וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוף חוזר?!

עודכן לאחרונה: 8.10.2022 / 15:39

איך הפך הלוף, גוש הבשר המשומר והמושמץ להיות הטרנד הלוהט של התקופה? ואיך גם בזה אשם הטיקטוק?

לוף. תווית לבשר משומר - לוף, בעיתוב האחים שמיר 1969, אתר רשמי
תויית הלוף בשר משומר, בדרך לקאמבק?/אתר רשמי, תווית לבשר משומר - לוף, בעיתוב האחים שמיר 1969

איך הפך הלוף להיות מגניב שוב? תוהה כותרת באתר ה-CNN בכתבה שהתפרסמה בסוף השבוע שעבר. באנגלית אגב, הלוף נקרא SPAM, מה שהופך את הסיפור המפתיע הזה לאירוני עוד יותר. אז האם יש סיכוי שהטרנד שצבר בשנה האחרונה תאוצה מפתיעה למדי מעבר לים, יגיע גם אלינו? או שהלוף, שמקושר אצלנו אסוציאטיבית למנת הקרב הצה"לית המושמצת הוא טראומה גדולה מדי בשביל לגעת בה בחברה הישראלית?

seperator

גוש הבשר המשומר בן ה-85 עבר המצאה תרבותית מחדש מכריזים ב-CNN.

במותג הורמל (HORMEL) המשווק העיקרי בארה"ב, מדווחים על שיאי מכירות בשבע השנים האחרונות, כאשר שנת 2022 מסתמנת ככזאת שתשבור שיא נוסף. התאגידים העומדים מאחורי סקיפי וג'ני או, מדווחים כי הם לא יכולים לייצר את הלוף מספיק מהר עבור הביקוש הקיים, וכי הם מגדילים את כושר הייצור.

הלוף הפך להיות חומר גלם טרנדי בטיקטוק, אך גם באופן מפתיע, במסעדות פיין דיינינג בערי חוף. ב-2019, מהדורה מוגבלת של לוף בטעם תבלין דלעת נמכרה בתוך דקות (עדיין אפשר לקנות אותה ב-Ebay, במחיר מאוד הגיוני של 100 דולר לפחית).

עוד בוואלה! אוכל

קולי נאלם ליבי נרגש בא לשכונה קרמבו חדש

לכתבה המלאה
@two.plaid.aprons Spam Musubi! ? The Full Recipe is on our blog, just type "Spam" in the search!? Are you a fan of spam??It's by far one of our favorite snacks because it so easy to make and perfect for taking it to work, the park, or your kids lunch box! The salty, sweet, and perfectly balanced wit the rice! So make sure you give it a try! #spam #spammusubi #musubispam #musubi #trending #fyp #easyrecipes ♬ She Share Story (for Vlog) - 山口夕依

מה עומד מאחורי התופעה?

למה גוש הבשר המשומר, שבמשך שנים נחשב לבשר מזויף, שמקושר אצל רבים מאיתנו למנת קרב ולצבא (לא רק בארץ) מקבל לפתע את גושפנקת הפודיז?

"הפופולריות של הלוף במטבחי הוואי, אסיה ואיי האוקיינוס ​​השקט השפיעה על צמיחתו בארצות הברית. ככל שהגיעו יותר מהגרים לארצות הברית ומנות פיוז'ן ומטבחים אתניים נכנסו למיינסטרים התרבותי, הלוף הגיע לקהלים חדשים וצעירים יותר" אומרים בהורמל, מנתחי מזון וחוקרים.

קמפיינים פרסומיים חכמים ואדג'יים גם הם עזרו ללוף למשוך מגוון לקוחות רחב יותר, שלאו דווקא משתייכים לדור שגדל על הלוף, לפעמים בעל כורחו. "המוניטין של הלוף עבר מייק אובר" אומר בכתבה רוברט קו, פרופסור ללימודי אסיה ואסיה אמריקה באוניברסיטת Binghamton "הרבה שפים מפורסמים אסייתים ואסייתאים-אמריקנים הכירו את הלוף לקהלים חדשים".

מה קורה ברשת?

חיפוש של המילה SPAM בטיקטוק, מעלה לא מעט תוצאות די מרשימות, יש להודות, של סרטוני מתכונים, שנראים באופן מפתיע טוב למדי. בעברית זה עדיין לא קורה, יש סרטון אחד, כמשחפשים לוף, שצבר לא מעט צפיות, לייקים ותגובות שקורא להחזיר את הלוף לאופנה, ואף נגרס בו כי למרות שהמוצר פג תוקף (ב-1998) הוא עדיין טעים.

מי שעוד טוען כך, הוא ברק היינה, שף המתמחה בבשרים מעושנים ומנהל את קבוצת הפייסבוק "על העצם" אשר הציע למכירה לפני מספר חודשים בפייסבוק, שתי פחיות לוף, פגות תוקף, במחיר של 300 שקלים לפחית. היינה אף העלה סרטון, בו הוא מבשל את הלוף ואוכל אותו. בפוסטים שלו יש לציין, הגולשים אינם נשארים אדישים, וחלקם אף מתוודים על אהבתם לגוש הבשר המשומר, אחרים חולקים מתכונים משירותם הצבאי, כך שהסנטימנט בהחלט קיים.

אז האם הלוף בדרך לבצע קאמבק גם כאן? ובכן, זה לא כל כך פשוט.

בדרך לקאמבק גם בארץ?

בארץ, ככל הנראה יהיה מעט יותר מורכב להחזיר את הלוף לעניינים, ולא רק מבחינה רגשית, גם פרקטית.

הבשר המשומר, כאמור, הומצא בשנת 1937 על ידי יצרן המזון האמריקאי "הורמל" כפתרון יצירתי למלאי גדול של בשר חזיר. הבשר נקצץ יחד עם שומן ונארז בקופסאות שימורים, שאיפשרו חיי מדף ארוכים ללא קירור. הבשר המשומר היווה חלק משמעותי בתזונת כוחות בעלות הברית במלחמת העולם השנייה. שימורי הבשר המקוריים של חברת "הורמל", בהיותם עשויים מבשר חזיר, אינם עומדים בכללי כשרות או חלאל. כיום, מייצרת חברת "הורמל" גרסה מבשר תרנגול הודו המיועדת למוסלמים. הלוף הצה"לי היה כשר והייתה אפילו גרסת "לוף חלק" המיועדת לאלו המקפידים על אכילת בשר חלק ("גלאט").

בישראל הלוף יוצר בלעדית עבור צה"ל על ידי "ריכרד לוי", והפך לאחד המאכלים המזוהים ביותר עם הצבא. מקור השם בשיבוש הביטוי האנגלי "Meat Loaf" שפירושו "קציץ בשר". המילה "לוף" הפכה בעברית לשם גנרי לקציץ בשר משומר.

במדינות דוברות אנגלית מכונה קציץ הבשר גם "ספאם", שם אשר הושאל בעידן האינטרנט לתיאור דואר זבל אלקטרוני. במקור, "ספאם" הוא שמו המסחרי של הלוף (בשר קצוץ משומר) הוותיק של חברת Hormel Foods. השם הוא קיצור של Spiced Ham (ירך חזיר מתובל), ונעשה בו שימוש בקמפיין השיווקי של החברה מאז 1937. כתוצאה מהקמפיין הפך המונח שם נרדף לבשר משומר שאינו טעים, מזין או מגרה.

בראשית שנות האלפיים החליט צה"ל להוציא את הלוף מהתפריט באופן הדרגתי. ב-2009 הרכישה של הלוף הופסקה לחלוטין לאחר שכל קווי היצור נסגרו והיצרן היחיד שנותר העלה את מחירו. מלאי הלוף נמכר במחירי הפסד (בין שלושה לארבעה וחצי שקלים לקופסה). חלק מהמלאי נמכר לשירות בתי הסוהר. כיום הלוף משווק לאסירים בקנטינות בבתי הסוהר בישראל בלבד, כך שיהיה בהחלט מעניין אם יתפתח שוק שחור של לוף.

אנדקוטה משעשעת, אגב פרשיות החמגשיות של נתניהו והטייק אווי של בנט, היא שמי שדווקא היה חובב לוף לא קטן (תרתי משמע) הוא ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון. כן, גם הרבה אחרי שירותו הצבאי. בביוגרפיה הקולינרית, שפרסם כאן אצלנו ב-2015 בועז ווליניץ, בה התקחה אחרי הרגלי האוכל של שרון, מסופר כך:

"זיכרונות מהמטבח הצה"לי המשיכו הלאה עם שרון, משנות ה-50 עד לשנות ה-2000 כאשר נבחר לראשות הממשלה. ישראל מימון, מי שהיה מזכיר הממשלה באותם ימים נזכר בלילות שבהם, בערך בשעה 21:00 שרון היה פונה בנימוס תקיף ומלא בהומור לאחת מעובדות המטבח ושואל מה יש לאכול? "אני קצת רעב.." מימון מתאר את הסיטואציה בחיקוי מושלם לקולו הייחודי של שרון. "הטבחית בדרך כלל הייתה משיבה לו שיש במקרר ביצים ולוף. ואז שרון היה אומר: "הבשר המשומר הזה... תטגני אותו אבל אל תוסיפי הרבה שמן, יש מספיק שומן בבשר". היא הייתה אומרת שזה ייקח בערך 8 דקות ושרון היה שואל, "אם אפשר 5?". הנה לכם עוד מתכון לטיק טוק.

"צריך להבין שכאשר מטגנים לוף במשרד ראש הממשלה הריח מגיע קילומטרים משם וזה בלתי ניתן להתעלמות... בכיר אחר בלשכתו סיפר באותו הקשר שאחרי ששרון לקה בשבץ המוחי השני, אהוד אולמרט שהיה מחליפו הזמני בתפקיד רוה"מ, היה מתבדח עם אנשי הלשכה ומספר להם שכאשר נכנס לתפקיד הוא נאלץ לפנות ממזווה הלשכה 300-400 פחיות של לוף.

אז האם אריאל שרון היה למעשה הראשון לזהות את הטרנד הלוהט של 2022, בואר 2023? ימים יגידו.

  • עוד באותו נושא:
  • לוף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully