וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טעויות נפוצות שכל בשלן חובב עושה

4.4.2016 / 11:55

בישול הוא מדע, אבל לא מדע מדויק. הוא מצריך ידע בסיסי והכרה של מספר עקרונות, אבל מפה הכל פתוח לאלתורים ופרשנות אישית. מהן הטעויות הנפוצות שכל בשלן מתחיל עושה במטבח?

טעיות נפוצות במטבח. ShutterStock
לא תמיד זה מצליח, טעויות נפוצות של בשלן חובב/ShutterStock

היצמדות יתר למתכונים

מתכונים אמנם מבטיחים את אותה תוצאה פעם אחר פעם, דבר רצוי והגיוני מאוד כאשר מדובר במסעדה, אבל בבית? ממש אין צורך. היצמדות מקובעת למתכונים גורמת לנו לא ללמוד איך באמת מכינים אוכל, אלא פשוט למלא הוראות, לפתח תלות בהם ולחזור אליהם שוב ושוב.

במקום זאת, נסו להבין למה עושים כל צעד ושלב במתכון. מדוע מוסיפים קמח לחמאה ולחלב במתכונים מסויימים? כדי להביא להסמכה. מכאן, שבפעם הבאה שתרצו לגרום לרוטב להסמיך, תדעו מה לעשות. מדוע ממיסים חמאה ביחד עם שמן זית? כדי למנוע את שריפתה. מדוע צורבים בשר לפני הבישול? כדי להעשיר את הטעם של הקדירה באמצעות הצריבה בשמן שיוצרת סוג של קרמול. השתדלו להבין את הקשר בין הסיבה לתוצאה.

התייחסו למתכונים כהמלצות. אפשר ללמוד מהם המון, אבל מילת המפתח היא "למידה" ולא מילוי הוראות עיוור. סגלו לעצמכם ידע ועקרונות בסיסיים שיעזרו לכם לפעול בחופשיות במטבח, מבלי להיתקע על כל שלב או על כל חומר גלם במתכון. תשלטו אתם במטבח, ולא הוא בכם, אחרת אין מצב שתצליחו להנות במטבח. כך תוכלו לאלתר, ולא לרוץ למכולת בערב כי חסר לכם מרכיב שמופיע במתכון.

לא ללמוד מטעויות

בהמשך לסעיף הקודם, המטבח הוא סביבת לימוד לכל דבר. תרשו לעצמכם להתנסות. הדבר הכי נורא שיכול לקרות הוא שבסוף לא ייצא טעים. ביג דיל.

זו קלישאה, אבל בסופו של דבר מטעויות לומדים הכי הרבה דברים ומהתנסויות יכולים לצאת הדברים הכי טובים. אל תפחדו משילוב של טעמים, בסוף תלמדו מה מתחבר למה. אל תחששו לשלב בין מתכונים, לקחת השראה מאנשים שונים, ולנסות להמציא משהו משלכם.

הכנתם תבשיל חלב קוקוס על אש גדולה מדי והוא "התפרק"? פעם הבאה תדעו לבשל על אש קטנה. הוספתם את השום מוקדם יותר והוא נשרף? פעם הבאה תדעו מתי להוסיף אותו.

לא לתכנן מראש

אין הכוונה שצריך לבנות תפריט יומיים מראש, ולצאת לקניות מסודרות, אלא שתהליך העבודה עצמו יהיה ידוע לכם ומסודר באופן הגיוני.

ברגע שפתחתם את המקרר והמזווה, ראיתם מה יש לכם בבית והחלטתם להכין מנה מסוימת - סדרו לעצמכם בראש תהליך עבודה הגיוני, ותחשבו איך אתם יכולים לעבוד במקביל ולחסוך בזמנים. לדוגמה, בא לכם ספגטי ברוטב עגבניות? דבר ראשון, תעמידו סיר עם מים על אש גדולה. בזמן שהמים מגיעים לרתיחה, הכינו את הרוטב. החלטתם לאפות עוגה? דבר ראשון, הדליקו את התנור ואז התחילו להכין את הבלילה.
עבודה במקביל, ולא בשלבים, תקצר לכם משמעותית את משך הבישול, ולא תמצאו את עצמכם אוכלים את אותו ספגטי ב-23:00. בצורה כזאת, הבישול הופך לפחות מייאש או מאיים.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

לעבוד "מלוכלך"

מטבח הפוך בסוף הבישול, אפילו של סתם חביתה, הוא סימן היכר של בשלן מתחיל. הקפידו לנקות אחריכם תוך כדי הבישול: רוקנתם לסיר פחית שימורים? זרקו אותם לפח. סיימתם לקלף ירקות? זרקו את הפחת לפח. סיימתם להשתמש בכלי מסוים? הכניסו אותו למדיח או לכיור. תקפידו לשמור על סביבת עבודה מסודרת, וכל תהליך הבישול ייראה לכם אחרת לגמרי: פחות לחוץ ופחות מסורבל. ובנוסף, לא תמצאו את עצמכם אחרי הארוחה מנקים במרץ את המטבח כשכל מה שמתחשק לכם הוא לרבוץ בספה. כך, בפעם הבאה שתשקלו אם לבשל בבית או להזמין שוב משלוח, השיקול של "בלאגן במטבח" לא יהיה קיים, או לפחות יהיה לו פחות משקל.

בלאגן במטבח- טעיות במטבח. ShutterStock
שמישהו יסדר פה. בלאגן במטבח/ShutterStock

לא לטעום את האוכל של עצמך

זו אחת הטעויות הנפוצות במטבח, שגם טבחים מתקדמים ומיומנים לא מקפידים ליישם, וחבל. אמנם כתבנו בתחילה שאין צורך להיצמד יתר על המידה למתכונים, אבל אחד השלבים החשובים בכל מתכון הוא הטעימה ותיקון התיבול. השתדלו לטעום בכל שלב את המנה, ותפעלו בהתאם: חסר מלח? תוסיפו. יש יותר מדי מלח? תאזנו אותו עם הוספה של מרכיבים אחרים. כנ"ל לגבי חריפות ומתיקות. כך תבטיחו שהמנה תהיה לטעמכם, ובינינו אתם בסופו של דבר מבשלים בשביל עצמכם.

לקחת את הבישול ברצינות יתרה

מילת המפתח היא הנאה. נכון, לא כולם נהנים לבשל אבל כולם חייבים לאכול, אז לפחות נסו להנות מזה. אל תייחסו למטבח כאל אזור אפל, אלא כמגרש משחקים. אתם בשלנים חובבניים, והמשמעות של "חובבנות" היא לא בהיעדר כישורים אלא בעובדה שלא משלמים לכם על זה כסף. אם כן, התגמול שלכם הוא הנאה ותחושת סיפוק, אז תרשו לעצמכם לבלות במטבח. מי יודע? אולי תתאהבו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully