וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האייקון בקצה המערה

מירה איתן, סנהדרינק

9.11.2021 / 11:17

לרגל השקת 'המערה 2017', יין הדגל האייקוני של יקב בנימינה, חזרנו למקורותיו - תחת רכס הכרמל, טעמנו בצירים קודמים והתרשמנו מהמהדורה החדשה

אם יצא לכם לשמוע על יין 'המערה' של יקב בנימינה ותהיתם מה המשמעות של שמו, כדאי שתדעו כי היין הזה באמת עושה את השנים הראשונות לחייו בתוך מערה שלא רבים יודעים איפה היא חבויה. המערה, שהוסבה לפני כעשרים שנים למרתף חביות ייחודי השייך ליקב בנימינה, נמצאת בהר חורשן, סמוך למושב בת שלמה, ברכס הכרמל, בסמוך לכביש ואדי מילק. ומשם יוצא כל שנה יין הדגל האייקוני של היקב. טעמתי את היין האחרון שיוצא בימים אלה לשוק, וגם עוד כמה שקדמו לו. וניסיתי לברר מה כל כך מיוחד במערה הזו?

יקב בנימינה בציר 2021. דייויד סילברמן,
בציר בכרמי יקב בנימינה/דייויד סילברמן

חבר, אתה חופר

המערה, שכנראה הייתה פעם ניקבה קטנה, נחפרה בסלע הרך שבלב החורש הטבעי ברכס הכרמל הדרומי לפני כ-400 שנים, כחלק מפעולות הבנייה של השלטון העותומני בארץ. זוהי מערה מקומרת, מעין סדרת קשתות צמודות אחת לשנייה, היוצרות מבנה חצי גלילי. אורכה למעלה מ-80 מטרים, גובהה כתשעה מטרים ורוחבה מגיע לחמישה מטרים. מביני דבר מספרים שהטורקים חפרו אותה כדי לאחסן בה סחורות שעלולות היו להתקלקל בחום הארצישראלי, ובצדק, הלחות במערה מגיעה ל-80% ויותר כל השנה, והקירור הטבעי שלה לא עולה מעל 18 מעלות גם בימי קיץ לוהטים. תודו, מקרר יינות אופטימלי. טוב, לא בטוח שבתקופה העותומנית היה שם גם יין, אך אל דאגה, העניין השתנה בהמשך.

בשלהי המאה ה-19, בשנת 1892, כשגילו את המערה חלוצי זכרון יעקב ובנימינה, ואחסנו בה יינות ומשקאות חריפים. בשנת 1952 נתן אותה הברון רוטשילד ליקב בנימינה שהוקם אז (תחת השם הראשון שלו, יקב אליעז), כדי שתהווה מרתף ליישון יינות ללא מערכת מלאכותית של קירור ולחות. התנאים האלה מהווים את תנאי ההתבגרות וההתיישנות האופטימליים ליין 'המערה' של יקב בנימינה שהחל את דרכו בשנת 2000.

את יין 'המערה' מפיקים מענבים שמגיעים מכרמים בוגרים, לא גדולים, מכרם בן זמרה שבגליל העליון ומכרמים איכותיים נוספים. היינן של יקב המערה בשנים האחרונות הוא יינן יקב בנימינה, יונתן שוטס, שאליו הצטרפה השנה הייננית חגית אלמלח.

היינות המיושנים בתוך המערה מופקים לרוב מזני בורדו הקלאסיים, קברנה סוביניון, מרלו ופטי ורדו, מכרמים מהגליל העליון, המיוחדים רק ליין זה. הנטיעה הבוגרת ביותר של הכרמים היא שנת 1984 והצעירה ביותר 2009. היינות מתבגרים במערה כשנתיים בחביות עץ אלון, חצי חדשות וחצי משומשות, ואז מחכים עוד תקופה של התאזנות והתבגרות בבקבוקים לפני שהיינות יגיעו אלינו.

המערה 2007

65% קברנה סוביניון מכרם בן זמרה, 33% מרלו מפלאטו דלתון ו- 2% פטי ורדו. מורגש שלפנינו יין בוגר, עם טעמים שניוניים ושלישוניים, ניחוחות פרי בשל, שוקולד ותיבול, אך היין עדיין אלגנטי ומראה יכולת התיישנות נאה. המרקם נעים וחלק, החומציות נוכחת ומחייה את היין והחבית נוכחת אך לא מאפילה. עדיין עומד במבחן הזמן.

המערה 2016

אותם כרמים, אותם זנים, רק היינן התחלף, את היין הזה יצר כבר היינן הנוכחי של היקב, יונתן שוטס, שהצטרף ליקב בשנת 2015. 56% קברנה סוביניון, 34% מרלו, 10% פטי ורדו. בציר ידני, כשכל זן נבצר בנפרד. זן הקברנה סוביניון רובו מנטיעות של 1984 ו-1992, המרלו מ-1996. הדרך של היינן: תסיסה חצי קרבונית, הפרדת השזרות, ומעיכה קלה בלבד של הענבים מהצנטריפוגה. השרייה קרה בת יומיים, שמרים, כמעט שבועיים של תסיסה, ועוד יומיים שלושה הענבים על הקליפות לקבלת מיצוי וצבע. סחיטה, תסיסה מלולקטית בנפרד וירידה לחביות. כל זה יצר כ-40 אלף בקבוקים בשנה. היין עוד צעיר עם יכולת התיישנות נאה. גוף די מלא, עשיר ומתובל, ארומה עשירה, פרי שחור, שוקולד, טבק ועישון קל. היין לא הושק רשמית בגלל הקורונה, אז זה הזמן להכיר אותו.

מארז המערה, יקב בנימינה. יח"צ,
המערה 2017. עשיר ואלגנטי/יח"צ

המערה 2017

ושוב אותם כרמים, אותם זנים והפעם גם אותו יינן. 63% קברנה סוביניון, 30% מרלו, 7% פטי ורדו. הענבים מגיעים מחלקות כרמים בוגרים בגליל העליון, ובגלל גילם הבוגר של הגפנים מתקבל יבול נמוך וטוב שנותן פרי מרוכז. שיטת העשייה דוגלת בהתערבות מינימלית עם הסביבה הטבעית של החי והצומח בכרם. "להתערב כמה שפחות ולהניח לכרם ולענבים לעשות את מה שהם צריכים ויודעים לעשות" אומר יונתן. העשייה דומה כמו אצל אחיו הבוגרים. הזנים התבגרו בנפרד וחוברו להם יחדיו בבלנד לאחר שנתיים בחביות. יין עשיר ואלגנטי, פירות אדומים די בשלים, דובדבנים ופטל, וניל, קפה, שוקולד, מנטה ומעט טבק וקלייה מהחביות. המרקם חלק ומשיי, ולמרות גילו הצעיר הוא כבר נגיש. המחיר: 259 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully