נושאים חמים

לא רק דת, גם אוכל טוב: מתכון לקערת בודהה יפנית

לאנשים רבים יש תאווה בלתי פוסקת לאוכל יפני, אבל לפני שרצים למסעדות, אפשר לייצר את "קערת הבודהה", שמכילה ארוחה שלמה. חגי לפלר עם מתכון למנה ייחודית ועשירה, שעונה על כל הצרכים

מהן קערות בודהה? אז למי שלא מכיר מדובר בקערה עמוקה המכילה ארוחה שלמה, מורכבת ממספר רכיבי מזון בריא, מסודרים בצורה נאה, לא מעובדים, המאוזנים תזונתית: חלבונים, פחמימות, שומנים, וירקות . בדרך כלל מלווה ברוטב בריא וטעים גם כן.

קערת בודהה יפנית (מערכת וואלה! NEWS , חגי לפלר)
הכול במקום אחד. קערת בודהה יפנית (צילום: חגי לפלר)

איני יודע האם בודהה עצמו נהג לאכול את ארוחותיו בקערות שכאלו, אך אני בטוח שבתום ארוחה הכוללת קערה שכזו תרגישו כמו בודהה הצוחק בעצמו (לא השמן). קערת הבודהה הזו מכילה כמות נאה של חלבון, סידן וגם מינרל חשוב ששמו יוד שחשוב לפעילות הקוגניטיבית שלנו (על כך פירוט בהמשך), וגם עונה על הצורך הבלתי פוסק שלי לאוכל יפני.

מצרכים

קערת הבודהה היפנית

1. כף אצות וואקמה מושרות במעט מים חמימים עם כפית רוטב סויה כ חצי שעה.
2. 3/4 כוס אטריות סובה מבושלות לפי הוראות היצרן
3. 3/4 טופו משי (סביבות 200 גרם)
4. חצי כוס ברוקולי חלוט
5. חצי כוס כרוב לבן קצוץ
6. כף דלעת חלוטה פרוסה לפרוסות דקות

רוטב מיסו:

1. כפית שמן קוקוס
2. כפית חמאת בוטנים לא ממותקת
3. 3 טיפות שמן שומשום
4. כפית מיסו כהה
5. כף רוטב סויה
6. כף חלב סויה
7. כפית שומשום מלא

קערת בודהה יפנית (מערכת וואלה! NEWS , חגי לפלר)
הכנה פשוטה במיוחד

אופן ההכנה

1. מתחילים בסידור של כל הרכיבים הקערה. את אטריות הסובה מניחים במרכז הקערה ומסביבם שאר רכיבי הקערה.

2. מערבבים בקערה קטנה את מרכיבים הרוטב וזוללים.

קערת בודהה יפנית (מערכת וואלה! NEWS , חגי לפלר)
בתיאבון

התזונאית תמי אדיב מוסיפה

הקערה המגוונת והעשירה הזו תעשיר אותנו בחלבונים (21 גרם), בסידן (86 מ"ג) וגם בברזל (1.5 מ"ג). בזכות האצות, המנה מכילה כמויות יפות של יוד- 140 מק"ג, כשאדם בוגר צריך 150 מק"ג.

אצות ים הן אחד המקורות היחידים ליוד אצל טבעוניים. ליוד יש חשיבות בתפקוד תקין של בלוטת התריס, וגם השפעה על התפקוד הקוגניטיבי של כולנו- ספורטאים וגם לאוכלוסייה הכללית. בילדים ונשים הרות ומניקות, לצריכת כמויות מספקות מספקות של יוד יש חשיבות עליונה.

במרץ השנה התגלה כי ל86% מהנשים ההרות ול-58% מהילדים בגילאי בית ספר יש חוסר ביוד- מדובר בחוסר משמעותי שיכול להשפיע על התפתחות תקינה של העובר והילד מבחינת הגדילה וההתפתחות הקוגניטיבית. מקורות נוספים אחרים ליוד לטבעוניים יכולים להיות אצות כמו נורי, קומבו (מעט) וגם מלח מועשר ביוד (כפית אחת מכילה 150 מק"ג) או תוספי תזונה שונים.

אצת קלפ- לא מומלץ לאכול בכלל. כמויות היוד שבה יכולות להיות אסטרונומיות, חשוב לזכור שאין להעמיס על הגוף כמויות גדולות של יוד בבת אחת– עודף ביוד יכול להיות מסוכן לא פחות מחוסר ממנו. אם אתם חושבים שחסר לכם יוד, עדיך להתייעץ עם איש מקצוע לפני שמעמיסים, בכל מקרה, הוסיפו את היוד בהדרגה.

לדף הפייסבוק של תמי אדיב
לבלוג של ספורטאי טבעוני
לדף הפייסבוק של ספורטאי טבעוני