וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קינוחים, שחיתויות, הגזמות ושווארמה כמובן: 8 המלצות אוכל (ומלון אחד) בירושלים

עודכן לאחרונה: 19.8.2022 / 8:01

זה לא רק האוויר, זה לא רק האנשים, זה לא רק הטמפרטורות. זה הכול

מאפי בוקר, מלון ענבל, ירושלים. יניב גרנות, מערכת וואלה!
פצצת צבעים וטעם. ארוחת הבוקר במלון ענבל/מערכת וואלה!, יניב גרנות
מאפי בוקר, מלון ענבל, ירושלים. יניב גרנות, מערכת וואלה!
גבינה, בצק, השכמה. ארוחת הבוקר במלון ענבל/מערכת וואלה!, יניב גרנות

שוב טעינו באריזה. הנזיד המהביל שבטעות נקרא גם "אקלים גוש דן" הוביל לתיק צד עמוס כפכפים וחולצות עשויות בד שמצב הצבירה הבא שלו הוא התפוררות. מדובר בתחילת אוגוסט, אז הרגשנו טוב עם המהלך הזה. מדובר בתחילת אוגוסט בירושלים, אז המהלך הזה הוביל אותנו לשבת המומים מול קרירות ערב, לראות אנשים עם בגדים ארוכים במהלך קיץ ישראלי, ולתהות מניין יבוא הקרדיגן.

אנחנו יושבים גבוהים יחסית, אם כי כל דבר בבירה הוא גובה יחסי, ונהנים מנוף יחסי (אם כי, כמובן, כל דבר כאן הוא נוף) ומאוויר הרים שלקרוא לו "צלול כיין" הוא פוגעני ליינות, ופוגעני לצלילות ופוגעני איכשהו גם להרים. רק לשם האחדה, נקרא לו אוויר מושלם.

ולא רק האוויר מושלם כאן, או הנוף והגובה והאקלים. 30 וקצת שעות של גיחת הורים אוגוסטית שעיקרה אוכל ושוליה עוד אוכל וגם משהו לשתות ליד הותירו אותנו מעט מסוחררים, כרגיל. השפע והחדשנות, הטעם והאפטר-טעם, הלב הרחב והיד הרחבה עוד יותר, ההוספיטליטי והחיוך - כולם משאירים בפה שאלה אחת מרכזית - למה בעצם אנחנו לא באים יותר?

עד שנגבש תשובה, ועד הפעם הבאה, קבלו 8 המלצות אוכל שוות (ומלון אחד, שווה גם כן) בירושלים.

דוד לאור

הפשרה הגדולה ביותר של לאור היא כריכי קרואסון ששברו נדר פרטי, החלו להופיע בוויטרינה בשלב מסוים, ובלתי אפשרי להזיז אותם משם כעת

הקיוסק הירושלמי של האופה חדש יותר ומפתה עם ירוק ואורבניות נעימה, אבל אנחנו עצרנו דווקא בממלכת-האם המפוצלת שלו, לב אזור התעשייה והמסחר (והמוסכים) של מבשרת ציון.

הסביבה מחוספסת, רווית בנייה חדשה ומלגזות ישנות, אבל זה רק הופך את החוויה לשווה יותר, וטעימה יותר. שלא לדבר על התחושה האקסטטית של מאפה לוהט שהרגע יצא מהתנור, ובאורח פלא מצא את דרכו לאצבעותייך.

לאור עדיין מתחיל את ימיו בשלוש בבוקר, ומקבל את פני הלקוחות הראשונים עם קולקציית אפייה כמעט פלילית. זה מתחיל בקלאסיקות דוגמת קאנלה דה בורדו שחומות או עוגיות אוזני פיל ענקיות, פריכות-חמאתיות ורחוקות מאוד ממה שהתרגלנו לראות בז'אנר הזה, וממשיך מהר מאוד לפשרה הגדולה ביותר שלו - כריכי קרואסון ששברו נדר פרטי, החלו להופיע בוויטרינה בשלב מסוים, ובלתי אפשרי להזיז אותם משם כעת, אלא אם מדובר כאמור בתזוזה ישירות ללוע פעור של לקוח מרוצה.

בקטגוריה הזאת תמצאו, בין היתר, סנדביץ' קרואסון עם גבינה עיראקית וסלק, כריך סנט מור עם מרמלדת אגסים, קרואסון פרמזן עם חמאת צנוברים וארטישוק וגם מה שמוגדר כאן כ"קרואסון משפחתי", שהוא בעצם ענק בצקי ממולא (פיסטוק ושוקולד, למשל, או ברי ופורטובלו) המרצה חבורות רעבות שלמות.

אה, ובמעלה אותו מרכז מסחרי (שטוב יעשו במבשרת אם יתייחסו אליו כאל אחת מנקודות התיירות הראויות ביישוב), מחכה גם הקונדיטוריה, עם אותה רוח ואנרגיה, ותוצרים אחרים, "קינוחיים" יותר אך לא פחות מושלמים. בתמצית: נקודת עצירה בדרך לבירה, נקודת עצירה בחזור, נקודת עצירה חובה.

דוד לאור, היצירה 4 ו-12 במבשרת ציון, וגם גן גדעון בירושלים

שוק מחנה יהודה

9 המלצות אוכל שוות במתחם הכי טעים בישראל (ועוד שתיים ליד)

לכתבה המלאה

אבי לוי ו"המוציא" חוגגים עשור

אבי לוי, מסעדת המוציא, ירושלים. רון ירקוני יחסי ציבור,
יום חג. אבי לוי בפתח "המוציא"/רון ירקוני יחסי ציבור

אין כמובן צורך להכביר מילים על השף הירושלמי ועל ספינת הדגל הנהדרת שלו, אבל מרוב שנמנעים מלהכביר מילים, שוכחים לעתים קרובות להגיד מה שחשוב - מדובר בשגריר עירוני ראשון במעלה, דיפלומט של אוכל, ובעיקר איש, בן אדם.

חודשים ספורים לאחר השקת "מצלה" המצוינת שלו, חוגגת "המוציא" עשור שלם של אירוח, ועושה את זה כמו שצריך לעשות את זה - עם תפריט מיוחד, עתיר כוכבים מימיה הראשונים של המסעדה ועד היום.

במהלך החגיגות תוכלו למצוא, בין היתר, רצועות דג קוד נורבגי ברוטב עריסה-פלפלים ושרמולה אלג'ירי, סלט שוק ירושלמי, אנטריקוט ומח עצם עם פריקה מעושנת, נקניקיית מרגז חריפה, סלט עגבניות מרוקאי, סלט זיתים ותפוזים מאותה עדה בדיוק, "שחמה ובסלה" אלג'יראית ששוחזרה בקושי אך בהצלחה (שהיא חלה ממולאת בבשר, לימון כבוש, בצל ירוק, טחינה לבנה ומלפפון חמוץ, שבקייה שייטל ואסאדו, פיסטוק וציר עגל, מסאפן פיסטוק שהיא עוגה אפויה עם קרמל מלוח וקרם קוקוס, וגם - איך לא - הקינוחים של אמא מרים. מזל טוב לו, מזל טוב לה, מזל טוב לנו.

המוציא, רחוב יפו 113, ירושלים

סנט אורבן

בימים כאלה אתם רוצים לשבת בחצר הפתוחה והנהדרת, צמודים לחומת האבן או חולקים שולחן גדול יותר בתוך הירוק והמשמח

בר היין והקוקטיילים של מייקי כהן ובן-צבי נרקיס התמקם לאחרונה בבית ההארחה הסקוטי בעיר ומספק עסקת חבילה כמעט בלתי אפשרית בתמורתה - נוף הרים בקצה המושבה הגרמנית, אוויר הנהנה מפער הגבהים הדרמטי וגם תפריט אלכוהול ואוכל שמיישרים קו עם כל הטוב הזה.

החלל הפנימי אינטימי, והבר עצמו מעוצב לתפארת האגדות הירושלמיות שנכתבו כבר ב-1929, אבל בימים כאלה אתם רוצים לשבת בחצר הפתוחה והנהדרת, צמודים לחומת האבן או חולקים שולחן גדול יותר בתוך הירוק והמשמח.

תוכלו למצוא כאן, בין היתר, "בודפשט" (ג'ין ג'ינג'ר, סיגליות וליצ'י), "מונאקו" (וודקה, יוזו, ג'ינג'ר ומלפפון טרי), "פירנצה" עם ג'ין תפוז דם וגליאנו ורדים וגם "מינכן" על בסיס ייגרמייסטר. תפריט יינות נדיב יספק אופציה מוצלחת מסוגו וגזרת האוכל תלווה את כל זה עם מנות חלקוה קטנות, צלחת שרקוטרי, פיש אנד צ'יפס וגם פיצות צבעוניות.

סנט אורבן, דוד רמז 1, ירושלים

02

כל זה - האוכל והבר ומה שליד - מנוהל היטב ומתושדר החוצה בצורה אידיאלית - עם הרבה אוויר, הרבה חיוך בלתי מתחנחן, ומעט מאוד אגו

עוגן האירוח והאוכל של מלון ענבל בירושלים מסתכלת על התזזיתיות העירונית ועל הסצנה הגועשת וממשיכה בשלה - ובצדק.

המסעדה הכשרה והמצוינת ("המון כבוד לאוכל, המון כבוד לירושלים", כתב קינן כהן יפה אצלנו לפני שנה בדיוק) בהובלת השף נמרוד נורמן נערכה לתשעת הימים שלפני ט' באב עם תפריט דגים שמח, השיקה במקביל תפריט קיץ שחוגג אדמה ומקומיות, ולא שכחה לרגע את הקלאסיקות שעשו אותה, מספקת כך כל גחמה ותשוקה אפשריות.

מדובר, בין היתר, בפרנה לוהטת וסלט קיץ של אבטיח-עגבניה-אגוזים-אחו בלאנקו לפתיחה, בצלעות טלה או אנטריקוט מיושן להמשך מיושב יותר, ובמעטפת תוספות (צ'יפס עבודת יד שנדיר יותר ויותר לראות כמוהן בארצנו, מישהו?), קוקטיילים של מקצוענים עם קריצה כחול-לבן, וקינוחים (קרמו שוקלד ולרונה עם רפלינה לוז וקראמבל, למשל) סותמת פיות, תרתי משמע.

כל זה - האוכל והבר ומה שליד - מנוהל היטב ומתושדר החוצה בצורה אידיאלית - עם הרבה אוויר, הרבה חיוך בלתי מתחנחן, ומעט מאוד אגו. אופציה מעולה למשתכני המלון, אופציה מעולה לא פחות לאורחים מבחוץ.

02, מלון ענבל, ירושלים

מלון ענבל

בחוץ, אם תצליחו להשתלט על הבופה, מחכה עמדה מזרח תיכונית מכובדת ומכבדת, עם לא מעט תה ועלי תבלין טריים, כנאפה חמה, חלבה רכה ומה לא

המלון עצמו, שאירח אותנו בגיחה הקולינרית הזאת, הצליח להסביר היטב - וללא מילים - מאין מגיע כל ההדר הירושלמי הזה.

עשרות שנות פעילות לא הקפיאו אותו על שמריו. להיפך. אגף חדש של חדרים הצטרף זה מכבר למאות אופציות האירוח האחרות פה, והגודל אינו מעיב על האווירה. יש כאן שירות אולד-סקול אך גם עמדת קונסיירז' שיודעת לשלוח אתכם למקומות החמים בעיר, יש בריכה מצוינת שמצליחה גם להיות בחוץ וגם לשמור עליכם בפנים, יש נוף פנורמי שמביט אל פארק הפעמון ואל העיר העתיקה כאחד, ויש גם אינספור פעילויות ממוקדות ילדים לחופש הגדול, אך גם בלי קשר אליו - מסדנת קליעת חלות בשישי ועד מפגשי משחק ומופעים.

ארוחת הבוקר ראויה לכל הפחות לפסקה משלה, עם ביצוע מדויק בואכה מרהיב של "מיטב להיטי הבופה" המוכרים לנו. הירקות טריים, עמדת החביתות והביצים לוהטת, והטאבון שבשולי ההצגה מוציא החוצה ללא הרף מאפים מבעבעי גבינה וטעם. בחוץ, אם תצליחו להשתלט על כל זה, מחכה עמדה מזרח תיכונית מכובדת ומכבדת, עם לא מעט תה ועלי תבלין טריים, כנאפה חמה, חלבה רכה ומה לא. חגיגה.

מלון ענבל, ז'בוטינסקי 3, ירושלים

PATATA

מה שנחשב פעמים רבות כמנת אייטיז מעט קלאסית מדי, הופך כאן - בעזרת מתכונים משפחתיים וידיים מעולות - לאוכל רחוב מודל 2022

מרים בן זקן נולדה בספרד, עברה עם משפחתה לגיברלטר ולא הפסיקה לבקר בשוק מחנה יהודה. הפער בין הביקורים התקצר, הביקורים עצמם התארכו, עד שהחלטה אישית ותמיכה משפחתית הובילו לפתיחת דוכן תפוחי האדמה שלה - ולהכפלתו.

מה שנחשב פעמים רבות כמנת אייטיז מעט קלאסית מדי, הופך כאן - בעזרת מתכונים משפחתיים וידיים מעולות - לאוכל רחוב מודל 2022, על כל המשתמע מכך. תפוחי האדמה הענקיים יוצאים מבילוי 300 המעלות שלהם בתנור כשהם מוכנים למשימה, מתערבבים מבעוד מועד עם גבינות ורוטב שמנת, ומקבלים באהבה את ים התוספות האפשריות, מקוביות בטטה ועד חצילים, מבצל מקורמל ועד צ'יפס גבינתי פריך. התוצאה היא ביסים מוצלחים, כל אחד קצת שונה מרעהו, וכולם כיפיים ורחוקים משעמום תפודי.

בצד, הושק לאחרונה ובאופן נפרד גם חבר בשרי לדוכן, גירסה הגיונית ומוצדקת לאותו סיפור, עם בשר טחון או אסאדו מפורק שמכסים כל זכר לתפוח האדמה, וכל זכר לכבוד העצמי שלכם, או להבטחות "אני לא רעב, הרגע אכלתי ארוחת בוקר במלון".

PATATA, השקד 21, שוק מחנה יהודה, ירושלים

ארחנטו

קצת מחוץ להמולת מחנה יהודה המעט מאתגרת לעתים, ובלב השוק העיראקי הלוחש יותר, מנהל לוקס דוד סיטרינוביץ' כבר שש שנים את "ארחנטו", מה שלא ניתן להגדיר אלא כמזללה לטינית-ישראלית לוהטת.

אחרי שנים ארוכות במטבחי "מחניודה", החליט לוקס להנגיש אוכל טוב גם "לאנשים שלא רוצים או לא יכולים לשלם עכשיו 200 שקלים על הארוחה שלהם". הבסיס כאן הוא קולקציית אמפנדס מגרה - עם עוף מעושן ופלפלים שרופים, בשר עגל עם ביצה קשה וזיתים ירוקים, צוואר טלה עם בוטנים וראס אל חנות או גירסה צמחונית של פטריות-מנגולד ושורשים - אבל לא כמו שהתרגלתם, אלא הרבה יותר טוב, הרבה יותר מושקע ועם הרבה-הרבה יותר לב.

הכיסון הגדול, מבצק ביתי כמובן, ממולא ומוכנס במקום לתנור ג'וספר עמוס גחלים מעץ דובדבן, מקבל טעם עישון וארומה קלה של "איך לא חשבו על זה קודם", ויוצא מוכן לשבור תבניות, מוסכמות ודיאטות.

לבד ממנו, מספק לוקס גם דיל צהריים יומי, כריכים מיוחדים עם מבטא דרום-אמריקאי (מילאנסה, צ'יצ'רון משומן בקר, וגם ירקות) מורגש, צנצנות צ'ימצ'ורי להצטיידות וגם שמחת חיים שקשה למצוא גם מחוץ לארגנטינה, ונדיר כבר למצוא גם בשוק עצמו.

ארחנטו, ארבעת המינים 5, ירושלים

טורקישוק

טורקישוק, שוק מחנה יהודה. יניב גרנות, מערכת וואלה!
הקובה של טורקישוק/מערכת וואלה!, יניב גרנות
טורקישוק, שוק מחנה יהודה. יניב גרנות, מערכת וואלה!
השווארמה של טורקישוק/מערכת וואלה!, יניב גרנות
אוכל מסורתי, מוזיקה בהתאם ויד מוצלחת שיודעת לעשות גם את זה וגם את זה

שנים רבות של מחסור וחסך הובילו לאחת הפתיחות ההגיוניות ביותר בשוק הרוחש - דוכן אוכל רחוב טורקי, או "טורקישוק", בקיצור.

הסיפור כאן פשוט אך טעים - אוכל מסורתי, מוזיקה בהתאם ויד מוצלחת שיודעת לעשות גם את זה וגם את זה. תוכלו למצוא כאן, בין היתר, ראשונות כמו עלי גפן במילוי אורז בסמטי, לימון, עגבניות, כוסברה, שום ויוגורט, קובה נבלוסייה בשרית ומטוגנת, וגם לחחמג'ון שטוח אך עמוק.

מעבר להן, מתגלגל לו שיפוד שווארמה דונר, מעגל וכבש, שמשתדך לסלט עגבניות פיקנטי ולטחינה-עמבה, ואז מונח בעדינות על פיד רמדאן אותנטי (44 שקלים), או מגולגל בלאפה (49 שקלים), וגם מעורב טורקי עמוס חלקי פנים, שישקבב שלוקח את הטוב מכל העולמות ואנטריקוט מינוט עסיסי עם ירקות שוק.

טורקישוק, השזיף 15, ירושלים

קוקי קרים

אימפריית המתוקים של לירן אילון מביטה מעט מהצד על המולת השוק, אבל ממגנטת את באיו כמצופה, עם קולקציה מתוקה-מוגזמת של פיתויים והבטחות לעתיד טוב יותר.

תוכלו למצוא כאן, בין היתר, ויטרינה עמוסת עוגיות טריות ואינסטגרמיות שנאפו מטר אחורה, ומתנפלות עליך בתצורה שגרתית, כמגש פיצה עם תוספות, או כגביע שמקבל עוד ועוד עניינים חסרי מוסר ומצפון. יש גם מילקשייק סמיך, גלידה מוצלחת הום-מייד (נסו את "החלב של הקורנפלקס", לא תצטערו) וגם צ'ורוס שמוכנסים לטיגון מול עיניך, יוצאים ממנו מול עיניך, מגולגלים בקינמון סוכרי מול עיניך ומוציאים את עיניך בגדול.

קוקי קרים, רחוב האשכול 6, ירושלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully