פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      ספר לכל ילד

      שי-לי ליפא אנג'ל הוציאה ספר בישול שאמור לגרום לילדים שלכם לאכול בריא, מבלי לשים לב. בדקנו את המתכונים על חבוב צעיר

      "ילדים זו שמחה", אמרה מיכל בציניות, בעודה משחררת אנחה למראה ילדיה הזורעים הרס בבית. הבייביסיטר המיתולוגית, זו ששמרה עליי ועל אחיי כשההורים החליטו לנפוש קצת בחו"ל, החליטה להביא לעולם שלושה ילדים למרות החוויה המטלטלת. האמת? גם אני רוצה כבר ילדים, או לפחות ככה חשבתי עד אחר הצהריים. ילד הרי הוא מישהו שלעד יחשוב שאתה מוצלח, יאמין שאתה גבוה (גם אם אתה מתנשא לגובה ממוצע בהחלט) ויבלע כל תשובה לשאלה שתתן לו. שמחה.

      אהבתי לילדים גרמה לספר "מטבח בריא לילדים" של שי-לי ליפא לשמח אותי במיוחד. מעולם לא היו לי ילדים, מעולם לא שידלתי אדם אחר לאכול אוכל בריא ומעולם לא רבתי עם ילד על שוקולד או סוכריות, אך המחשבה על בישול עם חבוב צעיר קסמה לי מאד.

      בתוך מי שמגיל צעיר הורגל לאכול פירות וירקות כחלק מהתפריט היומיומי, לא באמת האמנתי שקיימים מי שכיניתי "ילדי סופר-נני", שמסכימים לאכול חטיפים בלבד, ובמרכול מנסים להכניס לעגלה רק ממתקים. הילדים "ההם" נועדו לתוכניות טלוויזיה, האמנתי, ולא באמת ממלאים את בתי העם הרגילים.

      כל ילד צריך ממתק

      ליפא, מחברת הספר "המטבח הבריא של על השולחן", החליטה הפעם לקרב את הבריאות לקטנטנים. 50 מתכונים חולקו לשלושה פרקים – מנות ראשונות וארוחות קלות, מנות עיקריות ותוספות ומנות אחרונות ומתוקים. בהקדמה נעימה, היא כותבת על הרצון האימהי לראות ילדים אוכלים בריא ונמנעים ממתוקים, ועל המצב בשטח. בין היתר, ממליצה המחברת להוות מודל לחיקוי, להקפיד שהאוכל יהיה גם בריא וגם יפה ולא להתייאש.

      משום שהספר מוקדש לילדים, ומעוטר בלא מעט תמונות של ילדים המבשלים יחד עם ליפא (צילום: דן לב, סטיילינג: דלית רוסו), הוחלט להזמין למטבח את עילי, בנה? בן החמש של מיכל הבייביסיטר. עילי הקטן אוהב לבשל, לאכול ולא נמצא כאלרגי לאף רכיב מזון. עם זאת, הזהירה האם, הוא לא מת על מרקמים של חלב – זכר לתקופה שהיה אלרגי ללקטוז.

      כשהגיע לביתי, הצגתי בפני עילי את הספר ונתתי לו לבחור את הארוחה שנבשל יחד. על אף שניסיתי בכל כוחי לשכנע אותו להכין "קציצות עוף על מקל" (עמוד 54), הילד הדעתן החליט שנכין "מאפינס תירס קלים" (38), המבורגר בתנור (62), שייק תותים ויוגורט (66) וכדורי שוקולד בריאים (92). שמח וטוב לב, לקחתי את הקטן למרכול הקרוב, ויחד קנינו את חומרי הגלם.

      לא עברה דקה מכניסתנו לחנות, וכבר החלה אהבתי לילדים להישחק. מי האמין שתוכניות הטלוויזיה אמיתיות, ושילדים באמת רוצים כל מוצר שהם רואים? אחרי שאימצתי את החוק שאמי הציבה לי (ממתק אחד בלבד בכל קניה), התפשר עילי על מסטיקים בטעם קולה ויחד נסענו הביתה להכין את הארוחה החגיגית.

      ההמבורגרים טובים, השייק עשה לו בחילה

      חשוב לציין שהספר אינו ספר בישול לילדים. לא מדובר בספר מבית "ילדים מבשלים", שמנסה להוציא את אבא ואימא מהמטבח אלא להפך – זהו ספר מתכונים להורים שרוצים שהילדים שלהם יאכלו קצת יותר בריא, מבלי שיידעו בדיוק מה נכנס לכל תבשיל. עם זאת, נראה שעירוב הילדים בשלבים הנעימים של הבישול (ערבוב, לישה ועיצוב) עשוי לגרום להם להכניס עוד קצת בריאות לפה.

      מפאת זמן האפייה, הכנו תחילה את המאפינס. ההוראות היו ברורות ונהירות, והניבו תוצאות לא רעות בכלל. המאפינס יצאו טעימים ונימוחים ועילי הקטן הודיע ש"זה ממש טעים, אפילו יותר מתירס בלי כלום". את בלילת כדורי השוקולד הכנתי לבד, שכן מדובר בסדרת תהליכים שאין לילדים מקום בה (המסת שוקולד, ערבוב עם פצפוצי אורז נטולי סוכר וקירור במקרר). המתכון אמנם אמר כי את הכדורים יש לגלגל בקוקוס או בשמשום (הבריאים, יחסית, שניהם), אך עילי הודיע שלעולם לא יאכל זאת. נאלצתי להרוס את בריאות המתכון עם סוכריות צבעוניות, שזיכו את הכדורים במחמאות לא מעטות מצד הסובבים, פרט לעילי שטען שהם לא טעימים במיוחד. כנראה שכדורי שוקולד צריכים, בכל זאת, להתבסס על סוכר לבן, ביסקוויטים וקקאו.

      ההמבורגר האפוי בתנור היה, כמובטח, עסיסי וטעים. הקטנצ'יק חיסל את הלחמניה הבשרית במהירות האור ואמר ש"אם הייתי רעב הייתי רוצה עוד". לקינוח, הכנו יחד את שייק התותים והיוגורט. על אף שבעיני היה המשקה המרענן טעים במיוחד, הודיע עילי שיש לו בחילה. רק אז נזכרתי בהמלצה של האמא להרחיק ממנו דברים עם מרקם חלבי.

      בריאות בלי פלצנות

      יש כמה דברים מוצלחים במיוחד, בעיני, בספרה של ליפא. תחילה, מדובר בספר שלא מתיימר להיות בריא בכל מחיר. בניגוד לספרי בריאות אחרים, לא תמצאו בו חומרים משונים שלא ניתן להשיג בסופר, או ניסיון נואש להאכיל את הילדים בגרגרי דוחן. הכותבת יודעת שילדים לא מוכנים לאכול הכל, ובוודאי לא להכניס לפה שלהם כל דבר שההורים משכנעים עצמם שבריא. מעבר לכך, המתכונים כולם מוכרים לילדים, אך כוללים "טוויסט" בריא, כך שהילדים לא יפחדו לנסות - ואולי אף יאהבו את הגרסה הבריאה.

      בנוסף, מדובר בספר במחיר שווה לכל נפש – 89 שקלים בלבד. בעולם בו מרבית ספרי הבישול נושאים על גבם מחירים מופקעים של 120 שקלים ומעלה, מדובר בממצא מבורך. אגב, המבוגרים בסביבה נהנו מכל המאכלים לא פחות (ואולי אף יותר) מהילד. אז נכון, אולי אני עוד לא מוכן לבחור קטן שיסתובב לי בין הרגליים כשאני מבשל, אבל ספרה של ליפא מבטיח שכשיהיה לי אחד, הוא יטעם אוכל בריא יותר.

      "מטבח בריא לילדים", הוצאה פרטית. 89 שקלים.

      בקטנה:

      דרגת קושי: קל
      למהדרין: כשר לא מורגש (הכשרות לא משפיעה על הטעם)
      מזכיר את: המטבח של אמא, רק בריא
      הכי רחוק מ: מטבח בריא ופלצני
      בשלוש מילים: קח עוד מנה

      המבורגרים בתנור

      המבורגרים בתנור יכולים לצאת עסיסיים אם מחממים את התנור מראש ואופים אותם זמן קצר. הרבה יותר בריא ולא פחות טעים.

      החומרים ל-6 המבורגרים קטנים:
      500 גרם בשר בקר טרי טחון
      1 בצל קטן קלוף וקצוץ דק
      כף פירורי לחם
      1 חלמון ביצה
      כף קטשופ
      כף שמן זית
      מלח

      להגשה:
      לחמניות (עדיף מקמח מלא)
      חסה
      עגבנייה
      מלפפון חמוץ

      אופן ההכנה:
      1. מחממים תנור ל-220 מעלות ומרפדים תבנית בנייר אפייה.

      2. מערבבים את החומרים בקערה ולשים כ-2 דקות. הלישה תפיק המבורגרים יציבים.

      3. מחלקים את התערובת ל-6 חלקים ומגלגלים כל חלק לכדור. פוחסים כל כדור לצורת המבורגר שטוח (הם קצת מתעגלים באפייה) ומניחים בתבנית.

      4. אופים 15-10 דקות עד שההמבורגרים מוכנים. חשוב להימנע מאפיית יתר וייבוש ההמבורגרים.

      5. מגישים את ההמבורגרים בלחמניות עם ירקות.

      מאפינס תירס קלים להכנה

      מאפינס טעימים שכל ילד ישמח לאכול.

      החומרים ל-16 מאפינס:
      שקית (800 גרם) גרעיני תירס מוקפאים, מופשרים
      גביע (250 גרם) קוטג' 5%
      גביע (200 גרם) שמנת חמוצה 9%
      200 גרם גבינת מוצרלה קשה מגוררת גס
      4 ביצים
      כף שמן קנולה
      חצי כוס (70 גרם) קמח מלא
      מלח

      לשימון התבנית:
      תרסיס שמן

      אופן ההכנה:
      1. מחממים תנור ל-180 מעלות ומשמנים תבנית שקעים (או מניחים מנג'טים בשקעים).

      2. מניחים את התירס במסננת, שוטפים ומניחים כמה דקות כדי להיפטר מהמים. מעבירים לקערה.

      3. מוסיפים קוטג', שמנת חמוצה, גבינת מוצרלה, ביצים ושמן ומערבבים. מוסיפים קמח ומלח ומערבבים.

      4. יוצקים לתבנית וממלאים עד הסוף.

      5. אופים 35-30 דקות עד להזהבה והתייצבות.