פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      לאכול אותה בלי מלח

      בריאות יום א' מציגה שני מתכונים למלח אלטרנטיבי ורווי מינרלים, על בסיס שומשום ואצות. ויש גם סלט

      כשזה מגיע למלח, איכשהו לרובנו "קורט" זה לא ממש מספיק. כמה מאיתנו מוסיפים מלח עוד לפני שהם טעמו ולו ביס פצפון מהאוכל שמונח לפניהם? וכמה חושבים שבלי מלח על השולחן אפשר פשוט לדלג על הארוחה?

      אנחנו צורכים כמויות לא מבוטלות של מלח כל יום; מלח הרי נמצא לא רק במלחייה שלנו, אלא גם בחמוצים, בגבינות, בדגים, בשרים ובעיקר במזונות מעובדים. הנתרן, מינרל שמצוי רק בו, אמנם חיוני לנו מאד - אבל כמו בכל דבר, הסוד הוא באיזון, שכן עודף ממנו גורם לעליה בלחץ הדם ולשאר מרעין בישין. רובנו, כאמור, נוטים להיסחף - מחקרים מראים כי בממוצע, אדם מבוגר צורך ביום 4 גרם מלח מעל לכמות המומלצת.

      אז מה במקום?

      מלח אצות וגומשיו. שניהם מבוססים על זרעי שומשום, שעשויים להוריד לחץ דם. הם עשירים בסיבים תזונתיים, חלבון, סידן, מגנזיום, אבץ וברזל. בנוסף, הם בעלי מינון נאה של ויטמיני A ,B1 ,B2 ו-E, חומצות אמינו וחומצת שומן בלתי רוויה (85% מהשומן בשומשום הוא בלתי רווי). מומלץ להשתמש בשומשום מלא (כלומר, זרעים שנותרו על קליפתם), שגם ניחן בטעם אגוזי נהדר וגם מכיל כ-60% יותר סידן משומשום הרגיל.

      מלח אצות (עופרי זוטא)

      מלח אצות

      כמה מהמתכונים המוצלחים ביותר שלי, אלה שאני חוזרת אליהם פעם אחר פעם, מתגלגלים באופן מסורתי מיד ליד. כזה הוא מלח האצות, שהגיע אלי מהנטורופתית ורד לב, שקיבלה אותו מההרבליסטית דבירה שקדי ורד הסבירה לי שתערובת מלח האצות עדיפה על מלח רגיל מכמה סיבות: את תפקיד המלח מגלמת האצה המלוחה באופן טבעי, שמוסיפה, מעבר לטעם, גם הרבה מינרלים חיוניים. מלח האצות לא מתאים לסובלים מחוסר איזון של בלוטת התריס, מאחר שהאצות מכילות הרבה יוד. משתמשים בתערובת כיד הדמיון הטובה עליכם: על ירקות, סלטים, אורז (נפלא!), תבשילים ואפילו על ממרח בכריך.

      החומרים:
      כוס (30 גרם) אצות וואקמה
      חצי כוס (60 גרם) שומשום (עדיף מלא)


      אופן ההכנה:
      1. מחממים תנור ל-100 מעלות.

      2. פורשים את האצות בתבנית ומכניסים לתנור כ-7 דקות, עד שהן הופכות פריכות.

      3. מחממים היטב מחבת טפלון וקולים את השומשום (ללא תוספת שמן), תוך ערבוב מתמיד, במשך 3 דקות בערך. מצננים.

      4. טוחנים את האצות והשומשום בבלנדר או במטחנת תבלינים במשך מספר שניות, עדיף בפולסים (ככל שתמשיכו לטחון, התערובת תהפוך לשומנית ומשחתית יותר).

      5. שומרים בכלי זכוכית סגור במקרר.

      גומשיו - מלח שומשום (עופרי זוטא)

      גומשיו

      גומשיו (או גומסיו) הוא הברקה מהמטבח המקרוביוטי. תערובת של שומשום ומלח, או אם תרצו - מלח שומשום. כשחברתי גילה הכירה לי את ה"תבלין" הנפלא הזה, שיכול לשדרג כל סלט או ירק מבושל, טרי או מאודה, שאלתי כמובן איך מכינים אותו. גילה ענתה: "קולים שומשום ומלח ים וטוחנים". מה היחס בין השומשום למלח? שאלתי. גילה הושיטה ידיה ואמרה: "ככה שומשום וככה מלח". הנה מתכון קצת יותר מדויק.

      החומרים:
      חצי כוס שומשום (מומלץ מלא)
      חצי כף מלח ים (מומלץ גס)

      אופן ההכנה:
      1. קולים את השומשום והמלח במחבת טפלון, ללא שמן, על אש נמוכה מאוד. דואגים שלא ישרף כי אחרת הטעם המתקבל הוא שונה לגמרי.

      2. מצננים, מעבירים לבלנדר וטוחנים במשך שניות ספורות וזהו, הגומשיו מוכן.

      3. שומרים בצנצנת אטומה.

      סלט חי של גזר וסלק עם מלח אצות (עופרי זוטא)

      סלט חי של גזר וסלק עם מלח אצות (או גומשיו)

      החומרים:
      2 גזרים, קלופים וחתוכים לקוביות קטנות
      1 סלק, קלוף וחתוך לקוביות קטנות
      שמן זית, מיץ לימון, כמון, בהרט ומלח אצות (או גומשיו) - כמה שמים? ככה וככה

      אופן ההכנה:
      1. מערבבים בקערה ומתבלים לפי הטעם.