וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצרות של טומינטול

מערכת סנהדרינק

26.6.2023 / 10:32

מחביות וויסקי שחלקן בנות ארבעים שנה ויותר, נוצרו כמויות קטנות של בקבוקים היסטוריים. אם תמהרו, אולי תוכלו לשים יד על אחד מהם

מזקקת טומינטול. סנהדרינק, מערכת וואלה!
מזקקת טומינטול, מבט מבחוץ/מערכת וואלה!, סנהדרינק

מזקקת טומינטול הוקמה בשנת 1965 בכפר טומינטול שבספייסייד ובמהלך השנים סיפקה חומרי גלם מזוקקים לתאגיד המשקאות 'אנגוס דאנדי', לצורך ייצור מותגי וויסקי שעל רובם לא נשמע מעולם. בשונה מלא מעט מזקקות, המתגאות בתהליכים ממוחשבים ובייצור אוטומטי, בטומינטול עושים וויסקי כמעט בעבודת יד. עם מחשב כיס, מאזניים, פנקס, ועט, ועם רוברט פלמינג, מאסטר דיסיטילר אגדי בן שבעים ושש וחד כתער, דור רביעי למשפחת אנשי וויסקי.

זוג דודי הזיקוק, הגבוהים יחסית של טומינטול, מפיקים תזקיקים מעודנים אך בעלי נוכחות שאי אפשר להתעלם ממנה. וזה עוד לפני שהם עברו גימורים מרתקים בחביות סוטרן, פורט, שרי, יין לבן ועוד. במהלך השנים, נצברו במחסנים של המזקקה חביות וותיקות, חלקן בנות ארבעים שנה ויותר, מהן נוצרו מהדורות מוגבלות של בקבוקים. חברת א.ג.ת.ד, נציגת 'אנגוס דאנדי' בישראל, הצליחה לשים יד על כמה מהן ואנחנו חושבים שגם אתם צריכים. במיוחד אם מתחשק לכם להתפנק עם וויסקי בגילכם, או לטעום וויסקי כמו שהיו עושים פעם.

רוברט פלמניג, מזקקת טומינטול, סקוטלנד. יאיר גת, מערכת וואלה!
רוברט פלמינג. מאסטר בעבודה/מערכת וואלה!, יאיר גת

מופע שנות השבעים

מופע שנות השבעים של טומינטול, כולל ארבעה ביטויים, אחד מהם מכיל רק רכיב אחד שנוצר בעשור ההוא. מדובר בסינגל מאלט '5 עשורים'. וויסקי במהדורה מיוחדת, שרק מזקקות בעלות עבר מפואר וארכיון מפואר לא פחות יכולות ליצור. לצורך המהדורה יוצאת הדופן הזו, גויסו חמש חביות מהשנים: 1965, 1975, 1985, 1995 ו-2005, וחוברו לוויסקי נדיר בעל מרקם קטיפתי וארומות מורכבות, וכדי לסגור עוד חמישיה: לא פחות מחמישים אחוזי אלכוהול.

סינגל מאלט מרשים נוסף מאותו עשור ממש, הוא 'טומינטול 1973', שזוקק בשנה משמעותית במיוחד עבורנו הישראלים ועבר גימור בחביות שרי אולורסו. הוא בוקבק בשנת 2018 במהדורה מוגבלת של 240 בקבוקים בלבד, וכן. אפשר להשיג גם אותו כעת גם בישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM
דוד בישול, מזקקת טומינטול, סקוטלנד. יאיר גת, מערכת וואלה!
זה מתבשל. דוד בישול במזקקת טומינטול/מערכת וואלה!, יאיר גת

'טומינטול 40 שנה' נעשה מתכולתן של ארבע חביות בלבד שמולאו בשנת 1974 והושק במהדורה מוגבלת של 500 בקבוקים. שנתיים מאוחר יותר, בשנת 1976, נוצר 'טומינטול סינגל קאסק וינטג' 1976', הזהוב, המורכב והמעודן, שזכה לשלוש גרסאות, האחת בגימור של חביות פורט דמויות סיגר, וויסקי עשיר ומורכב עם מרירות מתוקה של משמשים ויין לבן, פירות אדומים, שוקולד לחם קלוי ועץ, המהדורה השנייה, בגימור חביות קוניאק, מציעה ארומה אינטנסיבית של דבש, קרמל ודובדבנים, טעמים מתקתקים ומתובלים עם נגיעה מעושנת וסיומת ארוכה בטעמי ג'ינג'ר, אגוזים, קרמל ותבלינים.

המהדורה השלישית שעברה גימור בחבית פורט סטנדרטית, מציעה ארומות מלוחות ואפויות, עם נגיעות פרי מתוק ותבלינים. כל אחת משלוש הגרסאות האחרונות נחתה בישראל בכמות סופר מוגבלת של שישה בקבוקים בלבד, כך שאם אתם מעוניינים לשים יד על האוצרות הנדירים הללו, מומלץ למהר.

וויסקי טומינטול. יח"צ, מערכת וואלה!
אוצרות נדירים/מערכת וואלה!, יח"צ

שנות השמונים

אחד הנושאים החשובים בייצור וויסקי, הוא ניהול מלאי לתקופות ארוכות וההתאמה שלו לשוק שלא מפסיק להשתנות. החלל שנוצר בשנות השמונים, מעיד על מחסור תקופתי בסינגל מאלט, שכתוצאה ממנו לא נותרו מספיק חביות במחסני המזקקה. בשנות התשעים לעומת זאת, טומינטול השאירה את המחסור מאחוריה וכעת היא משחררת מגוון מהדורות מאותו עשור, שגם מי שנולד בשנה האחרונה שלו כבר יכול ליהנות מוויסקי בלי לעבור על החוק.

'טומינטול 25' הוא סינגל מאלט שהושק בשנת 2015 לרגל יום ההולדת החמישים של 'אנגוס דאנדי'. זהו וויסקי מאוזן, עשיר ונעים לשתייה עם ארומות נהדרות ומורכבות. 'טומינטול סינגל קאסק 25' שזוקק בשנת 1994, הוא וויסקי מתקתק ופירותי, עם סיומת שמשלבת חריפות של טבק. 'סינגל קאסק 24', שזוקק בשנת 1997, מוצע בשתי גרסאות: האחת עם גימור מסקרן בחביות סוטרן, שמתבטא בטעמי פירות לבנים, בשילוב תבלינים מרתקים ונוכחות של עץ, והשנייה, בגימור של חביות פורט, הולכת על הצד המתוק עם אזכורים לציפורן, קפה, ג'ינג'ר והל.

חביות מישראל, במזקקת טומינטול, סקוטלנד. יאיר גת, מערכת וואלה!
חביות יין ישראלי במזקקת טומינטול/מערכת וואלה!, יאיר גת

'סינגל קאסק, וינטג' 1998', בגימור חביות שרי הוא וויסקי מורכב עם טעמי פרי ותבלינים מתוקים וסיומת מתובלת, צעיר ממנו בשנה הוא 'סינגל קאסק 1999' עם גימור בחבית שרי אולורוסו וארומות בולטות של פירות יבשים, סירופ מייפל, פירות קיץ ותבלינים. רק שמונה עשר בקבוקים מכל מהדורה הצליחו להגיע לישראל.

'טומינטול 30' הוא וויסקי שנוצר לכבוד שלושים שנות עבודתו של רוברט פלמינג במזקקה. הוא התיישן עשרים שנה בחביות ברבן ועשר שנים בחביות שרי אולורוסו, והושק במהדורה של 481 בקבוקים בלבד. אחרון חביב לאותו עשור: 'טומינטול סינגל מאלט 33', הוא וויסקי רך ואלגנטי שקיבל ציון של 90.5 נקודות ממבקר הוויסקי הידוע ג'ים מארי.

טומינטול וויסקי וינטג'. יח"צ, מערכת וואלה!
טומינטול 1976, טומינטול 1994/מערכת וואלה!, יח"צ

תחילתו של אלף חדש

מבציר 2000, נחתו שתי גרסאות של סינגל קאסק, 30 בקבוקים בלבד מכל גרסה. האחת שעברה גימור בחביות פורט צרות ומאורכות, מציגה ארומות שזיפים ופירות יבשים וסיומת מתובלת, והשנייה, עם גימור בחביות שרי, היא בעלת אופי קרמי ומעודן, ניחוחות טרופיים ופרחוניים וסיומת קלויה. גם את בציר 2021 מייצגים שני ביטויים, גם הם במהדורות מוגבלות: האחד בגימור ברבן, עם ארומות טיפוסיות של טופי, דבש וחמאה, מרקם קרמי וסיומת יבשה והשני, עם גימור בחביות פורט דמויות צינור, מתאפיין בארומות של צימוקים, פירות יער, וניל וציפורן וסיומת עדינה.

טומינטול וויסקי. יח"צ,
מהדורות מוגבלות במיוחד/יח"צ

גם מבציר 2004 הגיע, במהדורה מוגבלת, זוג מהדורות. אחת עם גימור בחביות סוטרן, שתרמו ארומות דבשיות מרתקות והשנייה בחביות פורט צינוריות, שלקחו אותה לאזורים מתקתקים ועשירים. 'סינגל קאסק וינטג' 2005' בגימור שרי אולורוסו, הוא מתקתק אך מורכב וטעים וסינגל מאלט מאותה שנה בגימור מוסקטל, מציע טעמים וניחוחות של הדרים, פרחים, שוקולד ותבלינים.

סוגרים את העשור, 'סינגל קאסק וינטג', 2007' בגימור ברבן, וויסקי עם ניחוחות של עץ אלון, קופסת סיגרים, פירות בשלים וקרמל ו-'סינגל קאסק וינטג' 2008' בגימור פורט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully