וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קפה חלוצה: קפה חברתי עם מטבח שף

4.12.2014 / 16:57

קפה חלוצה החדש ביפו השייך ל"תנועת דרור-ישראל" מצליח לרקוד על כל החתונות: בית קפה חברתי עם אידיאולוגיה שמגיש מנות שף, שבו כל הטיפים מוקדשים לטובת פעילויות חינוכיות

קפה חלוצה. ראובן קסטרו
סלט סגול בקפה חלוצה/ראובן קסטרו

המושג עסקים חברתיים - בר, קפה או אפילו סופרמרקט חברתי, צץ בשנים האחרונות בתדירות יחסית גבוהה, בעיקר בעקבות המחאה החברתית של קיץ 2011 ומחאות המחירים שליוו אותה. מקומות כמו הבר קיימא וחברותא בתל אביב, ואפילו רשת קופיקס, נכנסו בדיוק לנישה הזאת.

בדומה להם גם קפה חלוצה החדש הוא עסק חברתי ואף אידיאולוגי, שמאחוריו עומדת לא פחות מתנועת "תנועת דרור- ישראל". בתנועה החליטו ליצור מקום בו זכויות העובדים יכובדו, ללא היררכיה או בעלים שמרוויח מהסיפור. כמו כן, הלקוח יוכל לבחור אם להשאיר טיפ, כי שכר המלצרים לא תלוי בו. הטיפ שהוא יבחר להשאיר, יועבר לפעולות חינוכיות של התנועה, כמו גם כל הרווחים של המקום. ובנוסף לכל, האוכל שם גם טעים. נשמע אוטופי?

שיקו וייצמן, שבכל מקום אחר היו קוראים לו מנהל בית הקפה, מגדיר את עצמו כאן כ"מרכז ההתנסות" סיפר כי על הרעיון למקום החלו לעבוד לפני כארבעה חודשים. "הרעיון היה למתוח קצת את היריעה של מה זה אומר היום להיות חברים בתנועה, להרחיב את ההתנסות. ליצור מקום שהוא חברתי, שכמובן מוזמנים אליו אנשים שהם לא מהתנועה, יצרנו בית קפה שכונתי - חברתי".

קפה חלוצה. ראובן קסטרו
כולם עושים הכל/ראובן קסטרו

"כולם פה מקבלים שכר הוגן"

"כל הרווחים, אחרי הוצאות התפעול ושכר לעובדים, עוברים לפעילות חינוכית"

מה זה אומר חברתי?
"שכולם פה שותפים, אין היררכיה. זה שאני מרכז את ההתנסות, לא אומר שאני לא ממלצר או מברמן או במטבח. ניר שניידר מנהל את המטבח, כדי שגם ייצא אוכל טוב והוא מרכז יחד איתי את ההתנסות הזאת. יש לנו סוג של חלוקת תפקידים אבל בגדול כולנו שותפים, חברים באותה תנועה, שותפים לאותו מעשה. כל מי שמפעיל את בית הקפה הוא בעצם מהתנועה, שזה עוד עניין. אין פה עובדים זרים, יש הרבה מקומות שמגדירים את עצמם כחברתיים אבל מאחורי הקלעים שלהם נמצאים אנשים מנוצלים וכאן אין לנו את זה, כולם פה מקבלים שכר הוגן. העניין השני הוא שכל הרווחים, אחרי הוצאות התפעול ושכר לעובדים, עוברים לפעילות חינוכית, וכן הטיפ החברתי מתוך חוסר הסכמה עם העולם הזה של השירות והטיפים, את כל הכסף שאנשים משאירים עבור השירות אנחנו מעבירים לפעילות חינוכית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
קפה חלוצה. ראובן קסטרו
הקפה השכונתי החדש/ראובן קסטרו

"הרעיון הוא שאנחנו לא מעוניינים שמה שיקיים את מי שעובד בבית הקפה זה הטיפים", מסביר ברק סלע, דובר התנועה, שגם עובד בקפה. "המודלהעסקי הוא בר קיימא, שמקיים את עצמו ואת כל מי שעובד פה, וגם הלקוחות שאוכלים פה יודעים שמי שעובד פה מקבל שכר הוגן, ושהם לא צריכים להשאיר טיפ כדי שלמלצר יהיה שכר. זה מאפשר לאנשים לא רק לאכול אלא גם להיות שותפים לסיפור החברתי, דרך הטיפ. הם מקבלים גלויה שמונה את הפעילויות שאליהן הכסף הולך – מסע לפולין למעוטי יכולת, מועדוני נוער ברחבי הארץ ועוד. התגובות שהיו לזה עד כה, בימים שאנחנו פתוחים, הן טיפים יותר גבוהים – אנשים מרגישים טוב בגלל שזה למטרה חשובה. זה נותן להם את האופציה לתמוך, תוך כדי שתיית קפה טוב וארוחה טעימה".

קפה חלוצה. ראובן קסטרו
חברתי זה לא אומר לא טעים/ראובן קסטרו

אז מה אוכלים כאן בעצם?
בבניית התפריט סייע לנו אחד השפים הכי טובים היום בארץ, שביקש שלא נזכיר את שמו. כיוונו גבוה בכל התחומים, בכל מנה יש טאץ'. לאנשים היום יש תפיסה שגויה על המילה חברתי, כשאני אומר חברתי אנשים חושבים קופיקס, כי זה זול, אבל זה לא מוצר איכותי. יכולנו ללכת על המודל של קופיקס, אבל העדפנו לתת מוצר ברמה גבוהה, דווקא בגלל שהכסף הולך למטרה טובה, חשוב לנו שיקבלו בעבורו מוצר טוב. עם זאת התמחור הוגן, אין מנה בתפריט שהיא מעל 40 שקלים.

התפריט של קפה חלוצה הוא חלבי, יש דגים, אבל אין בשר ויש הרבה מנות ידידותיות לטבעונים. בגזרת הבוקר תמצאו שקשוקה קלאסית, תרד או טבעונית (38 שקלים), כריכים שונים המוגשים לצד סלט ירוק, ביניהם כריך אנטיפסטי (25 שקלים) - סלטים בצבעים - סגול, ירוק, אדום וצבעוני (24-32 שקלים) המוגשים לצד לחם, ומאזטים לבחירה ביניהם דג מטיאס ביוגורט, חציל קלוי, סלט גזר פיקנטי ועוד (4 מאזטים ב-29 שקלים).

קפה חלוצה. ראובן קסטרו
מאזטים בקפה חלוצה/ראובן קסטרו

"בעתיד אנחנו מתכננים לעשות כאן הופעות, הרצאות, זה לא יהיה רק בית קפה. חלק מהרעיון זה להביא לפה תרבות. אנחנו רוצים לתת פלטפורמה לאמנים שרוצים להציג את הדברים שלהם. יש היום אנשים צעירים שרוצים להציג ציורים, או לעשות השקה לספר, ומקומות בעיר פשוט עושקים אותם. סופר צעיר שירצה לעשות השקה לספר שלו, אנחנו יוכל לבוא לחלוצה, בלי שנגבה ממנו כסף".

למה בחרתם לא לפתוח בשבת?
כי גם לאנשים לא דתיים מגיע יום מנוחה בשבוע. כשנבחר לפתוח בשבת זאת תהיה בחירה משותפת של כל האנשים שמפעילים את המקום. אנחנו קבוצה שעובדת יחד, נפגשים אחת לשבוע וקובעים איך ייראו נהלי העבודה, איך יתבצעו ההפסקות ואיך יתחלקו המשמרות. ההרגשה הזאת מחלחלת גם ללקוחות שמרגישים שיש כאן חוויה אחרת".

קפה חלוצה, פוריה 12, יפו, 03-5068729. שעות פעילות: ראשון - חמישי: 08:00-22:00, שישי: 08:15:00. כשר חלבי ללא תעודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully