וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים ויטמינים? כדאי תאכלו קצת שוקולד

23.7.2017 / 8:12

הוויטמינים והמינרלים חשובים לבריאות, אבל לא תמיד אנחנו זוכרים לשמור על תזונה המכילה את כל החומרים הדרושים. הנה כמה מאכלים המכילים את מה שדרוש לנו - חלקם מפתיעים לטובה

שוקולד. ShutterStock
שוקולד/ShutterStock

אבי הרפואה המערבית, היפוקרטס, אמר כבר לפני 2,500 שנה: "תנו לאוכל שלכם להיות התרופות שלכם, ותנו לתרופות שלכם להיות האוכל שלכם". נדמה שהמשפט הזה נכון עד היום. בעולם המודרני קיימת מודעות גוברת לאכילה נכונה ובריאה, אבל לפעמים, מה לעשות, אנחנו פשוט מתים מרעב ופותחים את המזווה או המקרר, בתקווה למצוא משהו לאכול. כאן מגיע הרגע המכריע: אם נדע להתבונן נכון, נוכל למצוא לא רק משהו שישביע אותנו, אלא גם כזה שיעשיר את הגוף שלנו, יחזק ויבריא אותו.

ויטמינים ומינרלים הם חלק יומיומי מהתזונה שלנו, אבל לא תמיד אנחנו צורכים אותם נכון, או מספיק ולעיתים זה קורה מחוסר מודעות. ויטמינים ומינרלים הם מרכיב מהותי בתזונה, שכן הם מבצעים מאות פעולות שונות על הגוף. מצד שני, אסור להגזים איתם, גם לא אם אתם בעיצומה של דיאטה רצינית. אז אם אתם רוצים לאכול משהו, ולעשות זאת גם בצורה חכמה וכזו שתסייע למערכות שלכם, הנה כמה ויטמינים ומינרלים שמתחבאים אצלכם בבית, ולא בטוח שידעתם שהם כאלה.

קודם כל, שום. המטבח הישראלי, במסעדות וגם בבית, רווי בשום, שנחשב ל"סופר אוכל", מה שהופך את כל המלאכה לקלה וטעימה הרבה יותר. בצורתו הטבעית, שום מכיל לא רק ויטמינים מסוג C ומסוג B ומינרלים שונים, אלא גם חומרים מזינים רבים והוא גורם מרכזי בבריאות הגוף. הוא יכול גם למנוע מחלות וגם לסייע בהתמודדות עמן, אם כבר נדבקתם. הוא גם טוב להורדת לחץ דם גבוה ולבעיות קרדיולוגיות שונות.

אל השום אפשר לצרף גם את הכרוב. כנראה שבזמן האחרון שמעתם עוד ועוד על כמה הקייל הוא טוב ו"סופר אוכל", אבל מחקרים הראו שהכרוב לא נופל ממנו ומכיל כמות די זהה של דברים בריאים, ביניהם ויטמין C ו-ויטמין K, כמו גם מינרלים דוגמת ברזל, כמו גם אשלגן שמסייע לשמירה על קצב לב תקין.

רוצים משהו קצת יותר מתוק? לכו על תותים ותפוחים. מבין כל פירות היער, תותים נוטים להיתפס כ"נחותים" מבחינה תזונתית, לעומת פטל, אוכמניות ואחרים, אבל בתותים אפשר למצוא יותר ויטמין C מאשר בכל אחד מ"המתחרים". הם מסייעים בהגנה על המערכות בגוף מפני רעלים שונים ובהתמודדות עם פצעים. אכילה קבועה של תותים עוזרת למערכת החיסונית, להגברת תפקוד המוח, להקלה על לחץ דם גבוה ומחלות לב ולכלי הדם. הם מכילים ויטמינים חיוניים ומינרלים דוגמת חומצה פולית, אשלגן, סיבים תזונתיים ומגנזיום. השאלה איך גורמים לאנשי השדות להמשיך לייצר תותים גם בקיץ...

כאמור, גם תפוחים, מכל הצבעים, יעשו עבורכם את העבודה. בישראל אומנם אין מגוון של תפוחים בדומה לאמריקה, אבל גם מה שיש מספיק טוב והתפוחים, שתמיד יושבים לנו בסלסלה איפשהו בבית, הם מקור מזון יקר ומלא בויטמינים כולל ויטמין C, K, 6B ובמינרלים חיוניים לגוף דוגמת נחושת, מגנזיום ואשלגן. גם הקליפה של התפוח מלאה בסיבים וטובה לבריאות המעיים והעיכול (ולפי המיתוסים גם לשיניים בריאות והגנה מפני אלצהיימר).

טרייפל שוקולד ותותים לפסח. דרור עינב
עשירים בויטמין C/דרור עינב

מה עוד? קלציום, סידן בעברית, הוא מינרל שאפשר למצוא בסוגי מזון רבים, ולא בהכרח כאלה שלפעמים לא ממש מתחשק לאכול. הסידן נמצא כמובן בחלב וביוגורטים, אבל גם בגבינות קשות וטעימות ואפילו בדגני בוקר רבים. קערת דגני בוקר, מהסוג הנכון, עם חלב, יכולה להיות פיתרון טעים, משביע ובריא גם יחד, כאשר הכל שאלה גם של כמות נכונה כמובן. אדם מבוגר זקוק בערך לגרם אחד של סידן ביום ובכל מקרה, לא כדאי לחצות את ה-2.5 גרם.

אוהבים לאכול אגוזים (או כבד)? מעולה. בפסח הקרוב, כשאתם ממלאים כיסכם באגוזים, תזכרו שהם מכילים ויטמין 4B מצוין מסוג כולין, שנמצא גם בחלב וביצים ועוזר להתפתחות התאים בגוף. חצי גרם עד שני גרמים וחצי ביום יעשו עבורכם אחלה עבודה. ואם כבר אגוזים, מה דעתכם להכניס לגוף קצת נחושת? כן, נחושת. מדובר בויטמין מצוין, שמחזק את כמות הברזל ומונע עייפות. אפשר למצוא אותו, מלבד באגוזים, גם בשוקולד מריר, אם אתם בעניין. כן, לשוקולד יש ויטמינים. איזה חדשות מעולות.

לסיום, הפתעה. מנגן הוא מינרל חשוב בגוף האדם. הוא נדרש בכמות קטנה, חיוני לתפקוד תקין של המוח ומסייע גם בבעיות הקשורות למערכת העצבים. מנגן בכמות נכונה מונע מהגוף בעיות של שקיעת סידן בעצמות ובעת הצורך, הוא גם מעלה את ייצור חלב האם. אז איפה ההפתעה? את המנגן אפשר למצוא במגוון מאכלים וגם, בתה. אז אם אתם מאלה שחייבים איזה כוס שתייה חמה באמצע יום עבודה קשוח, או מול הטלוויזיה בשעת לילה מאוחרת, תה (מהסוג הנכון) יכול להיות פיתרון נהדר. גם טעים, גם זמין, גם בריא.

מערכת וואלה! בשיתוף שופרסל
  • עוד באותו נושא:
  • ויטמינים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully