וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הקובה הזה יביא את השלום?

כיפאח דסוקי ושרבל בלוטין

10.7.2016 / 7:47

בימים אלו, המחברת כיפאח דסוקי עובדת על ספר חדש בשם "מטבח של שלום", והיא סבורה שדווקא המטבח הטבעוני יצליח להביא את השלום בין יהודים לערבים. בינתיים, קבלו מתוך הספר מתכון לקובה תפוח אדמה במילוי טבעוני

קובה תפו"א טבעוני של כיפאח דוסקי. טל סיון-ציפורין,
פריכות ונימוחות. קובה תפו"א במילוי טבעוני של פטריות וצנוברים/טל סיון-ציפורין
"אם נגיע למצב שבו קשה לנו לפגוע בבעלי חיים, על אחת כמה וכמה יהיה לנו קשה לפגוע בבני אדם. החיים יקבלו ערך גבוה יותר בעינינו והאגו יפחת, וכשהאגו פוחת הרבה מהבעיות נפתרות"

בספרה הטבעוני החדש, המשלב מתכונים בעברית ובערבית, עליו היא עובדת בימים אלו, כיפאח דסוקי מסבירה שהשלום מתחיל במטבח.

במאמר משותף עם שרבל בלוטין הם מסבירים כי החמלה במטבח וסביבו, היא מה שמאחדת יהודים וערבים מארגוני זכויות בעלי חיים מכל רחבי הארץ והמגזרים. אם חשבתם שהטבעונות והאקטיביסטיות היא טרנד תל אביבי - תקראו את המאמר הזה; מסתבר שהמטבח הערבי הרבה יותר ידידותי לטבעונים משנהוג לחשוב.

עד לא מזמן, בעולם שסבא וסבתא שלנו גדלו בו, בשר לא היה חלק מרכזי בתפריט. רוב האוכל היה מהאדמה. ארוחה היתה מבוססת על מאכלים כמו מגד'רה, תבשילים וממולאים עם דגנים וקטניות, חומוס-פול, עם הרבה ירקות, מבושלים או טריים. בשר אכלו לעתים רחוקות – קצת לתיבול, או באירועים מיוחדים. עם הזמן זה השתנה – בשר נחשב לסמל של מעמד חברתי גבוה יותר, והתחילו להכניס בשר למתכונים שלפני כן הסתדרו מצוין בלעדיו. זה הגיע למצב שבו יש אנשים שחושבים שבלי בשר נמות מרעב, ושאי-אפשר להגיש לאורחים ארוחה בלי בשר.

לאחרונה הדברים משתנים. הדור הצעיר כבר נחשף לצמחונות ולטבעונות, ומעריך יותר את השפע העצום של מאכלים מהצומח במטבח הערבי. שפע של קטניות - עדשים (ירוקות, חומות, שחורות, כתומות), שעועית (ירוקה, לבנה), חומוס, לוביה, אפונה, ירקות ופירות בכל הצבעים והצורות.
לפעמים השינוי התזונתי קשה – הרבה אנשים מאוד מקובעים לגבי האוכל שלהם, ומתקשים לקבל שינוי. אבל כשפותחים קצת את הראש ונותנים לזה צ'אנס אמיתי, אפשר להכין כל מנה כטבעונית – גם מנות מפוארות ומתוחכמות וגם מנות פשוטות ליומיום, גם אוכל מזין וגם קינוחים מושחתים.

שואלים אותנו הרבה אם אין נושאים חשובים יותר להיאבק עליהם בחברה הערבית – זכויות אדם, מעמד האשה. אבל עבורנו הטבעונות היא חלק בלתי נפרד מהמאבק לחברה יותר רחמנית, יותר צודקת, שמכבדת כל אדם – או בעל חיים – באשר הוא. אם נגיע למצב שבו קשה לנו לפגוע בבעלי חיים, על אחת כמה וכמה יהיה לנו קשה לפגוע בבני אדם. החיים יקבלו ערך גבוה יותר בעינינו והאגו יפחת, וכשהאגו פוחת הרבה מהבעיות נפתרות.

השבוע תתקיים צעדה מיוחדת שלוקחים בה חלק ארגוני בעלי חיים מהצפון ומהמרכז. שיתוף הפעולה היהודי-ערבי באירוע מרגש אותנו מאוד. כמעט שלא רואים את זה קורה בתחומים אחרים. בשנה שעברה צעדנו ביחד כאלף אנשים, והשנה אנחנו מצפים ליותר משתתפים – יהודים וערבים שפועלים יחד נגד אלימות כלפי בעלי חיים ונגד אלימות מכל סוג. לא צריך לחכות להסכם בין ראשי ממשלות שיביאו את השלום - הדרך לשלום בעולם עוברת דרך כל אחד מאתנו. לפני שנאשים מישהו במה שקורה בעולמנו, קודם נבדוק שהמנה שלנו לא גרמה גיהינום למישהו אחר. טבעונות היא הדרך לשלום ולצדק.
אוכל זה סוג של גשר לדו-קיום – הרי יהודים וערבים יכולים לדבר על אוכל במשך שעות בלי לריב, ואם נתמקד לא רק בשוני אלא גם במטרות המשותפות לכולנו, הלבבות יתקרבו ויתפתח שיח בריא.

הצעדה "כולנו קולם" תתקיים בחיפה ביום שישי, 15 ביולי, בשעה 11:00. יוצאים מרכבת מרכז השמונה בחיפה וצועדים לכיוון הגנים הבהאיים. לאירוע בפייסבוק או לאתרי 'תנו לחיות לחיות' ו'אנונימוס'.

מצרכים:

ל"בצק" הקובה:
3 תפוחי אדמה גדולים
1 כפית קורנפלור
1 כף שמן זית
1/2 כפית מכל אחד מהתבלינים הבאים: פפריקה אדומה, מלח, פלפל, כורכום

למילוי:
1 כף שמן זית
1 בצל בינוני
1 קופסת פטריות - 250 גרם, מכל סוג שתרצו (10-13 יחידות בקופסה)
1/4 כוס צנוברים קלויים
1/2 כפית מכל אחד מהתבלינים הבאים: תבלין בשר, תבלין פרגיות, תבלין שום, מלח, פלפל

לציפוי:
שמן לטיגון
1/2 כוס קמח עדשים (או קמח אחר) עם חצי כוס מים (תחליף קבוע במקום ביצה)
פירורי לחם

אופן ההכנה:

1. בסיר מים עם כפית מלח מבשלים את תפוחי האדמה עד לריכוך. לאחר שהם מתקררים, מקלפים, מועכים, ומערבבים היטב את תפוחי האדמה עם התבלינים, שמן הזית והקורנפלור. עדיף לערבב בעזרת הידיים כדי שהכל יתמזג ביחד וייצא בסוף בצק שניתן לעבוד אתו. שמים במקרר עד שהמסה מתקררת לחלוטין.

2. במחבת מחממים כף שמן על אש בינונית, חותכים את הבצל לקוביות קטנות ומטגנים עד להזהבה. חותכים את הפטריות לקוביות באותו הגודל, מוסיפים למחבת, מערבבים ומכסים ל- 5 דקות. מוסיפים את התבלינים ומערבבים היטב עד שהכל מצופה בתבלינים, מכסים ומשאירים לעוד 5 דקות על אש בינונית או עד שהפטריות מוכנות. בסוף מוסיפים את הצנוברים הקלויים ומערבבים. מסירים מהאש, ומניחים בצד.

3. אחרי שהפטריות התקררו וניתן לגעת בהן, מכדררים כדורים מבצק התפוחי האדמה, עושים חור באמצעות האצבע במרכז כל כדור וממלאים. סוגרים היטב ואז בעזרת כף היד מעצבים את הצורה של הקובה, או כל צורה אחרת שאתם רוצים.

4. אחרי שסיימנו למלא את כל הכמות, מחממים שמן בסיר לטיגון עמוק. טובלים את הקובה בתערובת של הקמח עם המים, אחר-כך טובלים בפירורי לחם, ואז ישר לשמן. מטגנים עד להזהבה.

המלצה: לעבודה יותר קלה עם בצק תפוחי האדמה, מומלץ להשאיר במקרר בין 3 שעות ללילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully