וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ימי בנימינה: 70 שנה וסדרת יינות מפתיעה

מירה איתן

עודכן לאחרונה: 24.2.2022 / 11:54

בסימן חגיגה קולינארית עם מיטב השפים בישראל, מציין יקב בנימינה 70 שנה להיווסדו ומשיק סדרת יינות חדשה. הכירו את צוקים, שמגיעה אלינו מאזור יין מפתיע: הגלבוע

בנימינה, אחד היקבים הוותיקים בארץ, חוגג בימים אלה 70 שנים להיווסדו. בארץ שהיין חזר לפרוח בה בעת המודרנית, לאחר שנות גלות ארוכות, מעטים מאוד היקבים שסיפורם רב השנים כרוך לא רק בהתפתחות ענף היין והקולינריה אל גם בתהליך הקמת המדינה. במסגרת חגיגות השבעים, משיקים ביקב מהלך שיווקי יצירתי וטעים במיוחד, החוגג את השידוך המושלם בין עולמות היין והקולינריה, ומשיקים סדרה חדשה של יינות, בשם צוקים.

חגיגות 70 ליקבי בנימינה. בר כהן,
חגיגות 70 ליקבי בנימינה/בר כהן

שבעה עשורים של עשייה

סיפורו של יקב בנימינה מתחיל בשנת 1952, אך שורשיו נטועים עמוק בתקופת העלייה השלישית. בשנת 1925 זיהו פקידי הברון רוטשילד את הפוטנציאל הגלום בשדות פרחי היסמין באזור המושבה בנימינה, והקימו במקום מפעל לבשמים. בתחילת הדרך, המפעל זכה להצלחה, אך מיתון עולמי הוביל לסגירתו בשנת 1937.

'פרפום דה בנימינה', הרוזה הנהדר של היקב, הוא מחווה ארומטית לאותם ימים. הבושם אולי לא צלח אבל המקום לא נטש ואת ריחות היסמין החליפו ריחות של אבק שריפה ושמן רובים. מרתף המפעל שימש את חברי ההגנה כמקום מחבוא לכלי נשק עד קום המדינה. בשנת 1952 הגיע למפעל היינן יוסף זלצר, שעלה לישראל מהונגריה, שיקם את המבנה והקים יקב, בשם 'אליעז', על שם בנו שנפל במלחמת השחרור.

בשנת 1994 רכשו את היקב שני אנשי קולנוע הישראלים, אבי לרנר ודני דימבורט, ששינו את שם היקב ליקב בנימינה. בשנת 2008, היקב נרכש על ידי בעלי רשת 'חצי חינם', שהשקיעו משאבים רבים ביקב, בכרמים ובהון האנושי. כרמי היקב משתרעים בכל הארץ, מרמת הגולן והגליל העליון והתחתון, דרך הרי ירושלים ועד למצפה רמון. כיינן היקב משמש משנת 2020 יונתן שוטס ולצידו הייננית חגית אלמליח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

משפחתי, רומנטי, חורפי: איזה סוג יין מתאים לכל טיול?

בשיתוף יקבי בנימינה
יקב בנימינה. יקב בנימינה,
יקב בנימינה. פעם היה כאן מפעל לבושם/יקב בנימינה

בסימן חגיגה קולינארית

לרגל חגיגות ה-70 יצרו ביקב בנימינה שידוך בין היינות של יקב לארבעה שפים מובילים שנבחרו לקחת חלק במיזם: אסף סרי ממסעדת צמח בירושלים, יחי זינו ממסעדת פסקדו באשדוד, עידו פיינר ממסעדת רוברטה וינצ'י בפרדס חנה ותומר טל ממסעדת ג'ורג' וג'ון בתל אביב.

ארבעת השפים שידכו מנה אותה יצרו כהתאמה מושלמת ליין המועדף עליהם מיינות היקב. בנוסף, שהשיק היקב הושקה סדרת יינות חדשה בשם צוקים, הכוללת בתוכה שני יינות לבנים ושניים אדומים, מענבים שגדלו בכרמי הרי הגלבוע.

נבחרת השפים של יקב בנימינה. אסף קרלה,
עידו פיינר, יחי זינו, תומר טל ואסף סרי. נבחרת השפים של יקב בנימינה/אסף קרלה

צוקים הם לפעמים געגועים ליין

עם כל הכבוד לקולינריה, הרי שהחגיגות עוסקות בראש ובראשונה ביין, ולקראת יום חגו העניק היקב לעצמו - ולנו, מתנה נהדרת בדמות סדרת יינות חדשה, סדרת צוקים.

ייחודה של הסדרה, מלבד היינות המצוינים שבה, הוא בעיקר הפניית זרקור לאזור יין פחות יודע בישראל, אזור הגלבוע, שתנאיו הייחודיים, כמו למשל השילוב בין טמפרטורה גבוהה עם רוחות שמצננות את הגפנים במשך רוב שעות היממה, מניב ייבול ייחודי שבא לידי ביטוי גם ביינות עצמם.

בנימינה, צוקים, שרדונה 2021

היין שנעשה מענבי כרם הממוקם במדרונות בגובה 440 מטר מעל פני הים ומשקיף לעמק בית שאן, תסס בשילוב של חביות עץ ישנות וחדשות ומכלי נירוסטה, והתוצאה מורכבת ועשירה. היין הזהבהב מתאפיין בריחות של הדרים פירות לבנים ותבלינים מתוקים, מבנה אלגנטי, טעמים מאוזנים וסיומת ארוכה. המחיר: 90 שקלים.

בנימינה, צוקים, שרדונה. יח"צ,
חוויה מורכבת ועשירה/יח"צ

בנימינה, צוקים, רוסאן מרסאן 2021

שבעים אחוז רוסאן ושלושים מרסאן, זנים שמזוהים בעיקר עם עמק הרון שבדרום צרפת, עברו עיבוד משותף, התיישנו ארבעה חודשים בחביות עץ ויצרו יין שמשלב בין הגוף וטעמי הפרי הכתום של הרוסאן והרעננות של המרסאן, עם נגיעה של עץ אלון. יין עשיר בטעם שיעשה עבודה טובה מאוד לצד מנות עשירות טעם. המחיר: 90 שקלים.

בנימינה, צוקים, מרסלאן -מרלו-פטי ורדו 2019

שלושת הזנים האדומים גדלו בכרם מירב שברכס הגלבוע, נבצרו ותססו בנפרד, על מנת לשמר את הארומות הטבעיות של כל אחד מהם, ולאחר מכן התיישנו בנפרד כארבעה עשר חודשים בחביות עץ, לפני שנוצר מהם היין הסופי. זהו יין קטיפתי ועשיר עם טעמים עמוקים של פרי אדום ותבלינים. בן לוויה מושלם למנות בשריות. המחיר: 90 שקלים.

בנימינה, צוקים, גרנאש. יח"צ,
אופי ים תיכוני/יח"צ

בנימינה, צוקים, גרנאשה טינטוררה 2020

מורכב מ- 100% ענבי גרנאשה טינטוררה מכרמים בהרי הגלבוע, שהתבגרו לאחר התסיסה כשנה בחביות צרפתיות ואמריקאיות חדשות. יין בעל אופי ים תיכוני, ניחוחות של שזיפים, דובדבנים ופטל שחור, פלפל שחור, עשבי תיבול מקומיים ומתקתקות קלה ולא מעיקה של וניל. גוף בינוני, מרקם חלק וסיומת נעימה. יתאים למנות ים תיכוניות מתובלות, גם בקיץ החם שלנו. המחיר: 90 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully