וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסגירה המפתיעה של בודהה בורגרס

30.10.2013 / 11:09

רשת הבריאות בודהה בורגרס הודיעה השבוע על סגירת סניף פתאומית מסיבה מפתיעה - גל תביעות של עובדים זרים שהועסקו במסעדה. לדברי הבעלים אריה רווה מדובר בתופעה רחבה

עוקבי הפייסבוק של רשת ההמבורגרים הטבעונית בודהה בורגרס נתקלו השבוע בסטטוס מעציב של בעלי הרשת אריה רווה, אודות סגירת הסניף ברחוב יהודה הלוי בתל אביב. לטענת רווה, המקום עתיד להיסגר בזמן הקרוב, בעקבות גל תביעות מעובדים זרים אותם הוא העסיק במסעדה. תביעות כגון אלה מוגשות לדבריו על ידי עורכי דין מנוסים, אשר משכנעים את העובדים הזרים לנסות ולהרוויח כסף קל , ומאיימות גם על מסעדות ועסקים רבים נוספים, מלבד רשת המזון שלו.

"בסוף 2007 נפתח בודהה בורגרס ביהודה הלוי, כאשר במקביל באותה השנה החל להגיע לארץ גל גדול של עובדים זרים ופליטים. אני הכנסתי אותם לעבוד בעסק ושילמתי להם שכר מכובד, בניגוד למקומות אחרים, על מנת לשלב אותם בחברה", כך מסביר רווה, "את כל העובדים החתמנו על חוזה עבודה באנגלית, אך כעת מסתבר שחוקית זה לא מספיק, משום שלכאורה היינו חייבים לנסח את החוזה בשפתם- טיגרית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בודהה בורגרס. נאלצים לסגור/מערכת וואלה!, צילום מסך

כך למעשה זיהו עורכי הדין פרצה בחוק שנכון לעכשיו מאיימת להפיל עסקים רבים. "אני לא מאשים את כל עורכי הדין באשר הם אך יש עורכי דין מסוימים שמנצלים את המצב המשפטי שנוצר. הם פשוט מחתימים את העובדים הזרים והפליטים על מסמכים ומבטיחים להם כסף קל, כי הם יודעים שאין באמת מעסיקים שמחתימים עובדים על חוזים בטיגירית", אומר רווה, "רק בעסק שלי מדובר על הרבה עובדים זרים שעבדו או עובדים אצלי כעת ויכולים לתבוע, ואני רק אחד מיני רבים".

על פי רווה המצב בשטח אינו חדש, אך בהחלט מתעצם בתקופה האחרונה ומחלחל גם אל תחום המסעדנות, שכידוע מועסקים בו עובדים זרים ופליטים רבים בתפקידים שונים ומגוונים. ואכן, רק אתמול פורסם בגלובס כי עובד אריתראי שפוטר, תובע את מסעדת מסה של השף אביב משה על סך של 50 אלף שקלים ורווה עצמו נתבע על ידי אחד מעובדי המטבח שלו על סכום בסך של 80 אלף שקלים.

"עורכי דין שהתייעצתי עמם הסבירו לי שגל התביעות הללו החל לפני מספר שנים אצל עובדים זרים בתחום הסיעוד, המשיך לתחום החקלאות ומגיע עכשיו גם למסעדנות ולתחומים נוספים כמו בנייה", הוא מפרט, "זה פוגע בהמון עסקים ולמרות שהעובדים שלי בעצמם אומרים שהייתי בוס נחמד הם לא יכולים לסרב. זאת כי מציעים להם כסף קל והם לא צריכים לעשות שום דבר חוץ מלהסכים להצעת עורכי הדין לתבוע. חלקם אפילו הצטערו בפני על המצב אבל אמרו שגם הם יתבעו אותי. והאבסורד הכי גדול הוא שיש אנשים שעובדים אצלי עדיין ויתבעו אותי בעתיד".

אין דרך אחרת להתמודד עם המצב מאשר לסגור את המסעדה?
"אנחנו יכולים להמשיך ולהפעיל את המסעדה אבל אם נעשה זאת נוציא את כל הסכום שנרוויח בשנתיים הקרובות על תביעות ונפשוט רגל. עמדנו בפני דילמה, עשינו חשבון והבנו שנפסיד בדרך הזאת יותר מדי. חברה יכולה להתמודד עם תביעות רק עד סכום מסוים ולכן החלטנו לסגור. בינתיים אנחנו מחפשים מישהו שייקח את המסעדה ואני משער שזה ייקח עוד כמה חודשים, אבל הסניפים הנוספים שלנו ימשיכו להתקיים".

אתה מכיר מסעדנים נוספים שנתקלים במצב הזה של תביעות?
"ראשית, כל מעסיק ישראלי חשוף לתביעות כאלה ויהיו עוד הרבה, כמו לדוגמה הפרסום על התביעה של אביב משה במסה. אני בהחלט מכיר עוד מסעדנים שמתמודדים עם הבעיה הזאת אבל כולם מנסים לסגור את העניינים הללו מתחת לשולחן ויש ממש לא מעטים. המצב הזה מאוד עצוב. חוץ מזה, אם למשל יש מעסיקים שלקחו רק עובד זר אחד הם יצאו מזה, אבל אנחנו לקחנו על עצמנו כפרויקט אישי להעסיק אנשים רבים בתנאים ראויים כדי לשלב אותם בחברה וזה מתנקם בנו עכשיו".

תגובת מסעדת מסה על הדברים: "כתב התביעה טרם התקבל, אין באפשרותנו להגיב ללא עיון במסמכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully