וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קדירות מהים: 5 תבשילי דגים לחורף חמים

16.1.2018 / 10:42

מהחריימה הטריפולטאי, דרך הבויאבז הצרפתי ועד המוקקה הברזילאית, קדירות הדגים לא דורשות הרבה זמן בישול ותכנון מראש, אבל עשירות בטעמים

סיר של חריימה בורי. אפיק גבאי,
סיר מנחם של חריימה עוקצני/אפיק גבאי

החורף כאן ואיתו החשק להכין יותר מרקים, תבשילים ומנות מנחמות. בניגוד לתבשילי הבשר הדורשים בישול ארוך של שעות, קדירות ותבשילים של דגים פחות כבדות ודורשות הרבה פחות זמן הכנה ותכנון מראש. ברחבי העולם התפתח מגוון עצום של תבשילי דגים טעמים ומיוחדים, והנה חמישה שאתם חייבים לנסות בבית.

לוב וטוניס: חריימה

חריימה היא אחת המנות הטיפוסיות ליוצאי טריפולי וטוניס. תבשיל דגים סמיך שמתבסס על רסק עגבניות, המון שום כתוש ושמן, אליהם מצטרפים תבלינים כמו פפריקה (מתוקה וחריפה), כמון וקימל טחונים. כל משפחה מכינה חריימה מעט שונה: יש שישימו 1/2 כוס שמן, יש שיסתפקו בחצי מכך, יש שיעשו אותו חריף במיוחד (עם תוספת של פלפל ירוק חריף) ויש שיעשו אותו לא חריף בכלל. הוא מתאים לכל סוגי הדגים והכי כיף לאכול אותו ביחד עם חלה שסופגת את הרוטב העשיר.

למתכון לחריימה עם רוטב אדום סמיך

דג מרוקאי. שני בריל,
דגים בסגנון מרוקאי- ישראלי/שני בריל

מרוקו- ישראל: דג מרוקאי

בזמן שהחריימה היא מנה סמיכה ומרוכזת מאוד, הדג המרוקאי מכיל רוטב דליל יותר, שמתבסס על עגבניות טריות, פלפלים, שום וכוסברה. למרות השם שלו, אם תטיילו במרוקו יהיה לכם קשה עד בלתי אפשרי למצוא מנת דגים דומה. את הדג המרוקאי הכינו יוצאי מרוקו שעלו לישראל, בהתבסס על הטכניקות שהכירו, אבל עם מגוון חומרי הגלם הדליל של שנות הצנע. בתבשילי הדגים שמכינים במרוקו (בסירים מיוחדים הנקראים טאג'ין), נהוג להשתמש תבלינים שלמים ותערובות מיוחדות שלא היו זמינים בעבר בארץ, וכך התפתחה מנה מיוחדת ולא פחות טעימה זו.

למתכון לדג מרוקאי

הודו: קארי דגים

ישנם מאות ואולי גם אלפי מתכונים לתבשילי דגים שונים ברחבי תת היבשת ההודית, שמשתנים מאוד לפי האזור והדגה המקומית הזמינה. תבשיל הודי טיפוסי מתחיל בטיגון של בצל, ג'ינג'ר, שום ופלפל חריף יחד עם תבלינים שלמים כמו כוסברה או כמון, אליהם מוסיפים תבלינים טחונים מתערובות שונות. כדאי להצטייד באבקת קארי איכותית מחנות תבלינים שאתם סומכים עליה להכנת התבשיל. קרם קוקוס מוסיף לתבשיל עושר ועניין וכך מקבלים מנת דגים שוברת שגרה ומעניינת בטעמיה.

למתכון לבורי בקארי הודי

בורי ברוטב הודי ארומטי וחלב קוקוס. אפיק גבאי,
טעמים מבמזרח. דג בקארי וקרם קוקוס/אפיק גבאי

צרפת: בויאבז

בויאבז נחשב בעיני רבים כאחת מהמנות הגדולות שיצאו מהמטבח הצרפתי. זהו מרק דגים מרוכז ואדמדם, טיפוסי לעיר הנמל מרסיי, ובו מספר סוגי דגים. הבויאבז מתבסס על ציר דגים (מים בהם בושלו אדרות וראשי דגים), זעפרן ועגבניות - שנותנים לו את צבעו הייחודי. בנוסף אליהם הוא מכיל שומר ותוספת של פרנו או פסטיס, הנותנוים לט ארומה של אניס.

לצד הבויאבז תמצאו תמיד לחם קלוי עם ממרח שנקרא רוי, או חלוד בתרגום ישיר. זהו ממרח אדום שדומה למיונז עם תפוחי אדמה, פפריקה ולעתים גם פלפלים קלויים או רסק עגבניות.

למתכון לבויאבז של השף אמיר מרקוביץ'

ברזיל: מוקקה

תבשיל המוקקה התפתח ככל הנראה בקרב קהילות של יוצאי אפריקה בברזיל. בהכנתה מזכירה המוקקה את הדג המרוקאי בזכות שילובם יחד של עגבניות, פלפלים חריפים, שום, כוסברה ובצל. את טעמה הטרופי והניחוח הייחודי היא מקבלת בזכות תוספת של שמן קוקוס או קרם קוקוס. את המנה מומלץ להגיש יחד עם אורז.

למתכון של שף ניצן רז למוקקה ברזילאית

דגי תנובה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully