממש מרתה סטיוארט כדי להצליח להרים אותם, ועוד בלי צילומי שלבים (הם מדורגים פה כ"קצת מסובך").

הקושי הגדול נובע גם מהעובדה שקהל היעד של הספר נטול לחלוטין הנחות-מוקדמות בנוגע לאפייה, וכספר מתכונים לאופים חסרי ניסיון זה לא אידיאלי לשימוש. למשל לא כתוב בתחילת המתכונים שיש לחמם תנור מראש, או שאת הקמח יש לנפות, שאת התבנית יש לשמן, שהמג'נטים צריכים להיות מסיליקון, כמה זמן לוקח במשוער לבצק שמרים לתפוח, או כמה עוגיות/מאפינס מתקבלות בסוף ההכנה וכו'. ובנוסף, עד כמה שאיורי הפיות שובי לב וחינניים, הם לא מחליפים את האינפורמציה של תמונה מצולמת. מחסור בתמונה מקשה גם על אופים מנוסים, ובקרב המנסות הצעירות יכול ליצור תסכול גדול.

המתכונים לכשעצמם נחמדים. ברובם אין אמנם טעימה אמיתית של משהו קסום ופרוע, אך הם חמודים למדי. אני מניחה שלמעריצות הסדרה, הספר המושקע יהווה מתנה הולמת ביותר לפתיחת חגיגות החופש ולכל מסיבות הפיג'מה המתוכננות לקיץ, למרות שאפילו הן עלולות לחטוף הרעלת סכרין קלה. מעבר לזה, אמנם ניתן להפיק מהספר כמה מתוקים חביבים, אבל כספר קינוחים לילדים, יש מוצלחים ממנו. אפשר תמיד לעשות מה שבתי הקטנה עושה ולהשתמש במקום באבקת אפיה ב"אבקת הפ?יה", במקרה של הספר הזה, אין ספק שזה ישדרג את הטעמים לבלי הכר.

מתכוני פיות. אוסף מתכונים מתוקים וקסומים מעולמה המופלא של וינטר בלו, ילדת הפיות
כתבה: אשכר ארבליך-בריפמן
איורים: הילה חבקין
הוצאת ידיעות אחרונות, ספרי חמד
98 שקל

מדפדפת במהירות

למי מתאים: לפיות מתלמדות

חידושים: לא באמת

נוחות עבודה: ככה ככה

מתכון מנצח: קיצי וכיפי וקל מאוד להכנה גם בלי אמא: משקה קוקוס ומנגו של טווי החלומות (עמוד 127); טעים, חמצמץ ובול לעונה – מאפה שזיפים טרי של פיית הבית של טוליפ (עמוד 22) רק תשימו לב שקצת מתפורר ושהכמות מספיקה להרבה יותר מתבנית שקעים אחת, אפשר להכין גם עוגה בחושה מאותה כמות. (עובד כמובן גם עם אפרסקים וכו')

מאפה שזיפים טרי של פיית–הבית של טוליפ

ווינטר הנהנה. “אני כבר יוצאת,” אמרה והסתובבה לעבר הדלת.
“לא לפני שתטעמי ממאפה השזיפים הטרי שאפיתי זה הרגע,” אמרה אחת מפיות–הבית והתעופפה לעברה, נושאת מגש מלא עוגות זהובות בעלות מילוי סגול כהה שגלש החוצה והותיר כתמים סגולים על המגש, למזכרת.
ווינטר נענתה להצעה הנדיבה ברצון. היא היתה רעבה מאוד, הלוא היתה אחרי טיסה ארוכה ומאז נחתה לא הכניסה דבר אל פיה. היא אכלה בתיאבון שלוש עוגות שזיפים זעירות, הודתה לפיות ויצאה לעבר בית הפטרייה של תומס.
(ווינטר בלו, ילדת–פיות - אי–הדרקונים, עמ’ 25-24)

החומרים הדרושים:
100 גרם חמאה או מרגרינה
1 כוס סוכר
½1 כוסות קמח תופח
2 ביצים
1 כפית תמצית וניל או 1 כף ברנדי
¾ כוס חלב
6 שזיפים גדולים פרוסים
(עדיף מסוג סנטה רוזה)

לקישוט:
אבקת סוכר

אופן ההכנה:
1. מערבבים את החמאה או המרגרינה עם הסוכר ומוסיפים בהדרגה את יתר החומרים, למעט השזיפים.

2. מערבבים עד לקבלת בלילה אחידה ומוסיפים את פרוסות השזיפים.

3. יוצקים את הבלילה שנוצרה לתוך גביעי נייר מיוחדים לאפייה (מנז’טים), או לתבנית שקעים. שימו לב! יש למלא רק ¾ גביע בכל פעם כי הבצק תופח.

4. אופים במשך 25-20 דקות בתנור שחומם מראש לחום של 180 מעלות.

5. מפזרים מעל העוגות האישיות שהתקבלו מעט אבקת סוכר.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

משקה קוקוס ומנגו של טווי החלומות

“עד לפני שעה קלה,” פתח ואמר טווה נוסף, “זה היה המקום המדהים ביותר עלי אדמות: היו כאן ערסלים שנתלו במיוחד עבורנו בין עצי הקוקוס, היתה מוזיקה נפלאה ורקדנים שהנעימו את זמננו...”

“והאוכל,” קטע אותו טווה שהלך יחף, ללא גרביו הירוקים, “איזה אוכל!” הוא ליקק את שפתיו, “עוגות ופירות, משקאות קוקוס ומנגו, בננות בגודל שמעולם לא ראית, אננסים מתוקים, מלונים ומה לא, בחיי... איך שהכול נעלם...” הוא הביט שוב לצדדים, כמחפש רמז למה שהיה שם קודם.
(ווינטר בלו, ילדת–פיות - טווי החלומות, עמ’ 257-256)

החומרים הדרושים:
1 פחית חלב קוקוס משומר ומצונן
2 כוסות מנגו קלוף וחתוך
4 כפות סוכר
1 כוס מים קרים
4 קוביות קרח (לא חובה)

אופן ההכנה:
1. מכניסים לבלנדר את כל החומרים פרט לקרח ומערבלים היטב עד לקבלת משקה חלק ללא גושים.

2. מוזגים לכוסות שקופות וגבוהות ומכניסים לתוך כל כוס שתי קוביות קרח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully