וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פלאפל, מינוס הצרבת

אורן גולדפינגר

5.8.2010 / 17:32

אם מוותרים על הטיגון, פלאפל הוא ללא ספק האוכל המהיר הבריא בעולם. בא טבעי מכדרר ומשגר לתנור

הפלאפל הוא לא המצאה מקורית שלנו, אך עם הזמן ניכסנו גם אותו להיכל המאכלים הלאומיים. דן אלמגור כתב עליו שיר ("וגם לסבתא הזקנה נקנה חצי מנה", קלאסיקה מודרנית), המשחק האינטרנטי "מלך הפלאפל" הוא אחד הממכרים והמשעשעים שיצא לי לשחק בהם, והוא אפילו הספיק לחולל את שערוריית שמן המנוע, אי אז בשנות השמונים. מאז שאימצנו אותו, הוא עבר גלגולים רבים, מאוכל רחוב פשוט, כזה שמגיע עם צ'יפס שמטוגן בבלילה (כמו זה האגדי של פלאפל ג'וני בתל אביב), ועד לפלאפל מתוחכם ומתחכם – אורגני או לא, עם פלפלים קלויים, חצילים ובשר, או בשלל טעמים משוכללים כמו במיזם של "אורנה ואלה", שלא הצליח לשרוד את מבחן הטרנד. בסופו של דבר, אנחנו נשארים נאמנים לפלאפל הפשוט והטוב, זה שעולה 12 ¤ עם כוס שתיה.

לכל עיר ולכל אחד יש את הפלאפל שאפשר להישבע בו. לחיפאים יש את הזקנים ואת מישל בוואדי ניסנאס, לירושלמים יש את הבוכרים, לפתח תקוואים את חתוכה (למרות שלדעתי, מרדכי לוקח אותו בהליכה) ולכרכוריסטים את הפלאפל של דבורה ז"ל, שנודע בעיקר בזכות הפיתות הרכות שלא נקרעות אף פעם. את הפלאפל כדאי לאכול במקום שמכין אך ורק פלאפל, ובעיקר כזה שיש בו תחלופה גבוהה של אנשים, כך מובטח שנקבל כדורים באיכות גבוהה. בזכות המודעות ההולכת וגוברת לבריאות, רוב הפלאפליות מגישות היום פיתות מקמח מלא, וביותר מקומות משקיעים בסלטים על חשבון המטוגנים.

אם מוותרים על הטיגון, ללא ספק פלאפל הוא האוכל המהיר הבריא ביותר. בשילוב של הקטניה (חומוס) עם הפיתה (דגן), הסלט והטחינה, מעניק מנה מזינה ובריאה. לכן הפעם נוותר על הטיגון, ונאפה את הפלאפל בתנור ונאכל אותו בפיתה מקמח מלא. אפשר להכין מספר סלטים, טחינה, חומוס, לפתוח שולחן ולהזמין חברים, ואם בכלל רוצים להרשים, מכינים את הפיתות בבית.

פלאפל אפוי. דנה מאירזון
פלאפל אפוי/דנה מאירזון

פלאפל אפוי

החומרים ל-30 כדורים:
250 גרם גרגרי חומוס
1 בצל קלוף
2 שיני שום קלופות
חצי זר פטרוזיליה (או כוסברה, או גם וגם)
פפריקה מתוקה
כורכום
כמון (או בהרט)
כף נבט חיטה (או פירורי לחם)
מלח ופלפל לפי הטעם

אופן ההכנה:
1. משרים את הגרגרים למשך 24-12 שעות, ובאמצע מחליפים מים.

2. מחממים תנור ל-200 מעלות

3. במעבד מזון טוחנים את כל המרכיבים יחד לעיסה גרגרית.

4. בידיים רטובות או בעזרת מכשיר לפלאפל, יוצרים קציצות ומניחים על תבנית מרופדת בנייר אפייה.

5. אופים במשך 10 דקות. נזהרים מאפיית יתר שתייבש את הפלאפל.

6. מגישים בפיתה, עם סלט ירקות, ממרח חומוס, טחינה וצ'יפס (אפוי, אלא מה?).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully